گروه ادب و هنر: مراسم پایانی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر شنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مصلای تهران برگزار شد.

در این مراسم، دکتر غلامعلی حدادعادل گفت: این که تعداد کتب منتشره در ایران از 2 هزار عنوان قبل از انقلاب به 53 هزار عنوان رسیده، در حالی که جمعیت کشور دو برابر نشده، نشان از تحولی مثبت در عرصه کتاب است.حداد عادل یکی از عوامل ایجاد این تحول را برگزاری نمایشگاه کتاب دانست و گفت: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب این تصور زیبا را در ذهن ترسیم می‌کند، که کشور ما همه‌ساله در اردیبهشت شاهد برگزاری یک جشن فرهنگی با حضور مؤلفان، ناشران، نویسندگان و خوانندگان کتاب است.

رئیس مجلس به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد: از همین فردا در اندیشه برگزاری نمایشگاه بیست و یکم باشند.
در مراسم ؛ ناشران نمونه نمایشگاه بیستم نیز جوایز خود را از رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کردند.
این ناشران در سه غرفه بزرگسال، کودک و نوجوان و ناشران شهرستانی به این شرح انتخاب شدند:در حوزه بزرگسالان و بخش خصوصی انتشارات «فرهنگ میراث» و در بخش دولتی مؤسسه انتشارات «سوره مهر» به‌عنوان ناشران نمونه نمایشگاه معرفی شدند.
همچنین در حوزه کودکان و نوجوانان و بخش خصوصی انتشارات «پیدایش» و در بخش دولتی انتشارات «علمی فرهنگی» عنوان بهترین ناشران نمونه نمایشگاه را دریافت کردند.از میان ناشران شهرستانی انتشارات مرکز «نشر هاجر» از استان قم نیز به دلیل عرضه کتاب‌های مورد نیاز جامعه، توجه به نیاز مخاطبان، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، ارائه تخفیف مناسب به‌عنوان ناشر نمونه نمایشگاه معرفی شد.همچنین برگزیدگان دو بخش بین‌الملل و بازار جهانی کتاب در نمایشگاه امسال از میان شرکت‌کنندگان این دو بخش معرفی شدند. در بخش بین‌المللی و لاتین، شرکت «غزال جوان» و در بخش عربی مؤسسه «نشر الهادی» به‌عنوان برگزیده اعلام شدند.در بخش بازار جهانی از دو غرفه مؤسسه «همشهری» و «کتابخانه ملی ایران» تقدیر به‌عمل آمد، ضمن آن که در بخش بین‌المللی شرکت خدمات «دانش کتیبه» که در بخش عربی در نمایشگاه امسال شرکت کرده بود شایسته تقدیر اعلام شد.اما علاوه بر برگزیدگان نمایشگاه امسال، ناشران برگزیده نمایشگاه نوزدهم نیز که سال گذشته معرفی نشده بودند، در مراسم دیروز معرفی شدند.
در بخش «خصوصی» و بزرگسال، انتشارات «سخن» به عنوان ناشر نمونه تهرانی انتخاب شد؛ اما هیات داوران‌ در بخش «کودک و نوجوان»، هیچ ناشری را به عنوان برگزیده معرفی نکردند.
در بخش ناشران خصوصی شهرستانی نیز، انتشارات «دلیل‌ما» در حوزه بزرگسال و «عروج اندیشه» در حوزه کودک و نوجوان به عنوان بهترین ناشر سال 1385 معرفی شدند. هیات داوران این انتخاب، در بخش دولتی انتشارات «امیرکبیر» را به عنوان ناشر نمونه بزرگسال و انتشارات «مدرسه» را به عنوان ناشر نمونه کودک و نوجوان در سال 85 انتخاب کرده‌اند. در نوزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در بخش ناشران کودک و نوجوان، زیرشاخه «ناشران بخش خصوصی»، «کتاب‌های بنفشه انتشارات قدیانی» و در زیرشاخه «ناشران وابسته به دستگاه‌های دولتی و عمومی» «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «انتشارات مدرسه»، به‌طور مشترک جایزه برتر را دریافت کردند.
در این دوره و در بخش «کتاب‌های بزرگسال» هم که سه زیرشاخه «ناشران بخش خصوصی بزرگسال تهران»، «ناشران بخش خصوصی بزرگسال شهرستان» و «ناشران بخش دولتی و عمومی‌ بزرگسال» دارد، در هریک از این زیرشاخه ها به ترتیب «انتشارات عابد»،‌ «انتشارات مدرسه امام علی‌ابن‌ ابیطالب» و «انتشارات بوستان کتاب» به عنوان برگزیده معرفی و تقدیر شدند.
ناشران نمونه سال 1385 قرار بود در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شوند که به علت برخی از مشکلات اعلام نشده، این کار به روز اختتامیه موکول شد.

کد خبر 21844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز