همشهری آنلاین: مدیرگروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه رسانه ها و صداوسیما و سینما نقش زیادی در احیای مقام و جایگاه زن دارند، گفت: متأسفانه برخی فکر می کنند شأن شخصیت زنان این است که به مناصب اجرایی بالا دست پیدا کنند در صورتی که معتقدیم حتی برای مردان هم منصب فرد شخصیت او را تأمین نمی کند.

زنان

مهر نوشت: مقام معظم رهبری، 21 اردیبهشت ماه در دیدار با جمعی از زنان فرهیخته با اشاره به حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی تأکید کردند: من منعی نسبت به این مسئله ندارم، آن چیزی که اشکال دارد، افتخار به این مسئله است، کشور ما ناخواسته و ندانسته در مقابل گفتمان غرب که مشاغل مردانه را به سمت زن کشانده، دچار انفعال شده است. آنچه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی و سیاسی، و مجاهد است. اگر فرهنگ نگاه احترام آمیز به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل و از زنان رفع مظلومیت خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدجعفر حق‌شناس، مدیرگروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در مورد آسیب‌های خانواده در کشور گفت: اکنون در سطح جهانی آسیب‌های جدی ای به خانواده وارد شده است، البته با نوع کمرنگ در جامعه ما هم مشاهده می شود، منتها در غرب به شکل وسیع و گسترده وجود دارد. به گونه ای که خانواده اصلا هویت واقعی خود را در جامعه غربی به کلی از دست داده است و خانواده های بی فرزند یا تک فرزند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روابط عاطفی بین اعضای خانواده کم رنگ شده است، افزود: اساسا خانواده چتر عاطفی بر روی اعضایش نمی افکند و هر کسی به صورت فردی به فکر خودش است. اساسا فضای عاطفی خانواده در غرب خیلی آسیب دیده است. یکی از عواملی که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید داشتند این است که در آن جامعه اولویتهای خانمها چیزهای دیگری شده است. مثلا اشتغال و درآمدزایی اولویت اول آنهاست، در صورتی که فرهنگ اسلامی این گونه نیست، چون نفقه زن در خانواده تأمین می‌شود در خانواده به دنبال منصب و موقعیت و پست اجتماعی نیست.

حق شناس در ادامه سخنانش اظهار داشت: مجموعه این عوامل به اضافه بحث استفاده ابزاری و اینکه زن به عنوان شیء در ابعاد جنسی استفاده می شود، زن را از کانون خانواده و نقش مادری دور می کند. مجموع عوامل اقتصادی و اجتماعی و اقتصادی باعث شده که کانون و محیطی بنام خانواده که مجموعه‌ای هستند و با هم روابط عاطفی دارند بسیار کمرنگ شود.

این کارشناس در ادامه سخنانش بیان کرد: واقعا در بسیاری از کشورها چیزی بنام خانواده نمی توان مشاهده کرد. وضع خانواده ها بسیار رو به سقوط رفته است. ما باید در این زمینه ها مراقب باشیم، عمده استفاده هشدارهای مقام معظم رهبری این است که مراقب باشیم در این مسیر قرار نگیریم. یعنی به این سمت حرکت نکنیم که جایگاه زن در خانواده متزلزل شود. اینکه زن نخواهد مرد باشد و وجود خود را در زنانگی خود پیدا کند. باید مراقبت کنیم با فرهنگ سازی ها و برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد در کشور دچار این مشکل نشویم. برنامه ریزی و ارائه الگو که توسط رسانه ها و دستگاه های فرهنگی انجام می شود، در موفقیت این امر خیلی مفید هستند.

حق شناس در ادامه سخنانش تأکید کرد: فرهنگ سازی همواره در دو بخش صورت می گیرد: یکی از طریق دستگاه ها و عوامل فرهنگ ساز مانند نهادهای آموزشی، نهادهای تبلیغی مانند رسانه ها، دستگاه ها و مطبوعات و کلا نویسندگان، مبلغان و کل نهادهایی که افکار و اندیشه را بین مردم منتشر می کنند مانند آموزش عالی، آموزش و پرورش و ... در این زمینه نقش دارند. در همه اینها باید بخشی در زمینه تبیین صحیح جایگاه زن و موقعیت واقعی آن وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ احترام و شخصیت زن به این است که جایگاه واقعی اش را کسب کند و بداند که چه نقش و موقعیتی را در خانواده و اجتماع برعهده دارد، گفت: زن باید بداند که فقط ابزار ارضای شهوت نیست. زن صرفا ابزار تبلیغات و اینکه ما فقط می خواهیم از زیبایی هایش استفاده کنیم نیست. حفظ احترام زن یعنی فرهنگ در دستگاه های رسانه ای تغییر کند. رسانه ها و صداوسیما و سینما در این زمینه می توانند نقش زیادی داشته باشند. اگر جایگاه واقعی زن را به تصویر بکشند موقعیت زن احیا می شود و آن موقع به احترام می رسد.

وی افزود: در بخش اجرا و سیاستهای اجرایی و عملکردها هم وضعیت همین طور است. در برنامه ریزی های اجتماعی هم باید دستگاه های برنامه ریز و اجراکننده، زن را در جایگاهی قرار دهند که متناسب او باشد. بعضی از مشاغل متناسب با شخصیت زن نیست یا به خانواده آسیب می رساند یا در اجتماع باعث شود که زن در موقعیت درست زنانگی قرار نگیرد. اکنون در بسیاری از کشورها زنان در مشاغل سخت و سنگین قرار دارند. مشاغلی که لازمه اش اختلاط و در هم آمیختگی با مردان به شکل نامناسب است. به نظرم در این دو بعد نیاز به کار و برنامه ریزی داریم.

مدیرگروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) بیان کرد: مهمترین بخش از سخنان مقام معظم رهبری که برایم بسیار شیرین بود این موضوع بود که متأسفانه برخی از افراد، دستگاه ها شاید بیشتر ناخواسته فکر می کنند شأن شخصیت زنان این است که به مناصب اجرایی بالا دست پیدا کنند در صورتی که معتقدیم حتی برای مردان هم منصب فرد شخصیت او را تأمین نمی کند. برای مردان هم رسیدن به مناصب اجرایی شأن آنها را بالا نمی برد. بنابراین نباید برای خانمها هدف باشد که در مشاغل بالایی فعالیت داشته باشند، بلکه آنچه که مهم است جایگاه واقعی شان است. در بخش فرهنگ سازی مثلا عوامل فرهنگ ساز و سخنوران نقش مهمی دارند و آنقدر باید این مسأله را بگویند تا این مسأله به وضعیت طبیعی خود برگردد.

کد خبر 213939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز