یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی پاکستان نشان می‌دهد نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین این کشور که با کودتای سال۱۹۹۹ از قدرت برکنار شد و به زندان و تبعید رفت، بیشترین آرا را به‌دست آورده و حالا بار دیگر خود را برای بازگشت به رأس قدرت آماده می‌کند تا برای سومین بار نخست‌وزیر شود.

پاکستان

نتایج غیررسمی انتخابات پاکستان نشان می‌دهد که حزب مسلم لیگ شاخه نواز توانسته در انتخابات به پیروزی برسد و بیش از ۱۰۰کرسی از مجموع ۲۷۲ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. با وجود این، نتایج غیررسمی فعلی نشان می‌دهد که حزب نواز شریف نتوانسته اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد و با وجود پیشتازی در انتخابات برای تشکیل دولت شاید مجبور به ائتلاف شود.

درحالی‌که شمارش آرا با پایان انتخابات در عصر روز شنبه همچنان ادامه دارد، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که حزب نواز شریف توانسته ۱۱۹ کرسی را به‌دست آورد اما حزبی که بخواهد تشکیل دولت دهد باید ۱۷۲ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار داشته باشد. از مجموع ۳۴۲ کرسی مجلس نمایندگان پاکستان ۲۷۲ کرسی با رأی مستقیم مردم مشخص می‌شود. ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت‌های غیرمسلمان کنار گذاشته شده است. براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان با وجود تهدیدها و حملات شبه نظامیان طالبان مشارکت مردم در انتخابات حدود ۶۰درصد بوده که از سال۱۹۷۷ تاکنون رکوردی بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.

نواز شریف در میان طرفداران خود در لاهور با اعلام پیروزی حزبش اعلام کرد که آماده مقابله با چالش‌های بزرگی است که پاکستان با آنها روبه‌روست و وعده داد که تغییراتی جدی در کشور ایجاد کند. او گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که به حزب مسلم لیگ فرصت دیگری برای خدمت به پاکستان داد. از همه احزاب دعوت می‌کنم برای حل مشکلات کشور با من دور یک میز بنشینند.

عمران خان، کاپیتان سابق تیم ملی کریکت پاکستان و رهبر حزب جنبش انصاف هم که امید زیادی برای پیروزی داشت نتوانست در مقابل مسلم لیگ شاخه نواز به پیروزی برسد اما حزبش توانست براساس نتایج غیررسمی با قرارگرفتن در جایگاه دوم و پیروزی چشمگیر در پیشاور، قد علم کرده و به سال‌ها رد و بدل‌شدن قدرت تنها میان حزب مردم و مسلم لیگ نواز پایان دهد.

نواز شریف با نتایجی که اکنون اعلام شده احتمالاً باید یا جنبش انصاف یا با حزب مردم که آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان و بیلاوال پسرش در رأس آن هستند دست به ائتلاف بزند. درحالی‌که برای نخستین بار در تاریخ پاکستان یک دولت منتخب با پایان دوره‌اش بدون دخالت نیروهای نظامی و در فرایند انتخابات، قدرت را واگذار می‌کند نواز شریف تأکید کرده که در تلاش برای تشکیل دولتی مستحکم و قوی است.

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حزب مسلم لیگ شاخه نواز شاید بتواند با پایان شمارش آرا ۱۳۰ کرسی پارلمان را به‌دست آورد و حتی نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب نداشته باشد. ۷۰ کرسی دیگر باقیمانده پارلمان براساس میزان آرای احزاب در انتخابات میان آنها برای نمایندگان زن و اقلیت‌های مذهبی تقسیم خواهد شد. نواز شریف به همین‌خاطر با درنظر‌گرفتن این احتمال در جمع طرفدارانش گفت: خدا را شکر که ما می‌توانیم دولت را خودمان تشکیل دهیم. چون اگر درخواست کرسی داشتیم نمی‌توانستیم دولتی قوی تشکیل دهیم. نواز شریف پیش از این، 2بار نخست‌وزیر بوده و در پنجاب(پرجمعیت‌ترین استان پاکستان) مهم‌ترین چهره سیاسی است.

او از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ در رأس دولت پاکستان قرار گرفت. دوره نخست‌وزیری شریف اما ناتمام باقی ماند و او با فشار ارتش و به‌خاطر اختلاف‌ها با رئیس‌جمهور مجبور به استعفا شد. ۱۷ فوریه سال ۱۹۹۷ شروع دوباره فعالیت او به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان بود تا اینکه در سال ۱۹۹۹ با کودتای پرویز مشرف از قدرت خلع شد، او را بازداشت کردند و ۷ سال را در عربستان سعودی در تبعید توافقی گذراند. اکنون بازی سیاست تغییر کرده است، ژنرال مشرف در حبس خانگی است و در رفت‌وآمد برای پاسخگویی به اتهام‌های مختلف است و نواز شریف به قدرت بازمی‌گردد.

کد خبر 213860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز