همشهری‌آنلاین: نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ضمن واکنش به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات در خصوص تعاملاتش با اصلاح طلبان و اصولگرایان برای ورود به صحنه انتخابات اظهار داشت: بنده اعتدال گرا هستم و همواره با اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل روابط صمیمی و خوب داشته‌ام.

حجت الاسلام حسن روحانی که پس از ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در یک نشست خبری رسمی در ستاد انتخابات کشور سخن می‌گفت: خطابه‌ای برای «مردم بزرگ ایران» قرائت کرد.

وی اظهار داشت: امروز با ثبت نام در انتخابات نخستین گام برای برداشتن بار سنگین مسئولیت اجرایی کشور را برداشتم و نسبت به بزرگی و سنگینی این بار آگاهی کامل دارم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم گفت: مسئولیت سنگین اداره امور اجرایی کشور کسی را می‌طلبد که نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور به ویژه نظام اقتصادی را به خوبی بشناسد و از آنجا که در شرایط فعلی راه گشودن گره اقتصادی کشور از گذرگاه سیاست خارجی می‌گذرد باید در فهم مسائل سیاست خارجی و ساماندهی آن تخصص لازم داشت.

روحانی افزود: من با آگاهی از همه مشکلات و خطرات با همه توان و سابقه و آبرویم به صحنه آمدم تا با تشکیل دولت تدبیر و امید و گفتمان نجات اقتصادی کشور و احیای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان را با راستی و درستکاری به مردم عرضه کرده و قدمی برای سامان امور و بهتر شدن زندگی آنها بردارم.

روحانی تصریح کرد: معضلات اساسی اقتصاد کشور و حتی سایر بخش‌ها معلول دو عامل اصلی، ضعف مدیریت به ویژه مدیریت اقتصادی و تشدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها و چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی است. اعتقاد من این است که بی تدبیری‌ها موجب بروز تورم و توهم و تحریم و تحقیر شده است.

مهمترین اظهارات روحانی را به نقل از فارس در زیر بخوانید:

  • ضعف مدیریت اقتصادی کشور، معلول از بین بردن نهادها و ساز و کارهای فکری و فرهنگ ساز در نظام اجرایی کشور، جانشین شدن تصمیم فردی به جای خرد جمعی، از بین رفتن جرات و مسئولیت پذیری مدیران عالی و حتی میانی اجرایی، گسستگی پیوند نظام اجرایی با نخبگان و مراکز علمی، عدم استفاده از نظرات فعالان اقتصادی کشور، برکناری کارکنان مدیران کار آمد، تضعیف اعتماد عمومی با ارائه آمار و ارقام غیر دقیق است.
  • از سال 84 یعنی دوره آغاز اجرای سند چشم انداز 20 ساله تا امروز در اکثر شاخص‌های اقتصادی همچون رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بیکاری و حتی بحث عدالت با پسرفت مواجه بودیم.
  • جدیدترین گزارش بانک مرکزی تصریح دارد که قدرت خرید مردم در سال 90 به مراتب کاهش یافته و این در حالی است که طبق همین گزارش، دهک‌های ثروتمند جامعه ثروتمندتر شده اند.
  • اقتصاد کشور از یک سو با کاهش قدرت خرید خانوارها و از سوی دیگر نابرابری درآمدها مواجه است که تاثیر آن در وضعیت معیشتی مردم قابل مشاهده است.
  • در 4 سال آینده هدف اصلی دولت در اقتصاد باید بهبود وضع معیشتی مردم باشد و این بهبود از طریق دو راهبرد تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه آن حاصل می‌شود.
  • ریشه بسیاری از سیاستهای پولی نامناسب که باعث افزایش بی رویه حجم نقدینگی و تورم در کشور شده و دولت را به بزرگترین بدهکار اقتصادی تبدیل کرده، دولتی شدن بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.
  • وجود صدها پروژه عمرانی ناتمام که غالبا توجیه اجتماعی و اقتصادی خود را از دست داده اند نیز ناشی از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. قویا از همان سال اول تشکیل دولت زمینه استقلال بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار را فراهم و سازمان مدیریت برنامه ریزی را احیا می‌کنم.
  • برای حل معضلات گرانی و بیکاری و مسکن و همچنین در خصوص یارانه و موضوع سلامت برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دقیقی دارم که به زودی برنامه را به ملت تقدیم می‌کند.
  • بیایید دست در دست هم دهیم و نگذاریم ایرانمان ویران و بهارمان زمستان شود که امروز در زمستان فرهنگ و سیاست و اقتصاد قرار داریم و هوا بس ناجوانمردانه سرد است.
  • با درخواست خاضعانه و یاری از خداوند متعال و به پشتوانه ملت سرافراز و پر استقامت ایران اعلام می‌کنم آماده ام با همراهی پرشور ملت و جمعی از نیک اندیشان و راست گفتاران و درست کرداران، طعم شیرین دولت بایسته برای ملتی شایسته را به ارمغان آورم.
  • دولت تدبیر و امید، دولت صلح و سلام و آشتی خواهم بود. در صورت پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت بحث آشتی با اجماع همه بزرگان نظام در سه سطح پیگیری می‌کند.
  • آشتی با نخبگان و مدیران لایق و بازگشت آنان به عرصه کار و فعالیت با تشکیل دولت فراجناحی و پایان فرقه گرایی و انزوای خبرگان جامعه موجب کارآمدی دولت می‌شود. آشتی با مردم و دعوت همه جناح‌ها و گروه‌ها و دلسوزان نظام و کشور برای حضور زیر یک خیمه با تدوین منشور حقوق شهروندی و پایان روش‌های نامطلوب، سیاسی و اجتماعی و پایان دادن به فضای امنیتی کشور موجب انسجام و وحدت ملی خواهد شد. آشتی با جهان با تعامل سازنده و دیپلماسی فعال به منظور پایان بخشیدن به فشارهای ظالمانه بر ملت ایران موجب ایجاد فرصت برای تامین منافع و مصالح ملی می‌‌شود.
  • در خصوص حضور هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات و انصرافش به نفع وی ؛ بعید است هاشمی داوطلب ریاست جمهوری شود اما در این چند روز آینده همه چیز مشخص می‌شود.
  • درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر فتنه انگیزی کسی که فتنه 88 را پیشگویی کرده بود ؛ اعتقاد دارم با وجود قرار داشتن در شرف انتخاباتی بسیار مهم که باید آن را با حضور پرشور مردم به یک حماسه سیاسی تبدیل کنیم بیان هر گونه سخن تفرقه آمیز و اختلاف برانگیز و شکاف آفرین به مصلحت جامعه نیست. افرادی که فقط چندماه از دوران مسئولیتشان باقی مانده باید در بیان کلمات و جملات خود احتیاط بیشتری داشته باشند.
  • درباره وضعیت پرونده هسته‌ای در دولت احتمالی وی ؛ پرونده هسته‌ای از طریق مذاکره و دیپلماسی فعال، حل و فصل می‌شود و بنده در این زمینه تجربه کافی دارم و در سال 82 در سخت ترین شرایط پرونده را از شورای امنیت و تحریم خارج کرده و کشور را از جنگ دور کردم و صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ما در شورای حکام تایید شد.
  • امیدوارم با ایجاد اجماع و تلاش فعالان سیاسی پرونده را در مسیر درست قرار دهم و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح آمیز و زیر نظر آژانس است و پرونده باید از شورای امنیت خارج و تحریم‌ها پایان یابد.
  • درباره پایان دادن شرایط امنیتی در کشور ؛‌ اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی حفظ شده و در بسیاری از موارد به تنهایی نمی‌تواند مسائل را حل و فصل کند. رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و می‌تواند به مسائل مهم امنیتی و فرهنگی سامان دهد. رئیس جمهور نباید تنها به اختیاراتش بر اساس قانون اساسی اکتفا کند. رئیس جمهور دومین مقام کشور است و می‌تواند در سایه تعامل با سایر قوا و نزدیکی با سیاست‌های کلان نظام و حضور فعال در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.
  • برنامه‌اش برای رونق کسب و کار و کاهش تورم ؛ در عرصه اقتصادی و برنامه میان مدت 4 ساله و کوتاه مدت 3 ماهه دارد. با ایجاد یک دوره تنفس قادر خواهیم بود کلیه بنگاه های تولیدی را رونق بخشیده و با گرانی مقابله و تحرک لازم را برای اشتغال زایی انجام دهیم.
  • در خصوص تعاملاتش با اصلاح طلبان و اصولگرایان برای ورود به صحنه انتخابات ؛ بنده اعتدال گرا هستم و همواره با اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل روابط صمیمی و خوب داشته ام.
  • در دوره ای که در مجلس بودم فراکسیون مستقلی را تحت عنوان فراکسیون عقلا تشکیل دادم و در مسئولیت‌هایی که نیز داشتم از نظرات هر دو جناح استفاده کردم . اکنون نیز با بزرگان هر دو جناح مشورت کردم و امیدوارم آرای معتدلین را جذب کرده و همه کسانی را که معتدل به عقلانیت و اعتدال در شرایط فعلی هستند در کنار دولت تدبیر و امید قرار گیرند.
کد خبر 212989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز