سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شصت‌وششمین دوره جشنواره فیلم کن درحالی از فردا آغاز می‌شود که به سیاق چند سال اخیر، کن با نمایش فیلمی هالیوودی افتتاح خواهد شد؛ جشنواره‌ای که هنوز هم مهم‌ترین جلوه‌گاه تجلی هنر سینما نامیده می‌شود و پیوندی عمیق با کارخانه رؤیاپردازی هالیوود یافته است.

جشنواره کن

 به همین دلیل مدیران کن جشنواره امسال را با فیلم «گتسبی بزرگ» آغاز می‌کنند. اقتباسی از رمان معروف جرج سی. اسکات که قبلا هم در دهه60 میلادی هالیوود سراغش رفته بود. با گذشت تقریبا 4 دهه در نسخه تازه گتسبی بزرگ، لئوناردو دی‌کاپریو نقشی را بازی کرده که در نسخه کلاسیک این فیلم رابرت ردفورد آن‌را ایفا کرده بود. جدای از گتسبی بزرگ باید به حضور استیون اسپیلبرگ اشاره کرد که امسال ریاست هیأت داوران کن را برعهده دارد. اسپیلبرگ در 3دهه اخیر مهم‌ترین شمایل و نشانه هالیوود به‌شمار آمده است؛ نقشی که البته پس از ظهور پدیده‌هایی چون جیمز کادون قدری کمرنگ شد ولی اسپیلبرگ اهمیتش را از دست نداد حتی اگر دیگر پولسازترین هنرمند شاغل در هالیوود نباشد. حضور اسپیلبرگ در مقام رئیس هیأت داوران می‌تواند تداعی‌کننده دوره‌ای باشد که کلینت ایستوود در چنین جایگاهی قرار گرفته است. جشنواره‌ای که برخلاف میل مدیران کن، نخل طلا به فیلم «پالپ فیکشن» ساخته درخشان کوئنتین تارانتینو اهدا شد. درحالی‌که ژیل ژاکوب مدیر وقت کن دوست داشت جایزه به کیشلوفسکی یا کیارستمی برسد، باید دید امسال حضور اسپیلبرگ در کن باعث توجه ویژه به محصولات سینمای آمریکا می‌شود یا این سینماگر هالیوودی جور دیگری رفتار می‌کند.

دیگر داوران کن66 عبارتند است: آنگ‌لی (برنده 2 اسکار کارگردانی و نامزد 2 دوره کن برای دریافت نخل طلا)، کریستین مونگیو (کارگردان شاخص رومانی و برنده نخل طلا)، کریستف والتز (بازیگر برنده اسکار)، لین رامزی، نائومی کاواسه، دانیل آئوتوی، ویلای بالان و نیکول کیدمن. ترکیب هیأت داوران کن از نوعی تنوع حکایت دارد که شاید باعث شود هنگام معرفی برگزیده‌ها اتفاق‌های شگفت‌انگیزی رخ دهد. به‌خصوص اینکه در کن شصت‌وششم چهره‌های شاخصی حضور دارند. رومن پولانسکی با «ونوس در پوست خز»، برادران کوئن با «درون لیون دیویس»، جیم جارموش با «فقط عشاق زنده ماندند»، استیون سودربرگ با «آن سوی کاندلابرا»، الکساندر پاین با «نبراسکا» و اصغر فرهادی با «گذشته» نامدارترین کارگردانان حاضر در بخش مسابقه هستند. باتوجه به کارگردانان بزرگ حاضر در کن کار اصغر فرهادی از رقابت سال گذشته‌اش برای دریافت اسکار، به‌مراتب دشوارتر به‌نظر می‌رسد.

در کن امسال از جین کمپیون کارگردان سرشناس نیوزلندی و سازنده فیلم معروف «پیانو» با اعطای جایزه تقدیر به‌عمل خواهد آمد. کمپیون امسال عهده‌دار ریاست بخش «سینه‌فونداسیون» و هیأت داوران بخش فیلم کوتاه است. دیگر چهره نامداری که در کن امسال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت، آلن دلون بازیگر سرشناس سینمای فرانسه است. قرار است از آلن دلون به پاس یک عمر دستاورد سینمایی تقدیر شود.

بازار فیلم کن امسال پررونق‌تر از سال‌های گذشته به‌نظر می‌رسد. آخرین ساخته‌های مارتین اسکورسیزی و ژان لوک گدار در بازار کن به نمایش درخواهد آمد و مستندی نیز که براساس زندگی «پله» اسطوره برزیلی فوتبال ساخته شده نیز در این بخش روی پرده خواهد رفت. کارناوالی که در سال‌های اخیر سهم تجارت در آن پررنگ‌تر از هنر شده، از روز چهارشنبه شروع خواهد شد. از فردا قلب سینما با کن خواهد تپید.

کد خبر 214083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز