همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن هر هفته ماهی بوسیله زنان باردار ممکن است به رشد مغزی کودکان آینده‌شان سود برساند، و حتی خطر داشتن برخی از نشانه‌های اولیه اوتیسم را در آنان کاهش دهد.

به گزارش لایوساینس در این بررسی، پژوهشگران در اسپانیا 2000 مادر از سه ماه نخست بارداری‌شان و کودکانشان تا 5 سالگی پیگیری کردند. این نتایج نشان داد که کودکانی مادرانشان سه تا چهار وعده ماهی در هفته خورده بودند، نسبت به کودکان مادرانی که مقدار کمتری ماهی خورده بودند، ضريب هوشی 2.8 درصد بالاتر داشتند.

این بررسی همچنین نشان داد که کودکان مادرانی که به‌طور میانگین در هر هفته 600 گرم ماهی (حدود سه تا چهار وعده ماهی) می‌خورند، در مقایسه با کودکانی که مادرانشان ماهی کمتری خورده بودند، هیچ نشانه‌ای از تأثیر جیوه در ماهی بر روند رشد و نمو کودک نشان ندادند.

جوردی خوالوز، سرپرست این پژوهش و پژوهشگر در مرکز پژوهش در اپیدمیولوژی محیطی در بارسلون می‌گوید، آنچه این یافته‌ها را به‌خصوص شگفت‌آور می‌کند، این است که برخی از ماهی‌ها مانند ماهی تون یا تاج ماهی که به خاطر میزان جیوه بالاترشان زنان باردار را از خوردنشان منع کرده‌اند- در این بررسی با بالاترین منافع از لحاظ رشد و نمو کودک همراهی داشتند.

البته این بررسی مشاهده‌ای بود، بنابراین رابطه علت و معلولی میان ماهی و نمره‌های بالاتر ضريب هوشی زا ثابت نمی‌کند. بااین‌حال به گفته این پژوهشگران،‌ این یافته‌ها بیانگر آن است که میزان‌های بالای ترکیبی به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در این ماهی‌ها ممکن است اثرات منفی جیوه موجود در آنها را خنثی کند.

ماهی‌هایی مانند تون ممکن است که ممکن است حاوی جیوه باشند، همچنین میزان‌های بالاتر DHA، یک اسید چرب اومگا-3، را دارند که نقش مهمی در رشد و نمو مغز ایفا می‌کند.

توصیه‌های فعلی سازمان غذا و داروی آمریکا این است که زنان باردار در هفته دو تا سه وعده ماهی بخورند و گونه‌هایی از ماهی را انتخاب کنند که مانند ماهی آزاد (سامون) جیوه کمتری دارند.

این بررسی همچنین نشان داد که کودکانی که مادرانشان ماهی بیشتری خورده‌اند، کاهش متداومی را در صفات اختلال طیف اوتیسم (ASD) نشان می‌دهند.

کد خبر 324739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha