سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

علی عمادی‌: بقیع 2 نوبت در روز به‌روی مشتاقان باز می‌شود؛ بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر.

صبح‌ها وقتی شفق، آسمان شرق مدینه را سرخ فام می‌کند، در همان تاریک و روشن، می‌توانی خیل بی‌شمار محبان اهل‌بیت را ببینی که همان ابتدای بقیع، چشم به گوشه‌ای دوخته‌اند که زیر خاک‌هایش، 4 رایت هدایت خفته‌اند؛

آنجا که گرچه بی‌چراغ و سایبان است اما تو گویی گوشه‌ای از عرش است که بر فرش خاک آمده.

و چه انقلابی می‌کند این منظره در دل‌ها که فوران اشک و طغیان کلمات کمترین حاصل این آتشفشان است:سلام بر شما  ‌ای خاندان نبوت، که گرچه یاد شما بر زبان‌هاست و نام‌هایتان در میان نام‌ها و پیکرهایتان در کنار دیگر پیکرها و جان‌هایتان در عداد سایر جان‌ها و قبرهایتان در شمار دیگر قبور، اما شما را چه نسبت به دیگران که چه شیرین است نام‌هایتان و چه رفیع است جایگاه‌تان؛

سخن‌تان نور است و سفارش‌تان پرهیزگاری، عادت‌تان احسان است و شیوه‌تان بزرگواری. اگر سخنی از نیکی باشد، آغاز و ریشه و شاخه و جایگاه و پایان و گنجینه‌اش شمایید و فدای وجودتان که در وصف نمی‌گنجد.

و همین تاریک و روشن است که گاهی زمزمه‌ها را جان می‌دهد و به نوای دلخسته‌ای میان جمع می‌پیوندد تا به ذکر روضه‌ای، ناله‌ها بلند شود و بزرگی غصه مظلومیت و غربت، بغض را بترکاند.

اما عصرها سختگیری بیشتر است و حتی نمی‌توان دعایی از روی کتاب خواند که چفیه قرمز به سرها  هردود  می‌کشند و می‌آیند و مانع می‌شوند.

و عین ضبط صوت مدام تکرار می‌کنند که از مردگان کاری برنمی‌آید و دعا خواندن در قبرستان حرام است و... ؛ غافل از اینکه آنان از هر زنده‌ای زنده ترند.

و عصرها زنان را نیز اجازه می‌دهند تا پشت دیوارهای مشبک بقیع بیایند و از همان دور، قبور را زیارت کنند.

و نمی‌دانی که چه سخت می‌گیرند بر زن‌ها که تنها گوشه‌ای از مسجدالنبی را به آنها داده‌اند و فقط چند نوبت کوتاه با دیوار پارچه‌ای فضایی می‌دهند بهشان پشت مضجع شریف تا در ازدحامی سنگین، فرصتی بیایند و تنها حضوری. که حتی همین هم برای جامعه مردسالار عرب، از عجایب است.

و روز گذشته امیرالحاج ایران به چند کاروان ایرانی سرکشی کرد تا از اوضاع و احوال زوار باخبر شود که همگی از پذیرایی خوب و امکانات مناسب گفتند.

هیات پزشکی نیز با خنکی نسبی هوا روزهای تقریبا خلوتی داشت که در این بین تاکنون متأسفانه 4 زائر بدرود حیات گفتند. 2 زائر در مکه از ازدحام، دچار ایست قلبی شدند و 2 زائر دیگر در مدینه به خاک بقیع سپرده شدند. یکی از سکته مغزی و دیگری از سقوط از طبقه چهارم هتل.

و مدینه باز هم رو به خلوتی می‌گذارد تا اوایل هفته بعد که همه زوار به مکه می‌روند و از چهارشنبه آینده همه راه‌های ورودی مکه بسته می‌شود تا بیش از 3میلیون حاجی خود را برای رفتن به صحرای عرفات آماده کنند.

دیشب آخرین گروه مدینه اولی‌ها هم از ایران رسیدند تا هفته آینده به جمع حاجی‌هایی بپیوندند که مستقیم به جده رفته‌اند و از آنجا به مکه.

کد خبر 69333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز