همشهری آنلاین: معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: می‌خواهیم فعالیت‌های قرآنی ما منحصر به چند روش خاص نشود و زمینه را برای تدبر در مفهوم آیات کلام‌الله، همچنین مطالعه شأن نزول آیات و دقت در مضمون آیات با روشی متفاوت فراهم شود.

پیش نمازی

سیدباقر پیش‌نمازی، معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد مسابقه تصویرگری آیات قرآن «نگاره» اظهار کرد: مسابقه «نگاره» قبل‌ها هنگامی که من مسئولیت صدا و سیمای خراسان رضوی را برعهده داشتم در آن استان اجرا شد و غیر از شهروندان خراسانی از سایر استان‌ها نیز از آن استقبال کردند و تصاویر جالبی به دبیرخانه رسید.

وی افزود: این دوره از مسابقه «نگاره» با همکاری شبکه 2 سیما در سطح وسیع‌تری آغاز شده است و سایر شبکه‌ها و سایت ها هم در درج زیرنویس و لوگوی این مسابقه همکاری کرده‌اند.

پیش‌نمازی عنوان کرد: هدف ما از برگزاری این مسابقه این است که در حوزه برنامه‌های قرآنی، فعالیت‌های ما منحصر به چند روش خاص نشود و روش‌های جدیدی اتفاق بیفتد. این مسابقه در سه رشته گرافیک، طراحی و نقاشی برگزار می‌شود و زمینه را برای تدبر در مفهوم آیات کلام‌الله، همچنین مطالعه شأن نزول آیات و دقت در مضمون آیات فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم به سراغ ساز و کارهایی برویم که غیر از تلاوت، قرائت و حفظ آیات، مفاهیم و مضمون آیات و نقشی را که این آیات در زندگی ما ایفا می‌کنند را بیان کنیم.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: در راستای توجه به مضامین قرآن، سال گذشته نرم‌افزار «بوستان وحی» در وزارت ورزش و جوانان تولید شد. این نرم‌افزار 100 سؤال جوانان را شامل می‌شود که با انتخاب هر سؤال، مخاطب یک پاسخ قرآنی برای آن، دریافت می‌کند. مسابقه «نگاره» هم فرصتی است که با استفاده از استعداد‌های هنری در جوانان، برخی از آیات که سعی کردیم شامل موضوعات متنوع و توصیف تصویری باشد، به مسابقه گذاشته شوند.

وی عنوان کرد: در تبلیغات این مسابقه که از شبکه 2 سیما پخش می‌شود پیشنهاد شده است که شرکت‌کنندگان با مراجعه به افراد مطلع، اساتید، معلمان و یا روحانیون مساجد از آنها برای تعمیق بیشتر در مضمون آیه قرآن مشورت بگیرند.

پیش‌نمازی متذکر شد: تاکنون آثار مطلوبی را در این حوزه دریافت کرده‌ایم، با وجود اینکه برگزاری این مسابقه مقارن با پایان سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مدارس است، اما آثار خوبی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود بتوانیم بخشی از این آثار را در غرفه‌ای که در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلی امام خمینی(ره) خواهیم داشت در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی گفت: در پایان 12 مرحله مسابقه که هر مرحله آن شامل یک موضوع و آیه‌ای از قرآن کریم است، مراسم اختتامیه خواهیم داشت و از برگزیدگان تجلیل به عمل می‌آوریم.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه مخاطبان این مسابقه در سه گروه سنی 9 تا 14 سال، 15 تا 19 سال و 20 تا 29 سال تعریف شده‌اند اظهار کرد: اخیرا به دلیل استقبال زیاد خانواده‌ها، گروهی با عنوان گروه سنی«آزاد» هم به این سه گروه اضافه شده است تا آثار علاقه‌مندان و هنرمندان خارج از این گروه‌های سنی، در این گروه داوری شود.

وی ادامه داد: در این راستا فهرستی از اسامی هنرمندان مجرب برای داوری آثار دریافتی، تهیه شده است که در حال بررسی است.

سید باقر پیش‌نمازی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت تدبر در آیات کلام‌الله عنوان کرد: معتقدم هر چه زمینه تعمق در مفهوم و مضمون آیات بهتر فراهم شود، دریچه‌های حکمت را به روی خود می‌گشائیم و احساس زیباتری را در زندگی خود خواهیم داشت و رابطه مطلوبی را با خداوند متعال برقرار خواهیم کرد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مرکز امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: اشاعه فعالیت‌های قرآنی در محیط‌های ورزشی را نیز آغاز کرده‌ایم و امیدواریم مراحل پیش رو را با شتاب بیشتری پیش ببریم. در حوزه فعالیت‌های قرآنی دایره شمول طرح‌ها محدود است و مخاطبان به تعداد دلخواه مراجعه، ثبت نام و شرکت نمی‌کنند، البته معمولا به این دلیل است که تصور ثابتی از فعالیت‌های قرآنی وجود دارد که ناشی از نحوه تبلیغ و معرفی فعالیت‌های قرآنی است.

وی با انتقاد از عدم توجه به اثربخش به آیات کلام خدا در جلسات و مراسم اظهار کرد: به عنوان مثال در بسیاری از محافل دینی، تلاوت آیاتی از قرآن به عنوان پای ثابت برنامه در ابتدای جلسه و برای تیمن و تبرک برنامه اجرا می‌شود، اما ترجمه آیات قرآن قرائت نمی‌شود؛ با مرور زمان این پیام القا می‌شود که ما قرآن را تنها به عنوان صوت و پیام مقدس باید بشنویم، حتی اگر منظور آیات را هم متوجه نشویم.

وی ادامه داد: طبیعی است معرفی اینچنینی قرآن بدون ترجمه به زبان مردم، موجب این می‌شود که آن ارتباط منظور نظر با جامعه برقرار نشود. خداوند در قرآن می‌فرماید «ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان همان قوم و ملت»؛ یعنی هر پیامبری که مبعوث شده با زبان همان مردمی که بر آنها نازل شده با آنها ارتباط برقرار کرده است.

پیش‌نمازی در ادامه گفت: گاهی در محافل قرآنی، آیاتی که قرائت می‌شود متناسب با آن جلسه انتخاب نمی‌شود و یا ترجمه آن گفته نمی‌شود و یا در زمان مناسبی خوانده نمی‌شود، این موضوعات در برخی موارد اتفاق می‌افتد. با اینکه برای کسانی که در آیات کلام‌الله تعمق و تامل کرده‌اند، زیبایی این انس بسیار مطلوب و لذت‌بخش است، اما تاسف می‌خوریم که چرا برای بخشی از جامعه ما این انگیزه ایجاد نشده است که این لذت را تجربه کنند و با قرآن انس پیدا کنند و از آرامش‌بخشی قرآن در زندگی بهره ببرند و در تغییر نگاه انسان به زندگی و آینده تامل کنند. هنگامی که در زندگی آرامش ایجاد می‌شود و نگاه انسان به زندگی عمیق و عالمانه می‌شود انسان از زندگی لذت بیشتری می‌برد؛ انس با قرآن این نتایج را دارد.

وی تاکید کرد: در محافل ما توجه به تلاوت و حفظ آیات کلام‌الله بر تفسیر و تدبر در معانی آیات غلبه دارد. مقام معظم رهبری یک بار فرموده بودند که تمام برنامه‌ها از قبیل قرائت، تلاوت و حفظ، مقدمه تدبر در قرآن است؛ یعنی اگر در قرائت و تلاوت متوقف شویم و دریچه‌های تدبر در مفاهیم را به روی مخاطب باز نکنیم باید احساس کنیم که کار ناتمامی را انجام داده‌ایم.

مدیر امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: از این جهت برای جوانان ما ایام فصل تابستان و فراغتی که امسال به دلیل برگزاری زودتر امتحانات بیشتر هم شده است، فرصت خوبی است تا از زمان خودشان به نحو عالی استفاده کنند و بهره زیبا ببرند؛ به طوری‌که زمانی که صرف می‌کنند برای آینده‌شان ثمره داشته و در افزایش منزلت و شخصیت معنوی آنها اثر داشته باشد.

وی با اشاره به آثاری که برای شرکت در مسابقه «نگاره» تاکنون دریافت شده گفت: برخی از این آثار چنان جلوه‌های زیبایی را مورد توجه قرار داده‌اند که برای خود ما هم جالب بود و امیدواریم در مراحل بعد مسابقه همچنان شاهد از این دست آثار زیبا و اثربخش باشیم. مثلا در آثار مربوط به مسابقه شماره 1 «نگاره» می‌بینیم که دولت‌های استکباری به ابرهه مهاجم تشبیه شده‌اند، این تشخیص هنرمند نوجوان بوده که برای زمان معاصر خود از آیات قرآن الهام گرفته است.

پیش‌نمازی مطرح کرد: هنرمند نگاه عمیق‌تر و دقت ظریف‌تر و ارزشمندتری نسبت به اطراف خود دارد؛ لذا وقتی در آیات قرآن تامل می‌کند سعی دارد با تعمق بیشتر لایه‌های پنهان آیات و اسرار و رموزی که خداوند در این آیات گذاشته و همه آن درسی برای زندگی امروز ماست، را کشف و استخراج کند و در آثار خود به نمایش بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال پیام از طریق جلوه‌های هنری خیلی سریع‌تر صورت می‌گیرد؛ تفسیر یا تشریح یک آیه، ممکن است بیش از نیم‌ساعت زمان ببرد اما همان پیام ممکن است در عرض کمتر از یک دقیقه به وسیله هنر تصویرگری هنرمندانه منتقل ‌شود و زیبایی هنر همین است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این راستا فرموده‌اند «هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود جاودانه نخواهد شد». ما در قرآن جلوه‌های هنری بسیار زیادی داریم و خدای متعال با توصیف جلوه‌های تصویری مفاهیم را بیان کرده است و ما با شنیدن آن، تابلویی را در ذهن تصور می‌کنیم و از دیدن آن تابلو لذت می‌بریم، پیام را دریافت می‌کنیم و الهام می‌گیریم.

پیش‌نمازی در پایان گفت: پیش‌بینی این است، که مجموع آثار دریافتی از این مسابقه جلوه‌های زیبایی از عشق و علاقه جوانان و مردم ما به مفاهیم قرآنی را نشان ‌دهد که این مفاهیم را با سرپنجه‌های خود بر روی کاغذها رسم می‌کنند.

کد خبر 216548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز