دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران در حال بررسی کرمی هستند که رنگدانه‌های پوست را در افراد مبتلا به بیماری پوستی به نام "ویتلیگو" یا "برص" باز می‌گرداند. این کرم از لحاظ نظری ممکن است بر افرادی که به علت افزایش سن موهای‌شان خاکستری شده است، هم اثر بگذارد.

vitiligo

به گزارش پاپولار ساینس این کرم در یک تحقیق مقدماتی بر روی پنج نفر که مبتلا به ویتلیگو بوده‌اند، موثر بوده است، بنابراین هنوز راه درازی در پیش است تا وارد بازار دارویی شود.

اگر تاثیر این کرم نهایتا به تایید برسد، اولین فرآورده ضدسفید شدن مو است که به ریشه این مشکل می‌پردازد، نه اینکه صرفا موی خاکستری را بپوشاند.

پژوهشگران آلمانی و بریتانیایی بیش از 2000 نفر دچار بیماری ویتلیگو یا برص را مورد بررسی قرار دادند که در آن از دست رفتن رنگدانه‌ها باعث ایجاد لکه‌های سفید رنگ بر روی پوست و مو می‌شود. این بیماری دردناک، خطرناک یا واگیردار نیست. اما در عین حال با تغییر دادن ظاهر فرد ممکن است ناراحتی بسیاری برای او ایجاد کند.

پژوهشگران اروپایی برخی از تغییرات در پروتئین‌های بیماران دچار ویتلیگو را در مقایسه با افراد غیرمبتلا به این بیماری یافتند. آنها همچنین متوجه شدند که چند ترکیب شیمیایی متفاوت از جمله پروکسی‌نیترات و پراکسید هیدروژن در پوست مبتلایان به این بیماری تجمع پیدا می‌کند.

این پژوهشگران در ادامه این بررسی پنج نفر از این بیماران را با کرمی مورد درمان قرار دادند که میزان پراکسید هیدروژن در پوست را کاهش می‌داد. پس از کاربرد این کرم رنگدانه‌های پوست و مژه‌های این بیماران تجدید شد.

اما آیا زدودن پراکسید هیدروژن از پوست برای افرادی که به علل دیگری به جز ویتلیگو رنگدانه‌های پوستی‌شان را از دست داده‌اند، هم موثر باشد؟ بر اساس نتایج یک تحقیق قبلی در سال 2009 که برخی از همین پژوهشگران در آن شرکت داشتند، ممکن است پاسخ مثبت باشد. این تحقیق نشان داده بود که در افرادی که موهای‌شان خاکستری شده است نیز میزان پراکسید هیدروژن در پیاز و تنه مو بالا است.

کد خبر 212654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز