گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ خلف وعده‌ها درباره توزیع شیر رایگان در مدارس ادامه دارد، شیر در مدارس توزیع نمی‌شود و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.

شیر

پس از بارها خلف وعده در امر توزیع شیر در مدارس، 18آذرماه جاری، آیین نمادین آغاز طرح توزیع شیر در مدارس در یکی از مدارس تهران برگزار شد و پس از آن شیر در هیچ مدرسه‌ای توزیع نشده است. در آیین نمادین آغاز توزیع شیر در مدارس مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: با توزیع شیر افزون بر فرهنگسازی در مدارس، به سلامت دانش‌آموزان کمک می‌شود. سیدعلی یزدی‌خواه افزود: اگر دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی در مدرسه شیر دریافت کنند ذائقه آنها تغییر کرده و دیگر به سراغ نوشیدنی‌های گازدار نمی‌روند. به گفته یزدی خواه آموزش و پرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی کشور وظیفه دارد که به فکر سلامتی دانش‌آموزان باشد.

نکات کلیدی مدیرکل

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین نمادین آغاز توزیع شیر در سال تحصیلی 92-91به دو نکته مهم اشاره کرده است، یکی فرهنگسازی در مدارس و کمک به سلامت دانش‌آموزان و دیگری تغییر ذائقه دانش‌آ‌موزان و کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار.
البته وی این نکته بسیار مهم‌تر را نایده گرفته که اگر به دانش‌آموزان وعده می‌دهند شیر از اول آبان ماه، سپس اول آذرماه، ‌پس از آن از 18آذرماه توزیع می‌شود و وعده آنها به‌عنوان متولیان نظام آموزش و پرورش عملی نمی‌شود، دانش‌آموزان چه چیزی جز بدقولی یاد می‌گیرند. آیا عمل به وعده جزئی از فرهنگسازی نیست، چرا مسئولان در بحث توزیع شیر در مدارس این همه خلف وعده می‌کنند.

دانش‌آموزان از شیر و سرما می‌گویند

از یک دانش‌آموز راهنمایی در یاسخ به این سؤال که آیا شیر در مدرسه شما توزیع می‌شود، پاسخ داد «هنوز وقتش نرسیده» و سال پیش هم با چند‌ماه تأخیر شیر دادند، آن هم شیر بدون «نی» و چند نوبت یکجا!یک دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی نیز گفت: شیر ندهند مهم نیست، به جای آن شوفاژ کلاس را تعمیر کنند تا سرما نخوریم.

توزیع شیر فقط در آیین رسمی

به هر روی پس از بارها خلف وعده وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه توقع بود دست‌کم توزیع شیر پس از برگزاری آیین نمادین در مدارس پایتخت شروع شود که با پیگیری‌ها متوجه شدیم با وجود گذشت هشت روز از آخرین وعده هنوز شیر در مدارس توزیع نشده است. موضوع را از طریق مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کردیم حتی گفتیم نشانی مدارسی که شیر در آنها توزیع می‌شود را اعلام کنید تا از آنها گزارش تهیه شود که تاکنون پاسخی داده نشده است. سعی کردیم مشکل را از معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش که ریاست کمیته ملی شیر مدارس کشور را نیز برعهده دارد پیگیری کنیم که به‌علت شرکت در جلسات مختلف میسر نشد. البته دفتر معاون وزیر اعلام کرد پاسخی در این‌باره تهیه و به روابط عمومی ارسال شده است!البته مسئولان آموزش و پرورش خود واقف هستند که چه مشکلاتی بر سر راه توزیع شیر در مدارس وجود دارد.

یکی از عمده مشکلات پیش‌روی توزیع شیر در مدارس مسأله اعتبار است. با وجود اعلام نیاز به دست‌کم 250میلیارد تومان بودجه تنها 100میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است. مشکل دیگر اینکه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده شیر با توجه به بدقولی آموزش و پرورش در پرداخت مطالباتشان تمایلی به عقد قرار‌داد با آموزش و پرورش ندارند. البته بی‌ثباتی قیمت شیر هم تأثیر بسزایی در
بر طرف نشدن این مشکل دارد.

مروری بر وعده‌ها

وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیته ملی شیر مدارس در آستانه بازگشایی مدارس اعلام کردند توزیع شیر در مدارس از اول آذر‌ماه انجام می‌شود، پس از معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر 23مهر‌ماه در گفت‌وگو با پانا وعده داد که توزیع شیر رایگان بین همه دانش‌آموزان کشور از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود. وحید کیارشی گفت: در این‌باره جلسه ویژه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردیم و اعتبارات این موضوع (شیر رایگان در مدارس) تأمین شد و اعتبارات شیر مدارس در حدی است که همه دانش‌آموزان از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به هر روی آبان گذشت ولی وعده معاون وزیر عملی نشد تا اینکه بازهم رسما اعلام شد از اول آذرماه شیر در مدارس توزیع می‌شود، اول آذر هم رسید اما از شیر در مدارس خبری نبود. طبق روال معمول بازهم وعده دادند شیر از 18آذر‌ماه توزیع می‌شود، البته این بار کمی با دفعات پیشین متفاوت بود، ‌آیین نمادین توزیع شیر در مدارس برگزار شد و شیر در یک مدرسه آن هم فقط یک نوبت توزیع شد.

بدین‌ترتیب پس از بارها خلف وعده یک نوبت شیر در یک مدرسه با حضور مسئولان و نمایندگان رسانه‌های گروهی توزیع شد. پیش از این نیز درباره جمعیت هدف تحت پوشش طرح توزیع شیر در مدارس اختلاف نظر وجود داشت، نکته دیگر اینکه وزیر آموزش و پرورش در آستانه فرارسیدن موعد مقرر(اول آذر) توزیع شیر، دبیر کمیته ملی شیر مدارس را به مدیرکلی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری منصوب کرد تا عملا کسی درباره تأخیرهای مکرر در توزیع شیر مدارس دنبال سؤال نباشد.

کاهش 50درصدی نوبت‌های توزیع شیر

افزون بر همه اینها برخی استان‌ها به صراحت اعلام کردند به‌علت بی‌رغبتی کارخانه‌های تولید‌کننده شیر هنوز موفق به عقد قرارداد نشده‌اند، محمد‌تقی فخریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اعلام کرد: امسال به جای 70نوبت 35نوبت شیر در مدارس توزیع می‌شود.

کد خبر 194444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز