پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

بروکسل؛ خبرگزاری فرانسه - رادی تامسون: رکود در کشورهای منطقه یورو بر اقتصاد فرانسه، که یکی از مهمترین اقتصادهای این منطقه محسوب می شود، سایه افکنده است.

eurozone

بر اساس تازه ترین آمار و ارقامی که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه منتشر کرد،‌ رشد اقتصادی در کشورهای عضو منطقه یورو در خلال یک سال و نیم گذشته کاهش یافته و بیکاری گریبانگیر ده ها میلیون نفر از مردم ساکن در این کشورها شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در سخنانی که در بروکسل ایراد کرد گفت رشد اقتصادی کشورش در سال 2013 در حد صفر پیش بینی شده است. وی سیاست‌های ریاضت اقتصادی را که از حمایت آلمان برخوردار بوده و در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دنبال می شود علت شکل گیری چنین وضعیتی توصیف کرد.

بنا به گفته تحلیل گران موسسه تحقیقاتی آی.ان.جی. در هلند، به رغم تلاش هایی که رهبران کشورهای عضو منطقه یورو انجام داده اند، این منطقه همچنان از رکود اقتصادی رنج می‌برد.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است تا چند روز دیگر گرد هم آیند. این در حالی است که آمار و ارقام رسمی نشان می دهد میزان رشد اقتصادی در کشورهای این منطقه در فاصله دو ماهه ژانویه تا مارس گذشته حدود دو دهم درصد انقباض داشته است.

رکود اقتصادی که اتحادیه اروپا در حال حاضر تجربه می کند از زمان تشکیل منطقه پولی یورو در سال 1999 تا کنون بی سابقه بوده است.

«اداره آمار اتحادیه اروپا» (یورو استات) اعلام کرد میزان رشد اقتصادی 17 کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه اول سال 2013 در مقایسه با دوره مشابه سال پیش یک درصد کاهش داشته است.

هفده کشور عضو منطقه یورو 340 میلیون نفر جمعیت دارند.

میزان انقباض رشد اقتصادی فرانسه در سه ماهه اول سال 2013 در مقایسه با سه ماهه پیش از آن دو دهم درصد کاهش یافته است. میزان بیکاری در فرانسه نیز در خلال 16 سال گذشته بی سابقه بوده است.

بر اساس آمار و ارقامی که اتحادیه اروپا منتشر کرده است،‌ هم ایتالیا و هم اسپانیا کاهش رشدی معادل پنج دهم درصد را در خلال ای دوره زمانی تجربه کرده اند.

فرانسوا اولاند که برای شرکت در کنفرانس بین المللی کمک به کشور افریقایی مالی و دیدار با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا،‌ به بروکسل سفر کرده است سیاست های ریاضت اقتصادی و نبود نقدینگی در بخش بانکی منطقه یورو را علت وضعیت اقتصادی وخیم کنونی در این منطقه توصیف کرد.

فرانسوا اولاند تصریح کرد اجرای پروژه ها و برنامه هایی که بتوانند سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی را به سوی ایجاد فرصت های شغلی برای شهروندان اروپایی سوق دهند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند کارساز باشد.

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد اروپا سختی های اقتصادی زیادی را تحمل می کند. همچنین، کریستین شولتز،‌ اقتصاددان ارشد در «برنبرگ بانک» Berenberg Bank نیز گفت اگر وضعیت به همین شکل پیش رود، «آلمان برای ادامه رشد اقتصادی خود در سال میلادی کنونی به میزان تقاضای داخلی در این کشور متکی و وابسته خواهد شد.»

بعد از انتشار نتایج ناامید کننده برخی تحقیقات و پژوهش های اقتصادی درباره منطقه یورو در هفته های اخیر، بن می Ben May از موسسه «کاپیتال اکونومیکس» Capital Economics در لندن، اعلام کرد: «ما بعید می‌دانیم که منطقه یورو بتواند به این زودی ها نوعی احیای اقتصادی را شروع کند.»

کد خبر 214484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز