همشهری آنلاین: در حالی که نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرد که اطلاعات قانع کننده‌ای در دست دارد که بیش از پیش نشان می‌دهد ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، لندن تلاش جدیدی را برای لغو ممنوعیت تسلیحاتی اروپا علیه مخالفان سوری آغاز و در این راستا سندی را تهیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره،‌ انگلیس اعلام کرده است که لغو ممنوعیت تسلیحاتی علیه مخالفان سوری از "مخالفان میانه رو" حمایت خواهد کرد و اتحادیه اروپا را کمک می‌کند تا با هر گونه حمله با سلاح‌های شیمیایی تعامل انعطاف‌پذیرتری داشته باشد.

لندن در سندی که بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت بررسی بندهای آن توزیع کرده دو راهکار را برای جایگزینی تحریم‌های کنونی تعیین کرده به طوری که به ائتلاف ملی مخالفان سوریه اجازه تجهیز به سلاح بیشتر را می‌دهد.

بر اساس این سند که در چهار صفحه تهیه شده، ائتلاف ملی مخالفان سوریه کاملا از ممنوعیت تسلیحاتی اروپا کنار گذاشته شده است در حالی که راه حل دوم مربوط به لغو اصطلاح "غیرکشنده" از متن تحریم‌های اعمال شده است و این راه را به سوی ارسال سلاح مخالفان فراهم می‌کند.

در حالی که همچنان اتحادیه اروپا درباره کاهش سطح ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه دچار اختلاف نظر است پیش بینی می‌شود که مذاکرات در این زمینه تا اول ژوئن آینده یعنی زمان پایان تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا علیه سوریه ادامه یابد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا 27 ماه مه دور هم جمع خواهند شد در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر تلاش‌های فرانسه و انگلیس برای لغو ممنوعیت تسلیحاتی مقاومت می‌کنند.

از سوی دیگر، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرد که اطلاعات قانع کننده‌ای در دست دارد که بیش از پیش نشان می‌دهد ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس به رغم این ادعای خود گفت: نباید درباره نتیجه‌گیری‌های نهایی در این باره شتاب‌زده عمل کرد.

کامرون مدعی شد: می‌توانم بگویم که اطلاعات زیادی در دست است که ما را قانع می‌سازد نظام سوریه سلاح‌های شیمیایی از جمله گاز سارین استفاده کرده و می‌کند.

نخست‌وزیر انگلیس افزود: ما از این پس تدابیر لازم را در تمامی زمینه‌ها اتخاذ خواهیم کرد و با هم‌پیمانانمان برای حمایت از مخالفان تلاش خواهیم نمود و به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی فشار وارد خواهیم کرد. من امروز صبح با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کردم و ما توافق کردیم که نیاز شدیدی برای آغاز مذاکرات سیاسی برای حل درگیری‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فردا (جمعه) برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جهت بررسی این مساله به سوچی سفر خواهم کرد.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن با دیوید کامرون دیدار خواهد کرد.

کد خبر 213372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز