یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات شوراهای استانی این کشور را اعلام کرد.

عراق

براساس نتایج اعلام شده، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر بیشترین آرا را در این انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، به‌دست آورده‌است اما میزان آرا به‌گونه‌ای است که این ائتلاف را نیازمند هم‌پیمانی با احزاب دیگر می‌کند. انتخابات شوراها در هفت استان از 12استان عراق برگزار شد و در پنج استان به‌دلیل ناآرامی و حملات شبه‌نظامیان برگزار نشد. نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که در هر هفت استان، ائتلاف مالکی بیشترین آرا را به‌دست آورده‌است.

در آستانه انتخابات پارلمانی سال آینده عراق، نتیجه انتخابات شوراها اهمیت زیادی دارد و هر حزبی که بیشترین رأی را در این انتخابات به‌دست آورد شانس بیشتری در انتخابات پارلمانی خواهد داشت. ائتلاف سنی العراقیه که عمده‌ترین مخالف دولت مالکی است، در هر استان بیش از سه کرسی به‌دست نیاورده‌است. در شورای شهر بغداد، ائتلاف مالکی 20کرسی از 58کرسی را به‌دست آورده‌است. در بصره نیز بیشترین کرسی‌های شورای شهر به ائتلاف مالکی تعلق گرفته‌است. حدود هشت هزار نامزد در انتخابات شوراهای استانی با هم رقابت کردند.

حدود ۱۴ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات بودند که به گفته مقام‌های عراقی حدود نیمی از آنها به پای صندوق‌های رأی رفتند. در دو هفته اخیر حملات شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در شهرهای مختلف عراق شدت گرفته و ده‌ها کشته و صدها مجروح به جا گذاشته‌است. همچنین شهرهای سنی‌نشین عراق شاهد برگزاری اعتراض‌های پراکنده علیه دولت است. نوری مالکی بارها درباره خطر وقوع جنگ داخلی خونین در عراق هشدار داده و مخالفان را به گفت‌وگو فراخوانده‌است.

کد خبر 212635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز