شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند یک اسپری حاوی سلول‌های پوستی اختراع کرده‌اند که می‌توان برای درمان زخم‌های وریدی ساق پا به کار برد.

wound

زخم‌های وریدی ساق پا  یک بیماری شایع  است که شامل زخم‌های سطحی، با لبه‌های باز و مقاوم به درمان بر روی قوزک و بخش پایینی ساق پا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان آمریکایی با استفاده از این اسپری که حاوی سلول‌های پوستی معلق در یک مخلوط پروتئینی کمک‌کننده به لخته شدن خون است، 28 بیمار مبتلا به زخم وریدی پا را درمان کردند و نشان دادند که این شیوه درمانی باعث بهبودی قابل‌توجه و تسریع در بسته شدن لبه‌های زخم می‌شود.

به گفته این پژوهشگران این شیوه جدید درمانی را بالقوه می‌توان برای بهبودی سریع‌تر و کامل‌تر زخم‌های وریدی پا بدون نیاز به پیوند پوست به کار برد.

زخم‌های وریدی پا هنگامی ایجاد می‌شوند که فشار خون بالا در وریدهای ‌پا به پوست آسیب می‌رساند. این بیماری عمدتا افرادی را که نمی‌توانند به خوبی حرکت کنند، مانند افراد چاق و سالمند و نیز افراد دارای وریدهای واریسی را مبتلا می‌کند.

درمان معمول برای زخم‌های وریدی شامل استفاده از بانداژ فشاری، کنترل عفونت و پانسمان زخم است، اما همه زخم‌ها با این اقدامات بهبود پیدا نمی‌کنند.

گاهی برای درمان این زخم‌ها از پیوند پوست استفاده می‌شود، اما خود این کار به ایجاد زخم در ناحیه‌ای که پوست پیوندی از آن برداشته شده است، می‌انجامد.

زخم‌های وریدی از هر 500 نفر یک نفر را در انگلیس مبتلا می‌کنند و شیوع آنها با افزایش سن به شدت افزایش پیدا می‌کند و در 80 سالگی یک نفر از هر 50 نفر را مبتلا می‌کنند.

عدم بهبودی زخم‌های وریدی همچنین بار اقتصادی سنگینی را ایجاد می‌کند. برای مثال هزینه سالانه درمان زخم‌های وریدی پا در آلمان حدود 10000 یورو به ازای هر بیمار است.

کد خبر 179906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز