جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه اجتماعی-مینا شهنی: بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی این روزها با مصایب زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از یک سو وعده‌هایی که برای پرداخت افزایش حقوق به آنها داده شده عملی نشده است و از سوی دیگر مساعدت‌هایی که برای حل مشکلاتشان با بیمه دی انتظار داشتند بی‌نتیجه مانده است و‌ همسان‌سازی‌ حقوقشان هنوز اجرایی نشده است.

سازمان تامین اجتماعی

این‌همه در حالی است که آنها اگر چه بارها خواستار پیروی سازمان از قوانین بوده‌اند اما این خواسته همچنان بر زمین مانده و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی بی‌اعتنا به ماده 96قانون این سازمان برای تعیین افزایش مستمری بازنشستگان اقدام می‌کنند.

در‌آخرین واکنش برای حل یکی از مشکلات بازنشستگان، رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به خبرگزاری مهر گفت: جلسه‌هایی برای حل مشکلات بازنشستگان با بیمه دی برگزار شده و تلاش می‌کنیم که مشکلاتی که به‌دلیل تأخیر در پرداخت خسارت از سوی بیمه دی برای بازنشستگان ایجاد شده را برطرف کنیم.

عزیز دولت‌خواه در مورد رفع مشکلات بازنشستگان با بیمه تکمیلی دی افزود:سازمان تأمین اجتماعی در تلاش است تا این مشکل را از طریق نهادهای بالادست بیمه دی حل کند.این در حالی است که یک کارشناس تأمین اجتماعی نحوه‌ برنامه‌ریزی این سازمان درزمینه بازنشستگان را مخالف قانون خوانده و توضیح داد: کسر از حقوق بازنشستگان بدون اجازه آنان به بهانه بیمه تکمیلی دی و همچنین افزایش نیافتن مستمری آنها متناسب با نرخ تورم ازجمله تخلفات این سازمان براساس قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی است.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تأمین اجتماعی را مکلف به اجرای برنامه جدیدی نکرده است، افزود: سازمان تأمین اجتماعی براساس قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی موظف و مکلف به انجام مواردی شده که باید آنها را عملیاتی کند اما متأسفانه در بسیاری موارد اینگونه نشده است.

او تأکید کرد: بیمه شده‌ای که برای درمان مراجعه می‌کند به هیچ عنوان نباید در بخش‌های سرپایی یا بستری هزینه‌ای پرداخت کند بلکه سازمان براساس قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی موظف است چنانچه توانایی پاسخگویی ندارد خرید خدمت انجام دهد اما اتفاقی که اخیرا رخ داده این است که خرید خدمت از سوی خود بازنشستگان انجام می‌شود اما هزینه آن را تأمین اجتماعی از حقوق این افراد کسر می‌کند که این موضوع خلاف قانون است.

این کارشناس حقوق کار و دبیر اسبق کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف از اجرای بسیاری از قوانین و مقررات سر باز می‌زند که این موضوع نارضایتی بیمه‌شدگان را در پی داشته و باعث می‌شود که به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

حیدری به تخلف دیگری در مورد عدم‌افزایش مستمری بازنشستگان متناسب با نرخ تورم اشاره کرد و افزود:در ماده 96قانون تأمین اجتماعی به صراحت عنوان شده که نرخ تورم هر سال باید مبنای افزایش حقوق بازنشستگان قرار گیرد و در سال‌جاری که نرخ تورم براساس اعلام بانک مرکزی بیش از 30درصد بوده است متأسفانه تأمین اجتماعی افزایش متناسب با تورم را به دولت نبرده و این موضوع تخلف دیگری است که توسط این سازمان انجام شده است.

از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگانش وعده داده بود که افزایش حقوق آنها را از ابتدای امسال محاسبه و به حساب‌هایشان واریز کند، اما این وعده نیز عملی نشد و رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی در توضیح چگونگی پرداخت افزایش حقوق به بازنشستگان 2روز پیش توضیح داد که به‌دلیل عدم‌تأمین منابع مالی، افزایش حقوق بازنشستگان در تیر یا مرداد‌ماه پرداخت خواهد شد.

پای عدم‌تأمین منابع مالی در حالی به میان کشیده شده است که سعید مرتضوی مدیرعامل تأمین اجتماعی سال گذشته بارها و بارها اعلام کرد که مستمری یک سال بازنشستگان این سازمان را ذخیره کرده است. او گفته بود:در حال حاضر یک سال ذخیره احتیاطی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و حقوق بگیران سازمان در حسابی به نام سازمان تأمین اجتماعی در بانک رفاه ذخیره شده است و اگر هیچ بودجه‌ای از سوی دولت تزریق نشود که البته تزریق می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی هیچ مشکلی برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری بگیرانش ‌ظرف یک سال آینده ندارد. اما برخلاف گفته‌های مدیرعامل به‌نظر می‌رسد سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با مشکل تأمین بودجه برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگانش روبه‌روست.

کد خبر 214594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز