یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

مهدی تهرانی: 25 اردیبهشت امسال فستیوال فیلم کن 66 ساله می‌شود. جشنواره‌ای که دهه‌ها است به عنوان معتبرترین فستیوال فیلم دنیا شناخته شده و موفقیت در آن به مثابه تثبیت در دنیای سینما است

کن 66

و طبق معمول اگرچه همه نگاه ها به آثاربخش مسابقه جلب می شود ولی در بخش های مختلف جشنواره فیلم کن به ویژه بخش‌های جنبی و بازار فیلم عمدتا خبرهای سینمایی خاصی به گوش خواهد رسید.

کن  66 نسبت به کن 65 باید پرشکوه‌تر برگزار شود. اسامی فیلم‌هایی که برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند نشان می‌دهد چنته کن بسیار پربار است. در دوره قبلی، کن جبران مافات کرد و توانست سردی چند دوره ی قبلی را تعدیل کند.

این به ذات کن و فلسفه وجودی‌اش بر می‌گردد. جشنواره فیلم کن محلی برای معرفی و کشف استعدادهای سینمایی است و هم چنین مکانی است برای حضور دوباره غول های سینما. این‌گونه است که مثلا در کن فیلم برادران کوئن درکنار آثار مستقل سینما به نمایش در می‌آید و همگی از تماشای فیلم‌های آنها لذت می‌برند.

عوامل اجرایی و بخش داوران نیز در کن 66 جذابیت‌های ویژه خودشان را خواهند داشت. استیون اسپیلبرگ به عنوان ریاست هیات داوران بخش مسابقه و اودری توتو (او را با فیلم موفق امیلی به یاد بیاورید) به عنوان مجری مراسم افتتاحیه هر دو به نظر می‌رسد که بهترین انتخاب باشند.

از 20 فیلمی که در بخش مسابقه حضور دارند سهم کشور میزبان یعنی فرانسه بسیار چشمگیر است. اگرچه از کن 62 به اینطرف سهم سینمای فرانسه افزایش قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های مختلف کن پیدا کرده بود. در واقع اگر تولیدات مشترک را حساب کنیم سینمای فرانسه در کن 66 با 9 اثر و اگر تولید مستقل را در نظر داشته باشیم فرانسه با 5 فیلم فقط در بخش مسابقه حضور فعال و بزرگی را دارد.سهم سینمای قاره‌ها در کن 2013 بدین ترتیب است:

سینمای آمریکا 6 فیلم: در بخش فیلم های مسابقه کن 66 سینمای ایالات متحده با5  فیلم حضور پیدا کرده است که برادران کوئن با فیلم "درون لوین دیویس" و استیون سودربرگ با فیلم "پشت شمعدانی" و همچنین الکساندر پین با فیلم "نبراسکا" حضور شاخص و ویژه ای دارند.جیمز گری دیگر کارگردان آمریکایی نیز با فیلم مهاجر در این بخش حضور دارد.جیم جارموش نیز با فیلم فقط عاشق ها زنده می مانند در آخرین لحظات وارد بخش مسابقه کن 66 گردیده است.اما از سینمای مکزیک نیز یک اثر در این بخش حضور دارد.فیلمی به نام هیلی که توسط امت اسکالانته ساخته شده است.

سینمای اروپا 10 فیلم: سهم سینمای اروپا اما بیشتر شامل تولیدات مشترک است: "فقط خداوند می بخشد" ساخته "نیکلاس ویندینگ رفن" محصول مشترک دانمارک و فرانسه،"رومن پولانسکی" با فیلم "ونوس با لباس خز"محصول فرانسه ،"الکس وان وارمردام" با فیلم "بورگمن" محصول هلند،"پائولو سورینتینو" با فیلم "زیبایی بزرگ" محصول ایتالیا و فرانسه،"فرانسوا اوزون" با فیلم "جوان و زیبا" محصول فرانسه،"عبدالعیف کشیشه" با فیلم "زندگی آدل" محصول فرانسه،"اصغر فرهادی" با فیلم "گذشته" محصول فرانسه،"آرنو دپلشن" با فیلم "جیمی پیکارد" محصول فرانسه،"آرنو دسپلیه" با فیلم "مایکل کوهلاس" محصول فرانسه و آلمان و "والریا برونئی تدیشی" با فیلم "قصری در ایتالیا" محصول فرانسه ده فیلم اروپایی کن 66 را تشکیل می دهند.

سینمای آسیا 3 فیلم: شگفتی بزرگ در کن 66 عدم حضور فیلمی از سینمای کره جنوبی است.سینمای این کشور که یکی از پویا ترین سینماهای در حال توسعه به شمار میآید در دوره های اخیر پای ثابت کن بود و در برخی از دوره ها با 2 نماینده در این فستیوال حضور پیدا می کرد.با اینهمه جور کره ای ها را ژاپنی های سرزمین آفتاب تابان خواهند کشید.دو فیلم از این کشور در بخش مسابقه حضور دارند:"تاکاشی میکه" با فیلم "سپر حصیری" و "هیرو کازو کوره ادا" با فیلم "مثل پدر،مثل پسر.از سینمای چین نیز "ژیا ژانگ چه" با فیلم "لمس گناه"در بخش مسابقه حضور دارد.

سینمای آفریقا یک فیلم: محمد صالح هارون فیلمساز اهل چاد که پای ثابت کن بوده در این دوره نیز به عنوان تنها نماینده قاره سیاه با فیلم "گری گریس" حضور دارد.

مطابق هر ساله تاقبل از شروع فستیوال فیلم کن در 25 اردیبهشت تمامی فیلم‌های بخش مسابقه و کارگردان‌های آن‌ها را در یادداشت‌های جداگانه معرفی خواهیم کرد.

کن 66 که برای فیلم افتتاحیه در 25 اردیبهشت  کتسبی بزرگ ساخته بازلورمان و با حضور لئوناردو دی کاپریو را در نظر گرفته است، در 5 خرداد با نمایش فیلم زولو ساخته جرومو سالی به پایان می‌رسد.

کد خبر 211348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز