سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: موسم ثبت‌نام در مدارس آغاز شده و پدران و مادران در تلاطم برای ثبت‌نام فرزندانشان هستند.

این موضوع ‌ در بین خانواده‌هایی که فرزند پایه اول و سال‌اولی دارند نمود بیشتری دارد. پدران و مادران نوآموزان پایه اول دبستان، دانش‌آموزان سال‌های اول راهنمایی و دبیرستانی دغدغه خاصی دارند.برخی مدارس هم کارنامه دانش‌آموزان را «گرو» برداشته‌اند تا خانواده‌ها کمک‌های داوطلبانه! خود را به مدارس بپردازند، البته این کار از نظر مسئولان آموزش و پرورش چون با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان است،

مانعی ندارد و صد‌البته اجباری هم نیست و مسئولان هرگز غمی از این بابت نداشته باشند. مادر یکی از دانش‌آموزان یک مدرسه راهنمایی گفت: مسئولان مدرسه اعلام کرده‌اند که باید مبلغ... ریال به‌حساب مدرسه واریز کنم تا کارنامه فرزندم را بدهند و من توان پرداخت این ملبغ را ندارم. او افزود: مسئولان آموزش و پرورش هم شماره تلفنی برای اعلام شکایت داده‌اند ولی هر وقت زنگ می‌زنم، کسی پاسخگو نیست. در طول سال هم چندبار زنگ زدم به آموزش و پرورش اما رسیدگی نشد و الان هم می‌دانم کسی به این مسائل رسیدگی نمی‌کند.

در محدوده نیست!

یکی از شهروندان منطقه 10تهران نیز گفت: برای ثبت‌نام پسرم به دبستان‌ نزدیک خانه‌ام مراجعه کردم که گفتند خانه شما در محدوده مدرسه ما نیست و برای ثبت‌نام به دبستان دیگری ارجاع دادند و آنجا هم اظهار کردند که آدرس شما به ما نمی‌خورد!
مادر یک دانش‌آموز پایه چهارم نیز با انتقاد از جداسازی دبستان‌ها اظهار کرد: فرزند من امسال به پایه چهارم دبستان می‌رود و مسئولان مدرسه گفته‌اند که براساس دستور وزیر آموزش و پرورش دوره ابتدایی به 2دوره 3ساله تقسیم شده و بیایید پرونده فرزندتان را بگیرید و در دبستانی که پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی دارد، ثبت‌نام کنید.

او افزود: دبستانی که پایه چهارم در آن تشکیل می‌شود با خانه ما فاصله نسبتا زیادی دارد و این موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده و بهتر است پس از ایجاد زیر‌ساخت‌ها چنین طرح‌هایی اجرا شود تا برای خانواده‌ها مشکل‌آفرین نباشد. یکی از شهروندان در شرق تهران گفت: سال آینده 2فرزندم به مدرسه می‌روند؛ ‌یکی از آنها به پایه اول دبستان و دیگری به پایه چهارم که با توجه به جداسازی دبستان‌ها، محل تحصیل فرزندانم جدا شده و باید فاصله زیادی بین 2دبستان را در 2نوبت طی کنیم تا آنها را به مدرسه برسانیم.

مشکل سال‌اولی‌ها

خانواده‌هایی که امسال فرزندان آنها به سال اول راهنمایی و دبیرستان می‌روند نیز دغدغه پیدا‌کردن مدرسه خوب برای تحصیل فرزندانشان را دارند. این مشکل اکنون با توجه به تغییر مدارس دولتی عادی به مدارس خاص و شهریه‌بگیر و دارای آزمون ورودی استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد بیشتر نمایان شده است.

پدر یک دانش‌آموز در این‌باره گفت: فرزندم را باید در سال اول دبیرستان ثبت‌نام کنم. تعداد مدارس دولتی عادی کاهش یافته و چون از این پس سوابق تحصیلی نیز در ورود به آموزش عالی تأثیر خواهد داشت، نگران آینده تحصیلی فرزندم هستم. او با بیان اینکه به چند دبیرستان غیردولتی هم مراجعه کرده‌ام، اظهار کرد: یک دبیرستان اعلام کرده 12میلیون و دبیرستان دیگری گفته 8میلیون که من در طول سال این میزان دریافتی ندارم و کسی هم به این وضعیت توجهی ندارد. البته مدیران برخی مدارس دولتی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام پول یا تعهد می‌گیرند و خانواده‌ها به‌علت اطمینان نداشتن از رسیدگی به شکایتشان آن را بدون اعتراض پرداخت می‌کنند.

ما هم سرانه نگرفته‌ایم

مدیر یک مدرسه دولتی عادی تهران در واکنش به انتقادها و گله پدران و مادران دانش‌آموزان گفت: به مدارس دولتی عادی از سال گذشته سرانه نداده‌اند و ما هم ناچار هستیم برای گذران امور مدرسه دست به دامان خانواده‌ها شویم.

کد خبر 219465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز