دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - روزبه برکت رضایی: پایگاه اینترنتی بعثه مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه پاسخگوی حجم قابل توجه نیازهای مسافران سرزمین وحی، عتبات عالیات و سایر سرزمین‌های مقدس و اماکن متبرکه است، یک مرجع محتوایی و آموزشی در حوزه‌های حج و زیارت برای کاربران اینترنتی است.

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و با پیروی از اوامر امام خمینی (ره) در امر حج با توجه به وظایف محوله به این حوزه از جمله نیاز‌سنجی، هدفگذاری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی خرد و کلان جهت تحقق حج ابراهیمی و زیارت مطلوب و... شکل گرفت. لزوم اطلاع‌رسانی در حوزه حج و زیارت، منجر به راه‌اندازی پایگاه اینترنتی تخصصی در این حوزه شد که به نشانی اینترنتی hajj.ir در دسترس کاربران اینترنتی است.

پایگاه اینترنتی بعثه مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه پاسخگوی حجم قابل توجه نیازهای مسافران سرزمین وحی، عتبات عالیات و سایر سرزمین‌های مقدس و اماکن متبرکه است، یک مرجع محتوایی و آموزشی در حوزه‌های حج و زیارت برای کاربران اینترنتی است بطوریکه تمامی قابلیت‌های یک رسانه دیجیتال برای ارائه نکات آموزشی به زائران اماکن مقدسه و متبرکه را به میدان آورده است که از کتابخانه تخصصی حج می‌توان به عنوان بخشی از ظرفیتی نام برد که این پایگاه در فضای مجازی ایجاد کرده است.

کتابخانه تخصصی حج، مرجعی است که اطلاعات، کتاب‌های الکترونیکی و مجموعه مقالات دو دهه گذشته بعثه مقام معظم رهبری را در خود جمع کرده و پاسخگوی نیازهای مطالعاتی پژوهشگران دینی، زائران حرمین شریفین و عتبات عالیات و ... است. علاوه بر این آخرین اخبار اختصاصی مربوط به حوزه حج و زیارت نیز در پایگاه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به صورت روزانه منتشر می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، به چند بخش کلی تقسیم شده است که عبارتند از:

  • خبرگزاری

اخبار در شش سرویس حج و عمره، عتبات و سوریه، جهان اسلام، اندیشه، عمومی و عکس بر روی خبرگزاری حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری قرار می‌گیرند.

  • کتابخانه

کتابخانه تخصصی حج در دو بخش، کتاب‌ها و مقالات را در دسترس قرار می‌دهد. با کلیک روی هر موضوع، مجموعه‌ای از کتاب‌ها و مقالات مرتبط با آن به نمایش درمی‌آید که با انتخاب هر کتاب، ابتدا فهرست مطالب آن پیش روی کاربر قرار می‌گیرد و در نهایت، متن هر کتاب با امکان انتخاب عنوان‌های آن نمایش داده خواهد شد. کاربران اینترنتی می‌توانند در موضوعاتی مانند «مسائل اجتماعی حج»، «احکام و مناسک»، «اماکن و آثار اسلامی»، «خاطرات و سفرنامه‌ها»، «پاسخ به شبهات اعتقادی و نشریات تخصصی» و «عتبات عالیات»، از اطلاعات این کتابخانه تخصصی استفاده کنند.

  • اماکن

در این قسمت، ده شهر مذهبی جهان اسلام انتخاب شده است که با کلیک روی شهر انتخابی، اماکن مذهبی آن شهر به صورت خلاصه به کاربر معرفی می‌شود. همچنین اعمال مخصوص به این اماکن، مشخصات مکان‌های زیارتی و بزرگان مدفون در آن شهرها و موقعیت جغرافیایی سیاسی ـ فرهنگی این شهرها نیز در این قسمت به طور کامل تشریح شده است.

  • نگارخانه

در بخش نگارخانه پایگاه اینترنتی بعثه مقام معظم رهبری، عکس‌های بسیار متنوع و جالب توجهی از اماکن مذهبی مسلمانان در هشت قالب کلی به همراه اطلس جغرافیایی جزیرةالعرب و سرزمین وحی قرار گرفته است.

  • آموزش احکام و مناسک حج

این قسمت، تحت عنوان‌های عمره تمتع، حج تمتع، آداب عمره و حج و همچنین ادعیه و زیارات به ارائه مطلب پرداخته است. در بخش عمره تمتع، 9 عنوان از جمله کیفیت احرام محرمات مخصوص آقایان، محرمات مخصوص بانوان، محرمات احرام مشترک بین مرد و زن محرمات کفاره‌دار و بدون کفاره، طواف کعبه، نماز طواف، سعی و تقصیر وجود دارد که کاربران با انتخاب هر کدام می‌توانند اطلاعات کاملی را در زمینه مورد نظر به دست آورند.

در قسمت حج تمتع، عنوان‌هایی نظیر احرام در مکه، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمی جمره عقبه، قربانی، حلق تا تقصیر، طواف حج، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء، نماز طواف نساء، بیتوته در منا و رمی جمرات سه‌گانه وجود دارد که با کلیک روی هر کدام از این عناوین، اطلاعاتی کامل به همراه تصاویری گویا پیش روی کاربر قرار می‌گیرد.

قسمت آداب عمره و تمتع نیز شامل 14 عنوان ذیل است:

مستحبات احرام، مکروهات احرام، آداب رفتن به مسجد الحرام، مستحبات طواف، مستحبات نماز طواف، مستحبات سعی، برخی از مستحبات وقوف در عرفات، مستحبات وقوف در مشعر الحرام، مستحبات رمی، مستحبات قربانی، مستحبات صفا، سایر مستحبات مکه معظم، پرهیز از اختلاف و چند مسأله.

ادعیه و زیارات نیز شامل 4 عنوان است که عبارت‌اند از: زیارت پیامبر اکرم (ص)، زیارت حضرت فاطمه (س)، زیارت ائمه بقیع (ع) و زیارت جامعه اول (جامعه صغیره).

  • حج در کلام امام و رهبری

این بخش به چهار عنوان به این شرح تقسیم شده است:

- پیام‌های امام (ره) به حجاج: مشتمل بر پیام‌های حضرت امام خمینی (ره) به حجاج بیت الله الحرام از سال 1357 لغایت 1367 شمسی

- بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران حج: شامل دیدار دست‌اندرکاران مراسم حج با مقام معظم رهبری و بیانات ایشان از سال 1370 لغایت 1389 شمسی

- دیدارهای رهبر فرزانه انقلاب با دست‌اندرکاران حج: گزارشی از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با کارگزاران حج از سال 1370 تا 1390 شمسی.

  • بانک فیلم

در این قسمت، 9 عنوان کلی طی 39 زیر عنوان متنوع از فیلم‌های آموزشی در اختیار کاربران قرار گرفته است که با کلیک روی هر زیرعنوان، فهرست فیلم‌هایی که در آن مقوله ارائه شده، توسط کاربر قابل دریافت و ذخیره‌سازی است. عناوین کلی این قسمت عبارتند از: آموزش حج تمتع، عمره مفرده اماکن مکه و مدینه، عتبات عالیات، سخنرانی‌ها، بررسی و نقد عقاید وهابیت، ادعیه و مداحی و مستند حج.

  • بانک صوت

بانک صوت در هشت عنوان کلی و 18 زیرعنوان مختلف به ارائه فایل‌های صوتی اختصاص یافته است.

  • نرم‌افزار

12 عنوان نرم‌افزار تولید شده در زمینه حج و زیارات به صورت خلاصه و مفید در این قسمت معرفی شده‌اند. این نرم‌افزارها عبارت هستند از: کتابخانه جامع حج، کتابخانه زائر، همراه زائر، کتابخانه اعتقادات و پاسخ به شبهات، کتابخانه عتبات عالیات و سوریه، مکتبة‌الحج، کتابخانه اسرار و معارف حج، کتابخانه احکام و مناسک حج، کتابخانه اماکن و آثار اسلامی، کتابخانه سفرنامه و خاطرات حج، راهیان آسمان و مسافر قبله.

  • پخش زنده اماکن مقدس

قسمت پخش زنده اماکن مقدس به صورت زنده از اماکن مقدسی چون مسجد الحرام، مسجد النبی و مطاف و رکن یمانی تصاویری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  • پاسخ به شبهات

در این قسمت، سؤالات و شبهات مربوط به تشیع، شفاعت، رجعت حضرت مهدی (عج) و.... به همراه پاسخ آن‌ها با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) گنجانده شده است.

  • فصلنامه میقات حج

فصلنامه میقات حج دربردارنده مطالب و مقالات 87 شمارۀ فصلنامه میقات حج است که از پائیز 1371 لغایت زمستان 1390 به چاپ رسیده است.

  • سامانه آموزش مجازی زائر (zaer.hajj.ir)

یکی از جالب‌ترین و مفیدترین پیوند‌های این پایگاه به شمار می‌رود. از جمله قابلیت‌های این پایگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: کلاس آنلاین زائران، تالار گفتگوی زائران، پرسش‌های متداول، آموزش مجازی، دانستنی‌های عربستان و فرهنگ‌نامه سرزمین وحی. از دیگر قسمت‌های کاربردی این پایگاه، تابلوی اعلانات می‌باشد که در خصوص شیوه ثبت نام، دوره آموزشی مجازی و روش شرکت درکلاس آنلاین، اطلاعات کاملی را ارائه می‌دهد.

  • سامانه آموزش مجازی بعثه (amoozesh.beseh-rohani)

این سامانه متعلق به مدیریت آموزش معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است. در این پایگاه، کلاس آنلاین، بسته‌های آموزشی، آزمون و وضعیت آموزشی، از اصلی‌ترین قسمت‌ها هستند. افزون بر این، گزینه‌هایی مانند تقویم آموزشی، دوره‌های آموزشی در دو زمینه حج و عمره و همچنین عتبات، شیوه ثبت نام در دوره‌های آموزشی برای روحانیون، مداحان و مسئولان کاروان‌ها، در این پایگاه قابل دسترسی است.

کد خبر 212820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز