گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سازمان تأمین اجتماعی با نادیده‌گرفتن قانون باعث شده تا بازنشستگان تحت فشار قرار بگیرند.

عدالت اجتماعی

مدیران این سازمان میزان افزایش مستمری بازنشستگان را برای امسال 25 درصد تعیین کرده‌اند حال آنکه ماده 96 قانون تأمین اجتماعی مدیران را مکلف کرده که در هر سال حداقل یک‌بار حقوق مستمری‌بگیران را با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی افزایش دهد. با توجه به اینکه نرخ رسمی تورم در سال گذشته 31 درصد بوده، انتظار بازنشستگان این است که این نرخ در میزان افزایش حقوق درنظر گرفته شود.

از سوی دیگر با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی وعده داده بود که میزان افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال محاسبه و به‌حساب آنان واریز شود، اما با گذشت 2 ماه از سال این وعده محقق نشد و سعید مرتضوی مدیرعامل این سازمان دیروز اعلام کرد که برای پرهیز از ایجاد هر‌گونه شائبه و مرتبط ساختن زمان افزایش حقوق بازنشستگان با مسائل سیاسی و انتخاباتی، تصمیم گرفته شد که زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مثل سال گذشته درنظر گرفته شود.

در گزارشی که ایرنا منتشر کرده مرتضوی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان در سال گذشته ۱۸ درصد بوده است تأکید کرده: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌جاری ۲۵ درصد خواهد بود و زمان اعمال این افزایش همزمان با سال گذشته است و هر یک از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی افزایش حقوق سال‌جاری خود را در تاریخی دریافت می‌کنند که سال قبل دریافت کرده بودند.

این در حالی است که روز 11 فروردین ماه امسال خبری در پایگاه خبری تأمین اجتماعی اعلام شد که هیأت‌وزیران پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کرد و این افزایش از ابتدای سال‌جاری به اجرا درمی‌آید.
براساس این خبر، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌‌ای به رئیس‌جمهور افزایش25 درصدی مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را پیشنهاد داده و اعلام کرده بود که درصورت موافقت دولت اعمال افزایش مستمری‌ها از ابتدای سال 92 انجام خواهد شد. در این خبر آمده بود که: پیشنهاد مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی عیناً به تصویب رسید که ان‌شاءالله از ابتدای سال 1392 قابل اجرا و پرداخت است.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته نیز مدتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای سال به حساب‌هایشان واریز می‌شود. خبازها گفته بود که این وعده‌ها را از سوی مدیران سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است. اما او دیروز به خبرگزاری مهر گفت: آنچه ما در مورد زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان اعلام می‌کنیم از زبان مدیران سازمان تأمین اجتماعی است و موردی را خودسرانه عنوان نمی‌کنیم. معاون اداری مالی، مسئول مستمری‌بگیران، مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره سازمان هر یک تاریخ و زمان‌های متفاوتی را برای پرداخت افزایش حقوق اعلام کردند که تا‌کنون‌ عملی نشده است.

او تأکید کرد: به‌تازگی نیز مرتضوی مدیرعامل تأمین اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان در مرداد ماه خبر داده است در حالی‌که در سال‌های گذشته این مابه‌التفاوت تا تیرماه پرداخت می‌شد. خبازها ضمن اعتراض به افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان در سال‌جاری در مقایسه با تورم 80‌درصدی واقعی جامعه، گفت: باید مستمری بازنشستگان نیز با توجه به نرخ تورم 31 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، همین‌مقدار افزایش می‌یافت درصورتی که اینگونه نشد به همین دلیل چنانچه تا زمان پرداخت‌ها افزایش حقوق بازنشستگان 31 درصد محاسبه و اعمال نشود ما نیز به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.

خبازها یک‌بار هم اعلام کرد که به‌دلیل عدم‌تأمین منابع مالی این کار به تعویق افتاده است، اما مرتضی نظرخانی کارشناس تأمین اجتماعی در این باره گفت: در مورد ورشکستگی تأمین اجتماعی از 10 سال قبل حرف و سخن زیاد بوده اما چنین چیزی نیست و سازمان سرمایه و دارایی‌های زیادی دارد اما متأسفانه به دلیل ضعف مدیریت نمی‌تواند به‌درستی از آن در جهت رفاه حال بیمه‌شدگان استفاده کند.

او با تأکید بر اینکه حقوق بازنشستگان باید 31درصد افزایش پیدا می‌کرد، به خبرگزاری مهر گفت: مرتضوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با توجیه اینکه منابع کافی برای پرداخت این میزان حقوق را نداریم افزایش مستمری‌ها را 25درصد اعلام کرده و می‌گوید که سازمان در حال ورشکستگی است. چگونه است که سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های تبلیغاتی و شام و ناهار شرکت رایتل را می‌تواند پرداخت کند اما حقوق بازنشستگان را نه؟

شکایت به دیوان عدالت اداری شاید آخرین راهی باشد که بازنشستگان به آن دست یازند اگر‌چه دیوان عدالت بارها مدیرعاملی مرتضوی بر تأمین اجتماعی را غیرقانونی اعلام کرده و در آخرین اعلام نظر علی اکبر بختیاری‌، رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری یک هفته پیش اعلام کرد که فعالیت مرتضوی در تأمین اجتماعی غیرقانونی است اما همچنان زمام امور این سازمان در دستان اوست.

کد خبر 214981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز