همشهری آنلاین: سخنگوی کارگروه ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به تشکیل کارگروه هفت نفره در جهت ائتلاف کاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری گفت: تا شنبه هفته آینده نتیجه این مذاکرات به طور رسمی اعلام می‌‍شود.

مهر نوشت: محمد علی نجفی در نشست خبری ظهر یکشنبه با بیان اینکه فضای انتخابات ریاست جمهوری آنطور که انتظار می‌رفت گرم نشده است گفت: عملکرد نادرست صدا و سیما نیز در سرد شدن فضای انتخاباتی تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو جریان مردمی هستند که در رابطه با انتخابات نقش تاثیر گذاری دارند. یکی اصلاح طلبان که نمادشان خاتمی است و دیگری جریان معتدل جامعه که نماد آن هاشمی است.

نجفی گفت: در حال حاضر نیاز است به یک وحدت مشترک برسیم که گزینه اصلی ما هاشمی بود اما به دلیل موضعی که شورای نگهبان گرفت، کاندیدای مشترک این دو جریان بزرگ منتفی شد.

نجفی با بیان اینکه در بین کاندیدای موجود دو نفر از لحاظ فکری سابقه فعالیت و برنامه‌هایی که برای اداره کشور دارند به این جریانات نزدیک است گفت: دکتر عارف و دکتر روحانی دو نماینده‌ای هستند که می‌توانند این جریان فکری را نمایندگی کنند.

نجفی اضافه کرد: هفته گذشته تلاشهایی انجام شد که این دو جریان نزدیک به هم ائتلاف کرده و یک نفر از میان آنها انتخاب شود. در این رابطه تقاضاهای وسیع مردمی نیز وجود داشت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تقاضاهای بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها برای به اجماع رسیدن اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد گفت: طی دو سه روز اخیر فعالان سیاسی و مردم و ستادهای انتخاباتی در پی اجماع اصلاح طلبان بوده اند که قطعا به نفع آینده کشور است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه 7 نفره برای رسیدن به ائتلاف واحد اصولگرایان گفت: روز گذشته مشاوران آقای خاتمی و تعدادی از بزرگان سیاسی کشور در این رابطه مذاکره کردند و کارگروهی 7 نفره را تشکیل دادند که قرار شد این کارگروه وظیفه مذاکره با دو کاندیدای مورد نظر را بر عهده بگیرد و در زمینه اجماع و ائتلاف با آنها گفتگو کند.

نجفی با بیان اینکه نظرسنجی در سطح وسیع و سازوکارهای دیگری در انتخاب کاندیدای واحد اصلاح طلبان نقش دارد گفت: در صورت نهایی شدن کاندید واحد اصلاح طلبان تا شنبه آینده آن را اعلام می‌کنیم تا اقشار مردمی که در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند و منتظر کاندیدای مورد حمایت خاتمی و هاشمی هستند تکلیفشان روشن شود.

وی تاکید کرد: هر خبری غیر از اخباری که از این کارگروه منتشر شود که سخنگویی آن بر عهده من است صحت ندارد.

سخنگوی کارگروه ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به اخباری که در برخی از سایت‌ها مبنی بر کناره گیری دکتر عارف به نفع روحانی منتشر شده است، گفت: این اخبار صحت ندارد و نتیجه رسما از سوی سخنگو اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان عارف و روحانی را دو خط موازی با افکار متفاوت دانست گفت: 80 درصد رویکرد و برنامه‌های این دو کاندیدا مشترک است، اما ممکن است ادبیات متفاوتی داشته باشند.

نجفی با بیان اینکه یکی از این دو گزینه می‌تواند وضعیت کشور را که با بحران مواجه شده و وضعیت نگران کننده‌ای است نجات دهد گفت: با حضور یک کاندید واحد از سوی اصلاح طلبان حماسه سیاسی که از سوی مقام معظم رهبری امسال به این عنوان نامگذاری شده تحقق پیدا می‌کند.

نجفی در خصوص اینکه آیا برای رسیدن به یک کاندیدای واحد در ریاست جمهوری دیر نیست گفت: بخشی از زمان ما را برخوردی که شورای نگهبان با آقای هاشمی کرد از ما گرفت، چند روزی پس از این رد صلاحیت‌ها برخی افراد دچار ضربه روحی شده بودند ودر اصل شرکت در انتخابات تردید داشتند اما با جمع بندی و تحلیل واقعی از وضعیت جامعه کشور به این جمع بندی رسیدند تا نقش تاریخی خود را تا حدی که می‌توانند ایفا کرده و در برگزاری پرشور انتخابات سهیم باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از ائتلاف اصلاح طلبان، اصولگرایان نیز به کاندیدای واحدی می‌رسند گفت: فکر نمی‌کنم اصولگرایان به یک کاندیدای واحد برسند، بلکه از میان 5 کاندیداها - غرضی را خارج از جریان اصولگرایی می‌دانند - حداقل سه کاندیدای اصولگرا باقی می‌ماند.

نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات به دور دوم می‌رسد گفت: احتمال اینکه در مرحله اول کسی انتخاب شود بسیار کم است و اگر ما به اجماع برسیم، حتما یکی از گزینه‌های اصلاح طلب به دور دوم می‌رود. اما اگر هر دو باقی بمانند احتمال رفتن به دور دوم کم است.

کد خبر 217127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز