همشهری آنلاین: مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز به دنبال پیوستن 18 نامزد مستقل به این حزب، توانست اکثریت را در پارلمان پاکستان به دست آورد که این امر به این حزب اجازه می‌دهد تا بدون تشکیل ائتلاف با احزاب دیگر دولت تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پی.تی.آی، چندین نامزد مستقل، وابسته به خانواده‌های سیاسی با نفوذ ایالت‌های پنجاب و سند نیز به مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز پیوسته‌اند که با به دست آوردن 124 کرسی پارلمانی بزرگترین حزب را در انتخابات سراسری 11 مه به وجود آوردند.

این نامزدها شامل خانواده فاروق لغاری، رئیس‌جمهوری اسبق پاکستان از شهر "دیره غازی خان" و برادران شیرازی از شهر "تاتا" در ایالت سند هستند.

پیشتر اعضای خانواده لغاری عضو مسلم لیگ پاکستان شاخه قاعد اعظم و حزب تحریک انصاف پاکستان بودند و این در حالی است که برادران شیرازی عضو حزب مردم پاکستان بودند.

خانواده هیراج از ایالت پنجاب نیز پس از جدا شدن از مسلم لیگ پاکستان شاخه قاعد اعظم به مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز پیوست.

جمشید دستی، قانونگذار پاکستانی نیز که یکی از کرسی‌های پارلمانی در منطقه "مظفر گره" را به دست آورده پس از جدا شدن از حزب مردم پاکستان به عنوان یک نامزد مستقل به مسلم لیگ شاخه نواز پیوست.

وی همچنین پدر حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه سابق پاکستان را نیز یکی دیگر از حوزه‌های انتخاباتی پارلمانی شکست داد.

برای به دست آوردن اکثریت در پارلمان یا مجلس نمایندگان پارلمان یک حزب یا ائتلاف باید 137 کرسی از 272 کرسی را که به طور مستقیم انتخاب می‌شود، به دست آورد.

در حال حاضر مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز 142 کرسی در این پارلمان دارد. 70 کرسی باقی مانده که متعلق به زنان و غیرمسلمانان است، بر اساس عملکرد احزاب در این انتخابات به آنها اختصاص داده می‌شود.

برای به دست آوردن اکثریت در پارلمان که به طور کلی 342 کرسی دارد، یک حزب یا ائتلاف باید 172 کرسی به دست آورد. در حال حاضر کنترل مجلس سنای پارلمان را که 102 عضو دارد، در دست حزب مردم پاکستان است.

عارف نظامی، وزیر موقت اطلاعات اعلام کرد، گمان می‌رود که مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز تا دوم ژوئن (12 خرداد) دولت تشکیل دهد.

40 قانونگذار منتخب در مجلس پنجاب نیز به مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز ملحق شده‌اند.

کد خبر 215108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز