شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اولین نمایش فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن با استقبال گسترده‌ای همراه شد.

جشنواره کن - اصغر فرهادی

 گذشته مورد توجه تماشاگران و منتقدان حاضر در کن شصت‌وششم قرار گرفت تا فیلم تازه فرهادی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کن امسال باشد. پس از نمایش گذشته، منتقدان از این فیلم به‌عنوان یکی از آثاری که بخت بالایی برای تصاحب نخل طلا دارد نام برده‌اند. سینمای ایران امسال نماینده رسمی در بخش‌های اصلی کن ندارد، ولی حضور گذشته در بخش مسابقه باعث شده ایرانی‌ها خبرهای مربوط به این فیلم را پیگیری کنند. تا پایان روز سوم جشنواره، گذشته جدی‌ترین گزینه برای نخل طلا محسوب می‌شود. البته هنوز فیلم‌های کارگردانان بزرگی چون رومن پولانسکی، جیم‌جارموش و برادران کوئن به نمایش درنیامده‌اند.
در بخش رقابتی، علاوه بر فیلم گذشته، فیلم «لمس گناه» ساخته «ژیا ژانگ» کارگردان چینی نیز پس از فیلم فرهادی به نمایش گذاشته خواهد شد. تا‌کنون فیلم‌های «جوان و زیبا» از فراسوا اوزون و «هلی» ساخته آمت‌اسکالانته در بخش رقابتی کن به نمایش گذاشته شده‌اند.

در بخش نوعی نگاه جشنواره نیز فیلم «عسل» ساخته والریا گالینو کارگردان ایتالیایی روزگذشته به‌نمایش گذاشته شد. این فیلم داستان دختری به نام آیرین با نام مستعار عسل است که زندگی خود را وقف کمک به دیگران کرده و سعی می‌کند مرهمی بر رنج‌ها و مصایب زندگی افراد باشد، اما یکی از این افراد فردی به نام گریمالدی است که مشکلات ناپیدایی دارد. گالیانو جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم ونیز (1986) را با فیلم «داستان عشق» در کارنامه دارد. در بخش نوعی نگاه علاوه بر فیلم عسل، فیلم «غریبه با دریاچه» ساخته آدریان گیرائوری محصول فرانسه نیز به روی پرده رفت. در بخش فیلم‌های کلاسیک جشنواره کن نیز در روز سوم جشنواره نسخه بازسازی شده «هشت دیدگاه‌» به کارگردانی 8فیلمساز از جمله میلوش فورمن و کلودللوش، داستان کودکان و فیلم ساخته مارک کازینز و فیلم مانیلا در پنجه نور به کارگردانی لینو براکا به نمایش گذاشته شد.

شروعی گرم در شبی توفانی

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن 25 اردیبهشت ماه با نمایش فیلم گتسبی بزرگ در شهر ساحلی فرانسه و در هوایی توفانی شروع به کار کرد؛ هرچند به مدد بازیگران فیلم گتسبی بزرگ از جمله لئوناردو دی کاپریو، توبی مگوایر، کری مولیگان و آمیتاب باچان در کنار کارگردان آن بازلورمان استرالیایی فرش قرمز افتتاحیه گرم بود، اما باران شدید و توفان، فضای دیگری ایجاد کرده بود.

نمایش فیلم پرهزینه گتسبی بزرگ که تنها چند روز از اکران آن در آمریکا می‌گذرد، موجب شد تا افتتاحیه امسال این جشنواره پرسر و صدا و پرتوجه باشد. امسال اسپیلبرگ ریاست گروه داوری جشنواره کن را برعهده دارد. او که قبلا با فیلم‌هایی چون ای. تی و جاده شوگرلند در این جشنواره حضور یافته، فیلمی در بخش رقابتی نداشت. مراسم پس از استقبال ایستاده حضار و میهمانان از کارگردان لینکلن، با اجرایی از ترانه فیلم رنگ بنفش اسپیلبرگ در سال 1985 آغاز شد. این کارگردان آمریکایی با گروه داوری خود تصمیم می‌گیرند که در میان 20 فیلم شرکت‌کننده در بخش رقابتی، کدام‌یک شایسته دریافت نخل طلای امسال خواهد بود. در بخش رقابتی طیف متفاوتی از فیلم‌ها جای گرفته‌اند که از گذشته فرهادی، تا درون لوین دیویس برادران کوئن، پشت شمعدان استیون سودربرگ، ونوس در پوست خز ساخته رومن پولانسکی و نبراسکا ساخته الکساندر پین را دربر می‌گیرد. فیلم گتسبی بزرگ که به‌صورت سه‌بعدی ساخته شده، در 2روز اول نمایشش در آمریکا فروشی 1/51میلیون دلاری را تجربه کرد. در نشستی خبری که با اعضای سازنده این فیلم برگزار شد، باز لورمان کارگردان فیلم یادآور شد که ساخت این فیلم موجب شد تا رمان گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتزجرالد، در فهرست پرفروش‌ها جای گیرد و در چندهفته خیلی بیشتر از زمان حیات نویسنده‌اش فروش کند.

هر سال انتخاب رئیس گروه داوران در انتخاب گروه داوری برای تعیین برنده نخل طلا تأثیر عمده‌ای دارد و امسال نیز جز این نخواهد بود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با توجه به سلیقه اسپیلبرگ، او از فیلمی دلگرم‌کننده که خود او برای ساخت آنها شناخته می‌شود یا فیلمی که توانایی جذب مخاطبان بیشتری داشته باشد، حمایت کند. اسپیلبرگ با لبخندی گفت: می‌خواهم با تماشای فیلم 12 مرد خشن سیدنی لومت خودم را برای روز نهایی داوری آماده کنم.

فهرست شرکت‌کنندگان در بخش رقابتی امسال عبارتند از:قصر ایتالیایی ساخته والری برونی - تادشی از فرانسه، درون لوین دیویس ساخته جوئل و ایتن کوئن از آمریکا، میشائیل کولهاس ساخته آرنو دس پالیره از فرانسه و آلمان، جیمی‌پی ساخته آرنو دسپلچین از فرانسه، هلی ساخته آمات اسکالانته از مکزیک، گذشته ساخته اصغر فرهادی از فرانسه، مهاجر ساخته جیمز گری از آمریکا، گریگریس ساخته محمت صالح هارون از چاد، لمس گناه ساخته ژیا ژانکه از چین، مثل پدر، مثل پسر ساخته کوری - ادا هیروکازو از ژاپن، زندگی عادل (عنوان انگلیسی: آبی گرم‌ترین رنگ است) ساخته عبدالطیف کشیشه از فرانسه، سپر پوشالی ساخته تاکاشی میایکه از ژاپن، جوان و زیبا ساخته فرانسوا ازن از فرانسه، نبراسکا ساخته الکساندر پین از آمریکا و ونوس در پوست خز ساخته رومن پولانسکی از فرانسه.

کد خبر 214629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز