سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت که از آن به عنوان معتبرترین نمایشگاه جهانی کتاب یاد می‌شود، از روز سه‌شنبه نهم اکتبر(17 مهر) آغاز به کار کرده‌است و 12 ناشر ایرانی دراین دوره از نمایشگاه حضور دارند.

به گزارش همشهری آنلاین سایت نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ناشران ایرانی شرکت کننده را شامل‌مرکز اسلامی علوم تحقیقاتی کامپیوتری، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخش دولتی و انتشارات کاروان، چیستا، نحل، پیدایش، روشنگران، صابرین، شباویز و زنبور طلائی در بخش خصوصی ذکر کرده است.

از سوی دیگر «احسان حجتی»، رئیس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با فارس، درباره پنجاه و هفتمبن نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و حضور ناشران ایرانی در این رویداد فرهنگی گفت: امسال مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت جلسات متعددی داشت و برای اولین بار در کار نمایشگاه فرانکفورت یک فضای 48 متری را در سالن 3 علاوه بر سالن 5 خواهیم داشت که این به خاطر ارتباط دوستانه این مؤسسه با نمایشگاه فرانکفورت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از مجموع 10 جلسه‌ای که در ماه‌های گذشته این موسسه برای نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور داشته 6 جلسه آن مربوط به نمایشگاه کتاب فرانکفورت بوده گفت: با توجه به اینکه اتحادیه تعاونی ناشران سال گذشته در فرانکفورت مجری بود غرفه را هم امسال این اتحادیه برپا می‌کند و ما صرفاً نظارت می‌کنیم.

حجتی سپس به کتاب‌هائی که از ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارائه می‌شود اشاره کرد و افزود: مجموعه کتاب‌های ایران در چهار کارگروه انتخاب شده که در بروشورهایی خلاصه و ترجمه شده‌اند.

وی این چهار گروه را به این ترتیب اعلام کرد: تاریخ و فرهنگ و ادبیات، دین و فلسفه، ایرانشناسی و هنر، عمومی و اجتماعی.

رئیس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ادامه از نامگذاری روزهای نمایشگاه در طول 6 روز برپائی این نمایشگاه خبر داد و گفت: امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت روزها را نام‌گذاری کرده‌ایم و بر این اساس برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم. روز اول؛ اتحاد ملی و انسجام اسلامی، روز دوم؛ ایران سرزمین فرهنگ و تمدن، روز سوم؛ فناوری و تولید علمی، روز چهارم؛ اسلام آئین‌مهر، روز پنجم؛ کتاب و مردم.

حجتی از توزیع دعوت‌نامه و گفت‌وگو با ناشران خارجی برای حضور در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان دیگر برنامه‌های هئیت ایرانی در طول نمایشگاه 5 روزه فرانکفورت یاد کرد و افزود: برای اجرای برنامه‌های ایران در این نمایشگاه برای موضوعات مختلف در سالن‌های بین‌المللی نمایشگاه وقت گرفته شده است. ضمن اینکه امسال هم با نمایندگان نمایشگاه‌های ژاپن، بلونیا، لندن، ایتالیا، فرانسه، یونان و دیگر نمایشگاه‌ها مذاکراتی برای انعقاد تفاهم‌نامه داریم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هم تفاهم‌نامه‌هائی را با نمایشگاه‌های بین‌المللی داشتیم که امسال هم برای ما ایمل فرستاده‌اند و تقاضای ملاقات کرده‌اند.

گزارش همشهری آنلاین حاکی است برخی از نهادهای شاخص حوزه نشر همانند اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ونیز تعاونی ناشران تهران دراین نمایشگاه حضور ندارند.

نمایشگاه فرانکفورت هرساله به کشور یا موضوعی خاص می پردازد و موضوع امسال این نمایشگاه به زبان وا دبیات کاتالان اسپانیا اختصاص دارد که به دلیل برخی اختلاف نظر ها بر سر ناشرانی که نمانیده  این نوع ادبیات هستند ، گروهی از ناشران در نمایشگاه امسال حضور پیدا نکرده اند.

این نمایشگاه ادبیات ترکیه را به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه 2008 خود برگزیده است و سال 2009 هم قرار است ادبیات چین میهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت در سال 2009 باشد.

نمایشگاه فرانکفورت در زمانی 5 روزه برگزار می شود و در این مدت تنها قرار دادهای میان ناشران و نویسندگان منعقد می‌شود و فروش کتاب به مانند نمایشگاه کتاب تهران دراین نمایشگاه صورت نمی‌گیرد.

سه روز اول این نمایشگاه به دست اندرکاران نشر اختصاص دارد و روزهای چهارم و پنجم عموم مردم هم می توانند از نمایشگاه دیدن کنند.

به گزارش همشهری آنلاین در هر سال نزدیک به 500 تا 600 میلیون دلار قرارداد بین حاضران در نمایشگاه مبادله می‌شود.

کد خبر 33587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز