همشهری آنلاین: اعتراضات جوانان خشمگین سوئدی دراعتراض به بیکاری گسترده و همچنین تیراندازی پلیس به پیرمردی ۶۹ سال وارد چهارمین روز خود شده است.

سوئد

جوانان معترض سوئدی بار دیگر با آمدن به خیابان‌های حومه استکهلم پایتخت سوئد، به اموال عمومی خسارت وارد کرده و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.

صدها معترض سوئدی روز چهارشنبه ( اول خرداد) در چهارمین شب اعتراضات خود در حومه استکهلم، حومه‌ای که بیشتر جمعیت آن را مهاجران و پناهندگان تشکیل می‌دهند، اقدام به شکستن پنجره‌ها و آتش زدن خودروها کردند.

به گزارش رسانه‌های محلی، معترضان همچنین یک مرکز پلیس را در حومه « رگسوید» آتش زدند. شماری از مردم در ارتباط با این درگیری‌ها بازداشت شدند.

فردریک راین‌فلت، نخست وزیر سوئد ( ۲۱ می، ۳۱ اردیبهشت ) معترضان به به آرامش دعوت کرد. این درخواست پس از حمله به یک مرکز پلیس در شمال غرب استکهلم، تخریب دو مدرسه و آتش زدن یک مرکز هنری از سوی معترضان مطرح شد.

در همین حال پلیس سوئد از آتش زدن شدن دو خودرو در شهر « مالمو» واقع در جنوب سوئد در روز چهارشنبه خبر داد.

استکهلم و حومه این شهر در ۱۹ می، شش روز پس از تیراندازی مرگبار نیروی پلیس به یک مرد۶۹ ساله در غرب استکهلم صحنه اعتراضات خشونت‌آمیز و ناآرامی بوده است.

جوانان معترض علت کشته شدن وی را که در محله‌ای از حومه شمال غربی شهر موسوم به هاسبی روی داد، خشونت بیش از حد پلیس دانسته‌اند.

یک منبع محلی در گفت و گو با رادیو دولتی سوئد گفت، ساکنان این محله از زمان این حادثه تیراندازی با برگزاری اعتراضات، تحقیقات در این باره را خواستار هستند. این منبع افزود، معترضان احساس می‌کنند که این درخواست آن‌ها ازسوی مقام‌های دولتی بدون پاسخ مانده است.

در همین حال منابع پلیس گفتند که آن‌ها در پاسخ به تماس‌های تلفنی مبنی بر این که پیرمردی ۶۹ ساله با خود سلاح سرد(قمه) حمل می کرده، به آن محله اعزام شده اند.

بنابر این گزارش، زمانی که پلیس وارد صحنه شد، آن مرد به داخل خانه رفته و از بالکن خانه‌اش نیروهای پلیس را تهدید کرده است . افسران پلیس زمانی بعد تصمیم گرفتند تا وارد آپارتمان این مرد شوند و زمانی که برای خلع سلاح وی در تلاش بودند ، گلوله های شلیک کردند که به کشته شدن وی منجر شده است.

ناآرامی و خشونت در حالی یکی از ثروتمندترین پایتخت‌های اروپا را فرا گرفته است که این کشور خود را به عدالت اجتماعی گسترده مفتخر می‌داند.

تحولات اخیر در سوئد همچنین بحث‌هایی را درباره چگونگی مقابله این کشور با نرخ بالای بی‌کاری جوانان و سیل گسترده مهاجران درپی داشته است.

 

کد خبر 215567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز