یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین در میزگرد هفتگی بی بی سی (دیت لاین) تاکید شد کابوس اقتصادی در انتظار منطقه یورو است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، اووین جونز تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در میزگرد هفتگی «دیت لاین» این شبکه گفت:

کشورهای اروپایی ازجمله یونان با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند. درواقع، وضع کنونی یونان به صورتی است که این کشور مراحل نخست کابوس خودش را تجربه می کند. پیش بینی می‌شود تا ده سال آینده رشد اقتصادی یونان بیست تا بیست و پنج درصد کاهش پیدا کند.

نسبت بدهی‌ها به تولید ناخالص داخلی یونان به یکصد و چهل و چهار درصد رسیده است. البته این رقم در مقایسه با گذشته بسیار کاهش یافته که علت آن نیز کمکهای مالی خارجی است. سیاست‌های ریاضت اقتصادی در یونان اجرا می‌شود. این سیاست‌ها آثار بسیار ویرانگری برای اقتصاد یونان به بار آورده است. شبکه بانکی یونان کاملا ورشکست شده است. در این شرایط بهترین کاری که یونان می‌تواند انجام بدهد خروج از منطقه یورو است تا اینکه امکان آغاز نوعی احیای اقتصادی برای این کشور فراهم شود.

اما یونان بجای اینکه این کار را انجام بدهد همان سیاستهای اقتصادی را دنبال می‌کند که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی آن بسیار زیاد است. البته این مشکل فقط به یونان محدود نمی شود. کشوری همانند قبرس نیز در گرداب این مشکلات گیر کرده است. احتمال دارد دامنه مشکلات بانکی و مالی قبرس به ایتالیا و اسپانیا نیز سرایت پیدا کند. اگر وضع بحرانی قبرس برای ایتالیا و اسپانیا نیز پیش بیاید مردم این کشور سرمایه های خود را از شبکه بانکی کشورشان خارج خواهند کرد که آثار آن برای اقتصاد این کشورها بسیار بد خواهد بود.»

مایکل گولدفار تحلیلگر نشریه گلوبال پست در ادامه این میزگرد گفت: بحران منطقه یورو از چند سال پیش شروع شده است. تجربه این بحران نشان می‌دهد که یک راهکار برای همه کشورهای اروپایی بحران زده درست نیست و جواب نمی‌دهد. هر کشوری وضع خاص خودش را دارد و درنتیجه باید از سیاستی متفاوت درباره آن استفاده شود. اتحادیه اروپا نیز اگر می خواهد به کشورهای اروپایی کمک کند باید از فرمول‌های متفاوتی بهره بگیرد. بحران بانکی دامنگیر منطقه یورو شده است و به نظر می‌رسد سیاستمداران و دولتمردان اروپایی نمی‌توانند برای حل این مشکل اقدامی صورت بدهند. باید ریشه‌های این مشکل بررسی شود. مردم باید بدانند که امکان جلوگیری از بروز این بحران در گذشته وجود داشته اما این کار انجام نشده است.

کاترین پپن استون سردبیر نشریه تبلت چاپ انگلیس در ادامه این گفتگو گفت: بحرانی که در سالهای اخیر دامنگیر کشورهای اروپایی شده است از منظر اجتماعی نیز قابل توجه است. این بحران‌ها نشان می‌دهد چه تغییراتی در ساختار اجتماعی کشورهای اروپایی بروز کرده است. رسانه‌ها باید مردم را برای چنین شرایطی آماده کنند که اگر بحرانی پیش آمد مردم باید چه کار کنند. اما متاسفانه رسانه‌ها این کار را انجام نداده‌اند.

مصطفی خارتوتی تحلیلگر نشریه گالف پست در ادامه برنامه گفت: باید توجه داشت که بحران قبرس یا یونان فقط به این کشور محصور و محدود نمی شود. این مشکل فراگیر است و دامان اکثر کشورهای اروپایی را فرامی گیرد. کشوری همانند یونان پیش از پیوستن به منطقه یورو در وضع خوبی قرارداشت. اقتصاد یونان به حدی خوب بود که سرمایه گذارانی از کشورهای دیگر به سمت این کشور می‌آمدند. اما از زمان پیوستن یونان به یورو مشکلات این کشور شروع شد.

کد خبر 206861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز