همشهری آنلاین: زائران ترکمن و کرد اهل سنت با حضور در همایشی در مدینه منوره، تخریب مزار حجر بن عدی صحابی گرامی پیامبر(ص) را محکوم کردند.

دین

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والسلمین نجف نجفی‌روحانی اولین سخن‌ران همایش «اسلام، تبلور آگاهی و بیداری» بود که با اشاره به این بخش از آیه 179 سوره اعراف: «لَهُمْ قُلُوبٌ لایَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لایُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لایَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» گفت که برخی از افراد خود را به خواب می‌زنند و پیامبر (ص) آمده بود که انسان‌ها را بیداری کند و هیچ دردی بدتر از غفلت‌ و به خواب‌زدگی نیست.
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه‌منوره، با اشاره به این‌که هر روز در همه جای جهان، کفار با استفاده از غفلت مسلمانان، تعداد زیادی از آنان را خاک و خون می‌کشند، به فاجعه هتک حرمت به مزار حجر بن عدی،‌ صحابه پیامبر در نزدیکی دمشق پرداخت و از حاضران پرسید: در کدام‌یک از مذاهب اسلامی،‌ نبش قبر جایز است؟

وی با محکومیت این اقدام شنیع، به سخنان رهبر معظم انقلاب در حرام بودن توهین به مقدسات مذاهب دیگر استناد کرد و افزود: تندورها می‌خواهند به وحدت مسلمانان ضربه بزنند و دشمن در این زمینه کاملا فعال است.

حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی با اشاره به توصیه‌های پیامبر (ص) مبنی بر مهربان بودن مسلمانان با یک‌دیگر، فرصت زیارت مدینه و مکه را زمان مناسبی برای تفکر در کلام ایشان و دریافت پیام‌های آن دانست و از حضار خواست برای برآورده‌شدن حاجات مسلمانان، دعا کنند.

سخنان ماموستا سیدعبدالعلی حکایتی،‌ روحانی کاروان 150 نفره بوکان، برنامه بعدی این همایش بود؛ وی در سخنان خود با اشاره به آیه «مَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ...» سوره بقره، گفت که کافران و مشرکان هیچ‌گاه نمی‌خواهند لطف و رحمتی شامل حال مومنان شود و در گذشته که مسلمانان متحد بودند، کشورهای دیگر جرات فتنه‌انگیزی در میان آن‌ها را نداشتند.

ماموستا حکایتی، با انتقاد از برخی رفتارهای تندروانه در توهین به مقدسات مذاهب اسلامی اظهار داشت: آیا این درست است که یک مسلمان به خودش بمب ببندد و خود را در میان مسلمانان دیگر منفجر کند؛ همه توصیه‌های پیامبر اسلام برای اتحاد بود و این اقدامات برخلاف آن است.

وی با اشاره به این‌که هیچ مشرکی لااله‌الا‌الله نمی‌گوید و به زیارت مدینه‌منوره و مکه‌مکرمه نمی‌آید، ادامه داد: ما همه مسلمان هستیم و دوست‌دار قرآن، پیامبر، اهل بیت و مومنین و هر کسی که در این زمینه اختلاف ایجاد کند، گناهی نابخشودنی مرتکب شده است.

این روحانی اهل سنت، سخنانش را با این بحث تمام کرد که وقتی قرآن می‌فرماید که بت‌های مشرکان دشنام ندهید، چگونه برخی می‌توانند به مقدسات یک‌دیگر توهین کنند.

کارشناس واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری هم به‌عنوان آخرین سخن‌ران، این همایش را نمود واقعی همدلی و وحدت میان فرق مختلف در ایران اسلامی خواند و تفرقه و جدایی و کینه را ابزار شیطان و شیطان‌پرستان دانست.

حجت‌الاسلام علی‌رضا افضلی، با آرزوی اجابت ادعیه زائران، این نشست را به پایان برد.

گفتنی است علاوه بر کاروان بوکان، زائران کاروان 151 نفره شهر گنبد استان گلستان نیز در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 212743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز