گروه اقتصادی: سیاستگذاری‌های یک‌شبه، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به‌دلیل ضعف نظارت و تداوم مناقشه تعیین نرخ شیر خام و لبنیات موجب کاهش 40درصدی سرانه مصرف شیر خام هر ایرانی در طول یک‌سال اخیرشده است.

با حذف یارانه شیر در تیر‌ماه سال گذشته مسئولان از تخصیص این یارانه به بخش تولید برای افزایش تولید، شکل‌گیری بازار رقابتی و در نتیجه کاهش قیمت شیر و لبنیات خبر دادند اما اکنون با گذشت چندین‌ماه نرخ انواع شیر و لبنیات به بیش از دو برابر افزایش یافته و تداوم گرانفروشی و کم فروشی این فراورده‌ها، سکوت دستگاه‌های نظارتی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، سرانه مصرف شیر خانوار از 100 لیتر در سال گذشته را به 60 لیتر کاهش داده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با ابراز نگرانی نسبت به کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی گفت: اکنون سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته حدود350 تا 400 لیتر برای هر نفر و سرانه مصرف شیر برای سایر کشورهای جهان حداقل150 لیتر در سال است. محمدرضا اسماعیلی به ایرنا گفت: مصرف سالانه کشور در مصرف شیر و صنایع لبنی حدود چهار تا پنچ میلیون تن بوده و اکنون کمتر از میزان تولید، مصرف می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی تصریح کرد: انتظار می‌رود به‌منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه، مسئولان دولتی به‌ویژه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فرهنگسازی‌ و هماهنگی با سایر ارگان‌ها در کاهش قیمت شیر و محصولات لبنی و افزایش مصرف این محصول اقدامات لازم را به عمل آورند تا کاهش مصرف شیر و صنایع لبنی موجب بروز و شیوع بیماری‌ها در سطح جامعه نشود. وی افزود: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی سالانه بیش از 10میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که طی سال‌های گذشته حدود هفت تا هشت میلیون تن آن به‌منظور فرآوری وارد کارخانه‌های صنایع لبنی می‌شد که در حال حاضر این میزان تولید نیز کاهش یافته است.

کد خبر 192694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز