رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه با مشارکت و همکاری اداره کل دامپزشکی، جهادکشاورزی و سایر ادارات مربوط می‌توان کیفیت شیر خام را بهبود بخشید، گفت: موضوع افزایش بهداشت و کیفیت شیر خام باید به‌صورت جدی دنبال شود.

محمد مهدی ناصحی افزود: محیط‌های سنتی تولید شیرخام باید بهداشتی و عاری از میکروب شود و با توسعه محیط‌های روستایی به همان نسبت باید بهداشت و کیفیت شیرخام در این محیط‌ها افزایش یابد.وی خاطرنشان کرد: بحث تولید محصولات سالم یا ارگانیک در بخش تولیدات گیاهی دنبال می‌شود و باید تولیدات لبنی به‌صورت جدی توسط سازمان جهادکشاورزی پیگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران به بیان نحوه اجرای طرح جامع بهبود کیفیت شیرخام در استان پرداخت و گفت:

۸۰‌درصد تولید شیر در این استان به‌صورت سنتی انجام می‌شود. مجید مختاری بر لزوم تغییر واحدهای دامپروری از سنتی به صنعتی تأکید کرد و افزود: ۴۴ کارخانه شیر در استان وجود دارد که ۲۲ واحد آن فعال است. وی سهم مازندران در تولید شیر خام کشور را 5.5 درصد عنوان و تصریح کرد: جایگاه نامناسب دام، آب آلوده، دست آلوده شیر دوش، روش غلط شیر دوشی، نگهداری شیر در ظروف بدون پوشش و عدم‌برخورد با متخلفان از مهم‌ترین دلایل بالا بودن بار میکروبی شیرخام در استان است که به همین منظور طرح بهبود کیفیت شیر خام در دستور کار قرار گرفت.

ساری، خبرنگار همشهری، سلطانی

کد خبر 216780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز