جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آثاری از دکتر رضا داوری، دکتر اسماعیل سعادت، دکتر نصرالله پورجوادی و خمسه نظامی و ترجمه‌ای از داریوش مهرجویی، از جدیدترین کتاب‌هایی‌است که نشر هرمس در نمایشگاه کتاب عرضه کرده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین انتشارات هرمس که در چند دوره اخیر از جمله ناشران گزیده کار در زمینه متون ادبی، کتاب‌های فکری و فلسفی و نیز آثار مربوط به گروه کودک و نوجوان است، کتاب «فلسفه،سیاست و خشونت» دکتر داوری را در220 صفحه انتشار داده‌است.

دکتر رضا داوری در این کتاب به مانند برخی رساله‌های فیلسوفان یونانی، خود را در جایگاه یک پاسخ‌دهنده نشانده‌است و از زیان خود به برخی ابهامات درباره زندگی و افکارش به یک دانشجوی جوان پاسخ می‌دهد.

به نوشته دکتر داوری پرسش‌هایی که نویسنده در دهان دوست جوان گذاشته‌است، از اعتراض‌هایی که معترضان به گفته‌ها و نوشته‌هایش کرده‌اند، گرفته شده‌است.

وی همچنین آورده‌است که در این نوشته نمی‌خواسته درباره درست یا نادرست بودن سخن کسی یا کسانی حکم کند، بلکه منظور اصلی‌اش تذکر این نکته بود که خلط فلسفه با غیر فلسفه ما را از فهم درست باز می‌دارد.

کتاب دکتر داوری در 12 مجلس تنظیم شده  و قیمت آن هم2هزار تومان است.

زبان حال اثر نصرالله پورجوادی

زبان حال تازه‌ترین کتاب و به نوعی حجیم‌ترین کتابی‌است که نشر هرمس به نمایشگاه آورده است.

پورجوادی جرقه‌های اولیه این کتاب را به 16 سال قبل ارجاع می‌دهد که ابتدا به صورت مقاله‌ای در نشریه نشر دانش انتشار یافت، اما دامنه بحث و منابعی که چه به صورت کتاب و چه در قالب نسخه‌های خطی پیدا کرده بود، به قدری فراوان بود که وی را واداشت تا این موضوع را به شکلی جدی دنبال کند.

زبان حال به گفته دکتر پورجوادی نیاتی است از نویسنده یا گوینده که از نیات و حالات درونی او حکایت می‌کند و در مقال و گفت نمی‌آید.

کتاب زبان حال درسه بخش و سی و شش باب تنظیم شده است.

در بخش اول شاعران و نویسندگانی که به زبان حال سخن گفته‌اند آمده‌است، در بخش دوم مناظره‌هایی که در این زمینه در رساله‌ها و متون کهن آمده جای گرفته‌است و در بخش سوم نیز مفاهیم و مضامین و گونه‌های ادبی این موضوع آمده‌است.

 این کتاب در 1142 صفحه در قطع رقعی و با جلد گالینگور انتشار یافته و قیمت آن هم 12 هزار تومان است.

خمسه نظامی گنجه‌ای

سومین کتاب مهمی که انتشارات هرمس به نمایشگاه رسانده‌است، در مجموعه ادبیات کهن این انتشاراتی جای می‌گیرد که انتشار خمسه نظامی در قالبی تازه به همراه کشف‌الابیات است.

از قرار دکتر هوشنگ رهنما ویرایش و تصحیح این کتاب را بر عهده داشته‌است و همانند سایر آثاری که د راین حوزه انتشار یافته‌است این کتاب نیز قالبی جمع و جور دارد و به دلیل انتشارش روی کاغذ نازک و قطع پالتویی می‌تواند برای بسیاری قابل حمل و مطالعه باشد.

نشر هرمس پیش از این در این مجموعه مثنوی معنوی، شاهنامه فردوسی،کلیات سعدی، و داستانهای هزار و یک شب، افسانه‌های برادران گریم و نیز ترجمه سه تفنگدار الکساندر دوما و ده نفر قزلباش و شمس و طغرا را انتشار داده بود.

این مجموعه از اقبال خوبی نزد مخاطبان ادبیات کهن برخوردار شده‌است.

آخرین کتابی که این انتشاراتی به نمایشگاه آورده‌است، ترجمه بخشی از کتاب فلسفه قرون وسطی امیل بریه است که برخی از مجلدات آن پیش از این از سوی ناشران و مترجمان دیگری از جمله دکتر مهدوی برگردان فارسی شده بود.

کد خبر 21709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز