گروه بین‌الملل: دو حمله هوایی در ۴۸ ساعت از سوی رژیم صهیونیستی به سوریه بار دیگر نشان داد که این رژیم مأموریت گرفته تا به‌صورت مستقیم وارد کارزار دمشق شود تا در حمایت از مخالفان مسلح این کشور اهدافی را در تاریکی شب و سکوت صحنه سیاست بین‌الملل هدف قرار دهد.

سوریه

در بزرگ‌ترین حمله هوایی به سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیمه شب گذشته اهدافی را در حومه دمشق هدف قرار دادند و آسمان پایتخت سوریه بر اثر انفجارهای مهیب در منطقه جبل قاسیون برای لحظاتی مانند روز روشن شد تا در کنار شبه‌نظامیان خارجی حاضر در سوریه این بار نیروی نظامی خارجی علیه سوریه وارد نبرد شود. تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که در این حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مرکز تحقیقات نظامی جمرایا را در ساعت‌های اولیه بامداد روز گذشته هدف قرار داده‌اند تا روحیه مخالفان این کشور را تقویت کنند.

مرکز تحقیقات نظامی جمرایا که در شمال دمشق قرار دارد پیش از این هم در‌ ماه ژانویه هدف حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود اما به گفته شاهدان عینی سوریه تاکنون شاهد چنین انفجارهای مهیبی طی دو سال گذشته نبوده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی درحالی‌که گزارش‌های موثق انجام این حمله توسط جنگنده‌های این رژیم را تأیید می‌کنند مانند گذشته سیاست سکوت را اختیار کرده‌اند و نسبت به آن واکنشی رسمی نداشته‌اند.

رادیوی رژیم صهیونیستی اما به نقل از یک منبع آگاه امنیتی این کشور انجام این حمله را توسط اسرائیل تأیید کرده است. برخی شاهدان از دمشق گزارش داده‌اند که این شهر با چند انفجار مهیب لرزیده که برخی از ساکنان تصور زمین‌لرزه را داشته‌اند. با ورود جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه دفاع ضد‌هوایی این کشور هم وارد عمل شد. گفته می‌شود یک یا دو جنگنده رژیم صهیونیستی با واکنش دفاعی سوریه سرنگون شده‌اند. همچنین برخی منابع از بازداشت دو خلبان اسرائیل توسط نیروهای نظامی سوریه خبر داده‌اند.

درحالی‌که رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کرده‌اند که مرکز تحقیقات نظامی این کشور هدف حمله قرار گرفته گروه‌های مخالف مدعی شده‌اند که در این حمله هوایی پنج نقطه هدف قرار گرفته است. روزنامه هاآرتص گزارش داده که منابع سوخت، انبار مهمات و یک هواپیمای ترابری از اهدافی بوده‌اند که در اطرف فرودگاه دمشق مورد حمله هوایی قرار گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ترس از واکنش سوریه روز گذشته سفر خود به چین را برای ساعاتی به تعویق انداخت تا در نشست اضطراری کابینه امنیتی این رژیم برای بررسی اوضاع شرکت کند. مقام‌های این رژیم همچنین با نگرانی از واکنش احتمالی، سیستم‌های دفاعی موشکی گنبد آهنین خود را در صفد و حیفا مستقر کرده‌اند؛ دو شهری که نزدیک‌ترین نقاط به مرزهای سوریه به‌حساب می‌آیند. معاون وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که حملات صورت گرفته اعلام‌جنگ به سوریه از سوی اسرائیل به‌حساب می‌آید.

واکنش‌ها در محکومیت اسرائیل

روز گذشته دولت مصر با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیاتی نظامی را برای مذاکره در این رابطه به ترکیه اعزام می‌کند. اتحادیه عرب هم با محکومیت این مسئله خواستار واکنش شورای امنیت در این رابطه شده است. دولت لبنان هم به‌دنبال تجاوزهای پیاپی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حریم هوایی این کشور برای حمله به سوریه، به‌صورت رسمی از اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرده است.

درحالی‌که با تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه کشورهای جهان سکوت اختیار کرده‌اند، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرده که به سؤالات درباره حملات اسرائیل پاسخی نخواهد داد.او اما با تأکید بر اینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند به‌صورت ضمنی این مسئله را تأیید کرده تا نشان دهد که اسرائیل در میان سکوت جهانی بار دیگر بدون بازخواست می‌تواند دست به هر کاری بزند.

کد خبر 212634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز