سینما> على مولوى: اصغر فرهادی در سال‌های اخیر، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده و در تمامی جشنواره‌ها و جایزه‌های سینمایی مهم دنیا خوش درخشیده است.

گذشته‌ها، گذشته

شاید بتوان فقط با جایزه‌های فیلم قبلی او، «جدایی نادر از سیمین»، یک موزه دایر کرد. جایزه‌های بسیاری که مهم‌ترین ‌آن‌ها اسکار جایز گولدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و خرس طلایی جشنواره‌ی برلین باشند.

این‌بار و در قدم تازه‌ی فرهادی، «گذشته»، فیلم تازه‌ی او که در فضایی متفاوت و با رویکردی متفاوت ساخته شده، در رقابت با کارگردان‌ها و فیلم‌های بزرگی در شصت و ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی کن فرانسه، در سطح خوبی ظاهر شد و نظر بسیاری از منتقدان را به خودش جلب کرد.

هر چند که دست فرهادی به نخل طلایی نرسید، اما فیلم او هم  در میان پنج نامزد دریافت نخل طلایی قرار داشت و هم اهدای جایزه‌ی بهترین بازیگر زن جشنواره‌ی کن به «برنیس بژو»، بازیگر مشهور فیلم «آرتیست» باعث شد که فرهادی چندان دست خالی، از این جشنواره خداحافظی نکند.

از آن گذشته، فیلم «گذشته» توانست جایزه‌ی داوران «کلیسای جهانی» را هم به دست آورد. جایزه‌ای که «دنیس مولر»، رئیس هیئت داوران آن در بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرد: «گذشته فیلمی است که مسؤلیت اشتباهات گذشته را در قالب یک فیلم دلهره‌آور نشان داده است. گذشته، زندگی خانواده‌ای آشفته را به تصویر می‌کشد که رازهای هر کدام از شخصیت‌ها و پیچیدگی روابط، آرام‌آرام دشواری عمیقی به‌وجود می‌آورد.»

فرهادی گاهی آن‌قدر پله‌های پیشرفت را دوتا یکی طی می‌کند که شاید یادمان برود، او همان کارگردان مجموعه‌ی تلویزیونی «داستان یک شهر» است که گروه گزارشی برنامه‌ی «در شهر» را به تصویر کشیده بود و حالا با گذشت این سال‌ها، در بالاترین قله‌های سینمایی قدم بر می‌دارد.

با تمام این احوال، جشنواره‌ی کن امسال، اولین قدم فیلم تازه‌ی فرهادی بود. گذشته‌ها، گذشته و هنوز این فیلم، قدم‌های زیادی برای برداشتن دارد و باید منتظر باشیم تا در هفته‌های آینده، فیلم تازه‌ی فرهادی هم‌زمان با اکران جهانی در کشورمان هم به روی پرده برود و ما را با دیدگاه تازه‌ی این کارگردان دوست‌داشتنی آشنا کند.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 700

اصغر فرهادی در جشنواره‌ی کن/ عکس: لوییس ونانس، خبرگزاری فرانس‌پرس

کد خبر 216582
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز