همشهری آنلاین: پرس تی وی با انتفاض قنبر، روزنامه‌نگار عراقی ساکن بیروت، پایتخت لبنان درباره موج جاری خشونت مرگبار در عراق علیه دولت نوری المالکی، نخست وزیر این کشور گفت‌وگو کرده است.

عراق
  • پرس تی‌ وی: آقای انتفاض قنبر، می‌‌شنویم که این فقط مناطق شیعه نشین نیستند که هدف گرفته می‌شوند، البته بیشتر اهداف شیعیان هستند، اما همچنین می‌شنویم که مناطق سنی نشین هم هدف گرفته شده‌اند.با این گفته موافق هستید که این امر ارتباطی با کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و قطر ندارد؟ منظورم این است که ما نخست وزیری را (در عراق) داریم که می‌گوید این یک دستور کار فرقه‌ای است که اجرا می‌شود.

مدرک واضحی وجود دارد مبنی بر این که عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به انواع گوناگون و به هر وسیله‌ای در گذشته و حال در عراق دخالت کرده‌اند و معتقدم که این در آینده هم ادامه خواهد داشت و این که آنچه در بحرین در جریان است و همچنین سرکوب انقلاب در بخش شرقی عربستان سعودی ثابت کرده که دولت عربستان سعودی کاملا فرقه‌‌گرا است.

این کار بر اساس اسلام نیست، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. اسلام یک مذهب مقدس و میانه‌رو و کاملا متمدنانه است . با این وجود فرقه‌گرایی هیچ ربطی به اسلام ندارد.

اگر نگاه کنید می‌بینید که اعضای القاعده، اعضای حزب بعث سابق و اعضای حزب صدام عامل این خشونت‌ها در عراق هستند و آن‌ها اماکن مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها را در مناطق شیعه نشین و سنی نشین هدف قرار می‌دهند تا تنش‌های فرقه‌ای ایجاد کنند و عراق را تجزیه کنند.

با این حال معتقد هستم که این دولت نیز مسئول است که به نوعی ائتلاف سیاسی دست یابد تا بتواند امکان یا فرصت را از چنین گروه‌های تندرو یا بعثی که به دنبال سوء استفاده از این اختلافات برای ایجاد جنگی داخلی در عراق هستند بگیرد.

  • آقای قنبر، گفته می‌شود که کشورهای غربی و رژیم اسراییل دخیل هستند و ما ائتلاف با کشورهای منطقه‌ای را هم داریم.افراد زیادی می‌گویند که همه این‌ها تقصیر نوری المالکی، نخست وزیر عراق است؛ به خاطر نوع مقابله وی با اعتراض‌هاست، آن‌ها می‌گویند این امر موجب آغاز خشونت‌هاست. اما اگر اعتقاد داشته باشیم که یک دستور کار خارجی در این میان دخیل است، هدف این دستور کار خارجی چیست؟ منظورم این است که چرا عربستان سعودی این شکل جدید القاعده را در عراق تشکیل داده است؟

این از زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد. عربستان سعودی و قطر و بسیاری از کشورها در منطقه تمایلی به دیدن یک دموکراسی موفق در عراق ندارند.

یک دموکراسی موفق در عراق با چنین مقدار حیرت انگیز ثروت، قدرت و هوش منجر به گسترش این دموکراسی به کشورشان می‌شود و تخت پادشاهی‌شان را به لرزه در خواهد آورد و آن‌ها را در موقعیت مشکلی در حکمرانی کشورشان و دزدیدن پول کشورشان به راحتی که الان وجود دارد قرار می‌دهد.

همچنین کاملا مشخص است که همان‌طور که گفتید این فقط مسئولیت دولت نیست، این مسئولیت همه گروه‌های خاص است که با هم بنشینند و حل اختلافات‌شان به نقطه‌ای برسند که بتوانند عرصه را از وجود این قاتلان و اعضای القاعده و اعضای بعث و طرفداران صدام خالی کنند و این کار باید انجام شود.

منظورم این است که من اساسا به مخالفان عراقی کار کرده‌ام و آن‌ها اعتقاد داشتمد که ائتلاف میان شیعه و کردها یک ائتلاف مقدس است و ما دیدیم که این ائتلاف به مسیر بسیار بدی رفته است و فکر می‌کنم که برای تشکیل یک جبهه بسیار مهم و قدرتمند علیه این قاتلان و موفق شدن این دموکراسی نوزاد در عراق این ائتلاف را از نو بسازیم.

  • آقای قنبر فکر می‌کنید مشکل، نوری المالکی است؟منظورم این است که او به تبعیض متهم است، او متهم به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌هاو همچنین به تنش با کردها متهم است.

خب قطعا مقام ارشد مسئول است. این به طور طبیعی در هر نظام دموکراتیکی رخ می‌دهد، با این وجود این یک نظام سیاسی هم هست و روشی که بر اساس فرقه‌گرایی است تا کفایت و کیفیت، منجر به این مشکل شده است. من معتقد هستم که یک قانون اساسی بسیار خوب داریم و مردم باید از آن تبعیت کنند و سعی کنند اگر هر گونه مشکلی می‌بینند آن را بهبود بخشند. این قانون اساسی نمی‌تواند بدون نقص باشد. طبیعی است که نوشته بشر است. با این حال معتقد هستم که مردم در انتخابات آتی درباره آن تصمیم خواهند گرفت. مردم عراق می‌توانند به به ماندن یا رفتن آقای مالکی از قدرت رای بدهند و می‌توانند این کار را از طریق رای گیری انجام دهند و باید منتظر باشیم و ببینیم. معتقد هستم که تغییر روشی که بر طبقه سیاسی این کشور حکمفرماست و در تماس بودن با مردم و سعی به گوش سپردن به آن‌ها مهم است و امیدوارم که مردم به افراد بر اساس توانمندی اجرایی‌شان رای دهند تا به هویت‌های فرقه‌ای یا نژادی.

  • وقتی درباره نوری المالکی صحبت می‌کنیم که می‌گوید توطئه‌های خارجی، افزاد زیادی اکنون می‌گویند که آن‌هایی که در عراق تروریست نامیده می‌شوند و این حملات را انجام می‌دهند همان افرادی هستند که علیه دولت سوریه فعال هستند و می‌گویند کسانی که از شبه نظامیان در سوریه حمایت می‌کنند در پشت تروریست‌ها در عراق هستند. آیا با این گفته موافق هستید؟

خب، همان‌طور که می‌دانید تروریسم هیچ مرزی نمی‌شناسد. منظورم این است که قاتلانی که علیه بشریت هستند در سراسر جهان هستند و از مرزها برای کشتن مردم عبور می‌کنند و جبهه النصره به آن اعتراف کرده که آن‌ها انشعابی از القاعده در عراق هستند و همه زیر چتر القاعده در جهان هستند. این امر بر هیچ کس پوشیده نیست و معتقد هستم کسانی که مردم را می‌کشند یا قلب یک انسان را در سوریه می‌خورند همان افرادی هستند که مردم بی‌گناه را در عراق و نقاط دیگر جهان می‌کشند.

کد خبر 215579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز