همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد احتمال زنده ماندن نوزادانی که از مادرانی به دنیا می‌آیند که در ماه‌های پیش از باردار شدن با حادثه استرس‌زایی روبه‌رو بوده‌اند، در سال اول زندگی کمتر است.

grief

به گزارش لایوساینس گرچه در این بررسی خطر مرگ نوزادان در سال اول زندگی در مجموع پایین بود، اما احتمال مرگ و میز نوزادانی که مادران‌شان پیش از لقاح دچار استرس شده بودند، نسبت به نوزادان مادرانی که پیش از لقاح استرسی نداشتند، 53 درصد بیشتر بود.

به گفته این پژوهشگران با توجه به این یافته‌ها دوره زمانی بلافاصله پیش از لقاح ممکن است زمان حساسی باشد که می‌تواند بر خطر مرگ و میر نوزادان تاثیر بگذارد.

در این بررسی پژوهشگران دانشگه ایندیانا در آمریکا و انستیتوی کارولیینسکا در سوئد سوابق بیش از 3 میلیون تولد در فاصله سال‌های 1973 تا 2008 را مورد بررسی قرار دادند. شمار مرگ و میر نوزادان در این مدت 9398 مورد بود.

حدود 21 هزار نفر از این کودکان از مادرانی متولد شده بودند که با یک حادثه استرس‌زای زندگی - که این پژوهشگران آن را مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده تعریف کرده بودند- در طول شش ماه پیش از لقاح مواجه شده بودند. 93 کودک از این گروه مادران در دوران نوزادی مرده بودند.

ویتنی ویت، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه ویسکانسین در مدیسون که در این تحقیق شرکت نداشته است، می‌گوید: "ما بیشتر توجه‌مان را به دوران بارداری معطوف می‌کنیم، اما دوره پیش از لقاح نیز واقعا مهم است. ما تازه داریم در می‌یابیم که چگونه قرار گرفتن در معرض عوامل متفاوت در طول این دوره ممکن است بر بارداری تاثیر بگذارد."

استرس پیش از لقاح با افزایش خطر تولد نوزاد زودرس و کم وزن - دو عامل شناخته شده مرگ و میر نوزادان- نیز همراهی داشت. به گفته ویت این یافته بسیار مهم است زیرا این دو عامل ممکن است تا حدی توضیح‌دهنده نتایج به دست آمده باشد.

این پژوهشگران در بررسی خود رابطه‌ای میان استرس مادر در دوران بارداری (که این باره هم مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده تعریف شده بود) و مرگ و میر نوزادان نیافتند.

رابطه میان استرس پیش از لقاح و خطر مرگ نوزاد حتی پس از آنکه پژوهشگران عوامل دخیل دیگر مانند سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، یا تولد نوزاد به طور نارس یا کم وزن را در نظر می‌گرفتند، به قوت خود باقی بود. با این حال این پژوهشگران یادآور شدند که ممکن است عوامل ناشناخته دیگری بر این نتایج تاثیر گذاشته باشد.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که استرس مادر در طول دوران پیش از لقاح سیستم‌های بدنی مسئول فراهم کردن پیام‌های هورمونی و تغذیه برای جنین را تغییر می‌دهد و این تغییر ممکن است بر مراحل اولیه بارداری هنگامی که اندام‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند، تاثیر بگذارد.

کد خبر 216010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز