جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: سرانجام بحث تبدیل ودیعه‌های مخابراتی به سهام به محلی برای اختلاف بین مسئولان خصوصی‌سازی و کارشناسان تبدیل شد.

در حالی که کارشناسان می‌گویند باید ودیعه‌ها به‌روز شود مسئولان سازمان خصوصی‌سازی معتقدند نیازی به این کار نیست.

معاون سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرده، چون مشترکان تلفن نرخ مکالماتشان دولتی محاسبه می‌شده و از نرخ‌های سوبسید استفاده کرد‌ه‌اند، بنابراین ودیعه‌های آن‌ها نزد شرکت مخابرات نرخ روز نخواهد بود؛ زیرا با تبدیل به سهام، از نوسانات سهم استفاده خواهند کرد.

اسماعیل غلامی‌ در گفتگو با ایسنا توضیح داد: نامه‌ای در این زمینه نوشته شده و مقرر شد تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود؛ همچنین باید ریز این موارد مطرح و تا پایان اردیبهشت‌ماه ارقام مشخص و سپس تصمیم نهایی گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که قرار نیست ودیعه‌ها به ارزش روزشان حساب شود، خاطرنشان کرد: کسانی که سپرده‌های آن‌ها نزد مخابرات بوده، نرخ مکالماتش دولتی محاسبه می‌شد، بنابراین ارزش روز آن‌ها ناشی از ارزان بودن و استفاده از سوبسید‌های قیمت‌های دولتی است؛ هرچند که این نظریه‌ها مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

غلامی با اشاره به این‌که کمیته مربوط به واگذاری شرکت مخابرات معتقد است چون مشترکان از نرخ‌های سوبسید استفاده کرده‌اند، بنابراین از ارزش زمانی پولشان نیز استفاده لازم را به‌عمل آورد‌ه‌اند، تاکید کرد: اگر کسی در این زمینه معترض باشد، سپرده آن را به نرخ روز ارزیابی و نرخ مکالمات را نیز محاسبه می‌کنند. با این وجود، مشخص می‌شود که مخابرات طلبکار می‌شود یا مشترک مورد نظر.

غلامی‌ رقم ودیعه مشترکان تلفن در دست مخابرات را سه هزار و 800 میلیارد تومان دانست و گفت: قیمت دارایی‌های مخابرات 13 هزار میلیارد تومان است؛ بدهی آن‌ها چهار هزار میلیارد و 9 هزار میلیارد تومان نیز ارزش صاحبان سهام خواهد بود. این ارزش شامل سرمایه مخابرات و حقوق عمومی‌ خواهد بود؛ بنابراین به‌طور کلی، سه هزار و 800 میلیارد تومان مجموعه دارایی‌هایی است که در صورت توافق به سهام تبدیل خواهد شد.

کارشناسان چه می‌گویند

اما در مقابل خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: قوانین جاری از جمله ماده 623 قانون مدنی بر لزوم «به‌روز»رسانی ودیعه‌های 38 میلیون شرکای مخابرات (اعم از مشترکان تلفن ثابت و همراه) که مبالغ ودیعه آنها در امر توسعه و گسترش شبکه‌های مخابراتی استفاده شده است تصریح دارد.

مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری در مخابرات کشور، ودیعه‌های مشترکان مخابراتی بوده و شبکه‌های مخابراتی امروز کشور حاصل این سرمایه‌گذاری است، بنابراین بر اساس ماده 623 قانون مدنی، باید ودیعه‌های 38 میلیون شــرکای مـــخابرات قبل از تبدیل به سهام «به نرخ روز» محاسبه و سپس به سهام تبدیل شود.

بر اساس این گزارش تاکنون از سوی مسئولان شرکت مخابرات ایران دو استدلال عمده بر عدم «به‌روز»رسانی ودیعه‌های مشترکان به شرح زیر بیان شده است.

صابر فیضی مدیرعامل مخابرات با اشاره به قرارداد امضا شده مشترکان در هنگام تحویل سیم‌کارت و خطوط تلفن ثابت گفته است: در قسمتی از این قرارداد مشترکان اتخاذ هرگونه تصمیم در مورد تعرفه و ضوابط مالی را بر عهده شرکت مخابرات ایران گذاشته‌اند و طبق این بند شرکت مخابرات ایران نمی‌تواند نسبت به احتساب سود ودایع اقدام کند.

کد خبر 21728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز