گروه ادب و هنر: درحالی‌که تنها 5 روز تا آغاز شصت‌وششمین جشنواره فیلم کن زمان باقی‌مانده، جدول نمایش فیلم‌های این دوره منتشر شد.

مستند زندگی پله - جشنواره کن

همان‌طور که قبلا نیز اعلام شده بود جشنواره کن امسال با نمایش فیلم «گتسبی بزرگ» ساخته بازبوهرمان افتتاح خواهد شد. در این فیلم که اقتباسی از رمان معروف اسکات فیتز جرالد است، لئوناردو دی‌کاپریو، توبی مگوآید و آمیتا باچان نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند. باز بوهرمان کارگردان گتسبی بزرگ سال‌ها پیش با فیلم موزیکال «مولن روژ» به شهرت رسید. این فیلم محصول مشترک آمریکا و استرالیاست و به‌زودی اکران عمومی می‌شود. «جوان و زیبا» اثر فرانسوا اوزون و فیلم «هلی» ساخته آمت اسکالانته نیز در روزهای اول جشنواره به نمایش درمی‌آیند اما در جدول نمایش فیلم‌های کن امسال آنچه برای ایرانی‌ها اهمیت دارد تاریخ اولین نمایش فیلم تازه اصغر فرهادی است. براساس جدول نمایش فیلم‌های کن66، قرار است فیلم «گذشته» روز جمعه هفدهم می (27اردیبهشت) در بخش رقابتی کن روی پرده برود. همزمان با نمایش گذشته در کن، اکران این فیلم در اروپا نیز آغاز خواهد شد. گذشته به‌عنوان محصول فرانسه در کن حضور دارد ولی شناسنامه ایرانی کارگردان (اصغر فرهادی)، مدیر فیلمبرداری (محمود کلاری) و 2 بازیگرش (علی مصفا و بابک کریمی) باعث شده تا سینما‌دوستان ایرانی اخبار مربوط به این فیلم را دنبال کنند. علاوه بر اینها در فهرست بازیگران گذشته نام‌هایی چون برنیس بژو (بازیگر فیلم «آرتیست» و نامزد اسکار، گلدن‌گلوب و برنده سزار)، طاهر رحیم (بازیگر فیلم «پیام‌آور» و برنده جایزه سزار) و پائولین بورلت (بازیگر فیلم «زندگی صورتی») نیز به‌چشم می‌خورد. به گفته علی سرتیپی پخش‌کننده داخلی فیلم تازه فرهادی، قرار است گذشته خرداد ماه در ایران نیز اکران عمومی شود. نسخه‌ای از فیلم نیز از سوی فرهادی به ایران فرستاده شده تا در اختیار اداره نظارت و ارزشیابی قرارگرفته و پروانه نمایش بگیرد. فرهادی فیلم تازه‌اش را با رعایت ضوابط فیلمسازی در ایران ساخته و به همین دلیل سرتیپی امیدوار است به‌زودی پروانه نمایش گذشته صادر و در ایام خرداد اکران عمومی شود. ظاهرا دفتر فیلمیران با گروه سینمایی آفریقا نیز برای اکران گذشته به توافق رسیده است.

اما به‌جز فیلم فرهادی چند فیلم دیگر نیز در بخش‌های مخلتف کن حضور دارند که اغلبشان تنها سازنده‌شان ایرانی است و به‌عنوان محصول کشورهای اروپایی به این رخداد سینمایی آمده‌اند. البته در کن امسال شاهد نمایش یک فیلم کاملا ایرانی در بخش سینه فونداسیون خواهیم بود.

فیلم کوتاه داستانی «دوئت» به کارگردانی نوید دانش 12می (اول خرداد) در کن به نمایش درخواهد آمد. آنطور که ایسنا گزارش داده، فیلم دوئت پیش از این در جشنواره تصویر سال به نمایش درآمده و در جشنواره دانشجویی صدا و سیما نیز جوایز بهترین کارگردانی و تصویربرداری را دریافت کرده است. پانته‌آ پناهی‌ها، آناهیتا افشار، علی تیموری، میثاق زارع و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم کوتاه هستند. این فیلم با حضور عوامل حرفه‌ای تولید شده است. مستانه مهاجر تدوینگر شناخته‌شده سینمای ایران تدوین و تهیه‌کننده دوئت را برعهده داشته و پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری فیلم «آسمان زرد کم‌عمق» ساخته بهرام توکلی نیز تصویربرداری این فیلم کوتاه را انجام داده است. دوئت در بخش سینه فونداسیون به نمایش درمی‌آید؛ بخشی که از سال1998 و توسط ژیل ژاکوب به جشنواره کن اضافه شد. هدف از تأسیس این بخش کشف استعدادهای جوان و فیلمسازان جدید و حمایت از آنها جهت ساخت فیلم بلند است. هرساله 15 تا 20 فیلم برای شرکت در این بخش انتخاب می‌شوند. فیلم سینه فونداسیون از بین آثار برگزیده فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشکده‌های سینمایی انتخاب می‌شوند.

 

کد خبر 213520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز