همشهری آنلاین: رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه اصلاحیه پیش نویس قانون "تسهیل ازدواج جوانان" در حال تدوین است، گفت: پس از اتمام این مرحله در ستاد ملی زن و خانواده مطرح می‌شود.

مهر نوشت: مریم مجتهد زاده روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت "مقام زن و روز مادر" ضمن تشریح برنامه های این هفته درخصوص افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه گفت: دو سال پیش وزارت بهداشت و مرکز امور زنان مشترکا لایحه‌ای برای افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه و همچنین افزایش مرخصی پدران به دو هفته را به دولت پیشنهاد کردند که این موضوع در کمیسیون فرهنگی دولت با برگزاری جلسات زیادی بحث و بررسی شد و پیش از عید در این کمیسیون به تصویب رسید که پس از آن در صحن علنی مطرح شد و رأی آورد.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه لایحه افزایش مرخصی زایمان پس از تصویب، در شورای نگهبان مطرح شد و به آن ایراد اصل هفتاد و پنجمی گرفتند که به معنای ضرورت تأمین منابع مالی برای افزایش مرخصی زایمان مادران و مرخصی پدران است، خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر منابع مالی لازم برای تحقق این امر پیش بینی و با رییس جمهور و هیات دولت صحبت‌هایی انجام شده و قرار است وارد دستور کار هیات دولت شود. بنابراین این لایحه از دستور کار خارج نشده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که این لایحه تا پایان دولت دهم عملیاتی شود.

مجتهدزاده در ادامه به بیمه مهریه زنان اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه در دستور کار ما قرار ندارد بلکه تنها طرح آن مطرح شده بود و قرار است که در وزارت دادگستری پیگیری شود. البته بیمه زنان خانه دار طرحی بود که از سال 81 در دولت هشتم مطرح و پیگیری شد.

وی تأکید کرد: در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که باید کار خانگی زنان ارزش گذاری شود و دولت برای آن برنامه ریزی کند لذا کارهای کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت تعاون و بیمه‌ ها برگزار شد و در آن زمان قرار بود که فرد به صورت خویش فرمایی خود را بیمه کند.

مجتهدزاده با بیان اینکه در دولت نهم صندوق بیمه زنان خانه دار مطرح شد، گفت: اما با توجه به اینکه ایجاد صندوق جدید به معنای بزرگ شدن دولت بود، بنابراین این پیشنهاد رد شد و قرار شد تا زنان خانه دار زیر نظر وزارت رفاه به صورت خویش فرمایی بیمه شوند، اما متاسفانه از این تصمیم نیز استقبال نشد و در نهایت تنها 130 هزار زن خانه‌دار خود را بیمه کردند.

به گفته وی، در دولت نهم کارهای کارشناسی مختلفی در زمینه بیمه زنان خانه‌دار انجام شد که در نهایت چندین مورد طراحی، در جلسه روز گذشته ستاد ملی زن و خانواده بررسی شد و کلیات آن به تصویب رسید.

مجتهدزاده با اشاره به جلسه روز گذشته ستاد ملی زن و خانواده گفت: بیمه بازنشستگی زنان خانه دار از مشوق ‌های فرزندآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوب شده و در جلسه روز گذشته ستاد مقرر شد تا کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های تعاون، بهداشت، آموزش و پرورش، صندوق بیمه‌های اجتماعی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل شود درباره این موضوعات تصمیم گیری کنند.

به گفته وی، تصمیم این کارگروه مورد قبول ستاد ملی زن و خانواده نیز هست و این جلسه قرار است طی هفته جاری برگزار شود.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده در ادامه اعلام کرد: این مرکز پیشنهاد داده است تا صندوق بیمه روستاییان و عشایر در قالب بیمه اجتماعی فراگیر فعالیت کند، گفت: در این راستا 60 تا 70 درصد پایه دستمزد مصوب هر سال به عنوان مبلغ معین شده برای کسب حق بیمه تعیین شود و مابقی آن توسط دولت پرداخته شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی زن و خانواده قرار است تا پایان سال جاری 100 تا 200 هزار زن سرپرست خانوار بیمه شوند.

به گفته مجتهدزاده، قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه یک میلیون زن خانه‌دار و تا پایان برنامه هفتم توسعه هم 19 میلیون زن خانه‌دار ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی همچنین در خصوص لایحه تامین امنیت زنان نیز گفت: این لایحه در 81 ماده تقدیم هیئت دولت شد و مکاتباتی به منظور تسریع در روند بررسی این لایحه با هیات دولت انجام گرفته است تا هرچه سریعتر در دستور کار کمیسیون لوایح قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهور در امور بانوان در پایان از تدوین اعطای کمک هزینه برای زنان باردار سه دهک پایین جامعه و فرزندان زیر دو سال آنان خبر داد و گفت: بر اساس پیشنهاد مرکز امور زنان بیمه زنان خانه دار سه دهک پایین جامعه بر عهده سازمان بهزیستی و کمیته امداد و چهار دهک میانی به عهده دولت و سه دهک بالا به عهده خود افراد است.

کد خبر 211800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز