جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهروندان اروپا به گونه‌ای فزاینده اعتقاد خود را نسبت به اتحادیه اروپا از دست می‌دهند. مردم نسبت به قابلیت اتحادیه برای حل مسائل تردید داشته و اغلب این نهاد را مسئول اعمال اقدامات ریاضتی و پیامدهای آن تلقی می‌کنند.

Jose Manuel Barroso

خوزه مانوئل باروسو (Jose Manuel Barroso)، رئیس کمیسیون اروپا، اما، می‌گوید اتحادیه اروپا مسئول بحران مالی جاری نیست.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا می‌افزاید "البته که نگران اوضاع اجتماعی جاری هستیم که خطر گسترش شکاف میان فقیر و غنی را دارد. این چالشی بزرگ برای همه ماست. اروپا این بحران را بوجود نیاورد، بحران یا در بازارهای مالی ایجاد شد یا در حدی غیر قابل کنترل در سطوح کشورها. ما در جهت اصلاح اشتباهات هستیم."

باروسو افزود: "نظرات متفاوتی در این مورد در اروپا وجود دارد، اما وظیفه ما گفتن آن چیزی است که بنظرمان درست است. بنظر من این تنها راه مسئولانه و توام با همبستگی به جلوست."

باروسو گفت: "من هشت هیئت را به کشورهایی فرستادم که بیشتر با مسئله بیکاری دست به گریبانند. ما در جریان ارسال وجوهی هستیم که به آموزش در سال‌های آینده اختصاص یافته است."

باروسو گفت:" البته آنچه آخرالامر مهم است ترغیب مجدد رشد و چرخ اقتصاد است. به همین دلیل، مهم است که به تلاش‌هایی ادامه دهیم که هدف آن نه تنها کاهش کسری بودجه دولت‌ها بلکه ایجاد اصلاحات در جهت رقابت و سرمایه گذاری برای رشد است."

به همین گونه، یک کارشناس اقتصادی اهل جمهوری چک می‌گوید اقدامات ریاضتی تنها بدنبال فروپاشی اقتصادهای کشورها مترتب شد و اوضاع بدون اتحادیه بمراتب وخیمتر می‌بود.

توماش سدلاچک می‌گوید "حتی بدون وجود اتحادیه اروپا هم می بایست وارد ریاضت می‌شدیم، و کشورها همچنان با پیامدی وخیمتر ورشکست می شدند زیرا دیگر کشورها احتمالا به میزان کنونی آماده کمک به آنها نمی بودند. تنها بخاطر این همبستگی است که کشورها آماده کمک به یکدیگرند. ما این وجوه را مستقیما از دست نمی‌دهیم."

با وجود این بسیاری معتقدند که اقدامات ریاضتی به آنگونه‌ای که از طرف اروپا مترتب شد، اقتصاد را خفه می‌کند.

اقتصاددان اتریشی، کارل آیگینگر می‌گوید حتی در شرایط بحرانی امکان به کار انداختن چرخ اقتصاد وجود دارد: "نباید تنها به تعادل بودجه نگاه کرد. باید آن نواحی را که به رونق اقتصاد ربطی ندارد، کاهش، و آن نواحی که برای آینده مهم است افزایش داد. درنواحی رقابتی و رشد اقتصادی مثلا مالیات‌هایی را که باعث بیکاری می‌شوند کم کرد و مالیات‌هایی را که رشد را تضعیف نمی‌کنند، مثل مالیات بر املاک را افزایش داد."

در این میان اما، آلمان که بانی اعمال اقدامات ریاضتی در اروپا بوده است، در مورد تغییر جهت سیاست‌های اقتصادی هشدار داده است.

منبع: یورونیوز

کد خبر 211155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز