دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

على مولوى: بازی «دومینو» از مشهورترین و قدیمی‌ترین بازی‌های فکری دنیاست که شکل‌های متنوعی دارد. این‌ بازی که برگرفته از نوعی بازی باستانی چینی است به روش‌های بسیاری به انجام می‌رسد و قانون‌های متنوعی دارد.

دومینوى سنگى

اگر دوست دارید دومینو بازی کنید و فکر، هوش و قدرت تصمیم‌گیری‌تان را تقویت کنید، می‌توانید خودتان برای خودتان دومینو درست کنید؛ خیلی راحت و خیلی سریع.

 

* برای درست کردن یک دومینوی کلاسیک، به بیست و هشت عدد سنگ صاف و صیقلی احتیاج دارید. این سنگ‌ها را در کنار رودخانه‌ها به‌راحتی پیدا می‌کنید. اما بهتر است که سنگ‌هایتان هم‌اندازه باشند تا هنگام بازی با هم متفاوت نباشند.

* سنگ‌ها را با رنگ مشکی، کاملاً رنگ کنید. مراقب باشید هیچ نقش و نشانی روی سنگ‌ها باقی نماند که با آن نشانه‌ها از بقیه متمایز و قابل تشخیص نشود.

* وقتی رنگ خشک شد، با رنگ سفید، همه‌ی سنگ‌ها را از ضلع بزرگ به دو قسمت تقسیم کنید و بعد براساس تقسیم بندی سمت چپ، همه‌ی عددهای صفر تا یک را با گذاشتن نقطه‌های سفید در هر بخش، روی 28 سنگ بازی‌تان مشخص کنید. دقت کنید که باید تمام عدد مهره‌ها، درست مثل همین تصویر باشد. وقتی رنگ‌ها کاملاً خشک شد، وقت بازی است.

 

دو یا چهار نفر می‌توانند با این تعداد مهره، بازی کنند. برای بازی لازم است، اول همه‌ی سنگ‌ها را به پشت روی زمین بگذارید و خوب بر بزنید. هیچ‌کدام از بازیکن‌ها نباید عدد مهره‌ها را ببینند. حالا به نوبت هر کدام یکی یکی مهره بردارید و دستتان بگیرید. حواستان باشد کسی عدد مهره‌های شما را نبیند. این کار را ادامه دهید تا هر بازیکن هفت مهره داشته باشد.

حالا بازی شروع می‌شود. اما چه‌طور؟ بازیکنی که عدد جفت بزرگ‌تری داشته باشد، شروع کننده‌ی بازی است و نوبت بقیه، در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. مثلاً اگر شما جفت شش داشته باشید، بازی را شروع می‌کنید و بعد نفر سمت چپ، بازی را ادامه می‌دهد.

نفر بعدی باید مهره‌ای را سمت چپ یا راست جفت شش شما قرار دهد؛ اما نه هر مهره‌ای. مهره‌ی او باید حتماً عدد شش داشته باشد و گرنه مجبور است یک دور بازی نکند و نوبتش را به نفر بعدی بدهد. بازی همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و مهره‌ها از دو مسیر، کنار هم چیده می‌شوند. برنده‌ی هر دست، کسی است که مهره‌هایش زودتر تمام شود و جایزه‌اش، جمع عددهای مهره‌های باقی‌مانده‌ی سایر بازیکن‌هاست. این بازی ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که اولین بازیکن به امتیاز 100 برسد و برنده شود.

این، تنها یکی از روش‌های معمول بازی دومینوست. با کمی جست‌و‌جو در اینترنت، می‌توانید روش‌های دیگری را هم یاد بگیرید یا حتی می‌توانید خودتان به قانون‌های بازی اضافه کنید. مثلاً می‌توانید شرط کنید، برنده باید به امتیاز 200 برسد یا مثلاً دو دست مهره درست کنید و در هر دست، مهره‌های باقی‌مانده را به پشت در بانک بگذارید و هر وقت بازیکنی، مهره‌ی مناسبی برای بازی نداشت، از بانک قرض بگیرد و نوبتش را بازی کند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698

کد خبر 214736
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز