گروه بین‌الملل: مردم پاکستان درحالی دیروز باشرکت در انتخابات پارلمانی در نخستین انتقال قدرت در تاریخ این کشور از دولتی غیرنظامی به دولتی دیگر مشارکت کردند که تا آخرین ساعات رأی‌گیری صدای انفجار و تیراندازی در شهرهای مختلف قطع نشد و طالبان تهدید خود برای کشتار رای‌دهندگان را عملی کرد.

پاکستان

این برای نخستین‌بار در تاریخ پاکستان است که با پایان عادی و بدون کودتای دوره یک دولت غیرنظامی، مردم پاکستان توانستند برای انتخاب نمایندگان پارلمان رأی خود را هر چند زیر سایه خشونت‌ به صندوق‌های رأی بیندازند. در تاریخ ۶۶ساله پاکستان و پس از استقلال این کشور از انگلیس تاکنون سابقه نداشته که بدون دخالت نیروهای نظامی یک دولت منتخب بتواند دوره خود را به پایان برساند.

شبه نظامیان طالبان که در روزهای گذشته به هر شکلی مردم را تهدید کرده بودند که با جان خود بازی نکنند و به پای صندوق‌های رأی نروند روز گذشته هم حملات مختلفی را انجام دادند اما نتوانستند مانع روند دمکراسی در این کشور شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که انتخابات پارلمانی روز گذشته با کشته شدن حداقل ۱۷ نفر در حملات مختلف همراه بود اما به گفته مقام‌های پاکستان این کشور شاهد حضور گسترده مردم در این رأی‌گیری حساس و مهم بوده است. ۸۶ میلیون نفر از مردم پاکستان واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند و مقام‌های پاکستان پیش‌بینی کرده‌اند که ۶۰ تا ۸۰درصد واجدین رأی خود را به صندوق انداخته‌اند. میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۲۰۰۸،۴۴ درصد بود.

شهر کراچی شاهد یکی از مرگبارترین حملات بود و 2انفجار در نزدیکی یک حوزه‌ رأی‌گیری کشته شدن حداقل ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۷ نفر دیگر را به‌دنبال داشت. گزارش‌ها همچنین از کشته شدن حداقل یک نفر به ضرب گلوله در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری نزدیک به مرز افغانستان خبر می‌دهد.

حملات دیگری هم در شهر پیشاور رخ داده که به گزارش خبرگزاری فرانسه هدف اصلی بمبگذاری‌ها در آن زنان شرکت‌کننده در انتخابات بوده اند. آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهد که در آستانه انتخابات با گسترش حملات طالبان حداقل ۱۳۰ نفر کشته شدند تا پاکستان یکی از خونین‌ترین رای‌گیری‌های تاریخ خود را تجربه کند. مردم پاکستان در این انتخابات باید ۳۴۲ نماینده پارلمان این کشور را مشخص کنند تا دولت جدید این کشور تشکیل شود.

با نگرانی از حملات طالبان، رأی‌گیری در ۷۰ هزار حوزه رأی‌گیری در میان تدابیر شدید امنیتی و با حضور بیش از ۶۰۰ هزار نیروی نظامی برگزار شد. طالبان اعلام کرده بود که «حزب مردم»، «حزب جنبش ملی متحد» و «حزب ملی عوامی» هدف حمله‌اش خواهند بود و به همین‌خاطر «حزب مسلم لیگ»، به رهبری نواز شریف و حزب «جنبش انصاف» که عمران خان، کاپیتان سابق تیم ملی کریکت آن را هدایت می‌کند توانستند راحت‌تر به تبلیغات بپردازند.

چه‌کسی پیروز می‌شود ؟

با وجود اینکه پیش‌بینی شده که هیچ کدام از احزاب احتمالاً نخواهند توانست اکثریت قاطع آرا را به‌دست آورند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب مسلم لیگ، شاخه نواز به رهبری نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان به‌احتمال زیاد می‌تواند پیروزی چشمگیری در انتخابات داشته باشد تا شاید نواز شریف بار دیگر به قدرت بازگردد.

نواز شریف، وعده داده که اگر حزبش پیروز شود، همکاری‌ با آمریکا در «مبارزه با تروریسم» را پایان خواهد داد و سرنوشت کشور را طی ۵ سال عوض خواهد کرد.در کنار مسلم لیگ توجه زیادی هم به حزب جنبش انصاف وجود دارد که عمران خان رهبر ۶۰ ساله آن توانسته طرفداران زیادی پیدا کند و حتی سقوط چند روز پیش او از ارتفاع حدود ۵ متری هم باعث توجه بیشتر رسانه‌ها به حزبش شد. با وجود نارضایتی از حزب مردم که قدرت را در اختیار داشته این حزب هنوز هم مورد توجه بخشی از مردم به‌ویژه در مناطق روستایی است. مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دغدغه مردم پاکستان در کنار قطع گسترده برق و حملات طالبان است. در دوره حکومت حزب مردم قطع برق نسبت به دولت قبلی در پاکستان تقریباً دو برابر شده و در برخی مناطق برق تا ۲۰ ساعت در روز قطع است.

کد خبر 213677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز