گروه اجتماعی: به‌دنبال درج گزارشی با عنوان «هزینه ورزش دانش‌آموزی هم بر مردم‌ تحمیل می‌شود» در همشهری 14اردیبهشت امسال، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده که بخش‌های مرتبط با گزارش همشهری عینا به شرح زیر است:

school

«با سلام و احترام، ‌بازگشت به مطلب ارائه شده توسط گروه اجتماعی آن روزنامه محترم به تاریخ 92.2.14(ضمیمه)، ‌موارد مشروحه ذیل جهت اطلاع و درج در روزنامه برای تنویر افکارعمومی ارسال می‌گردد. معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با حمایت دولت و مجلس محترم از اواخر سال 1390تشکیل گردید، و در سه حوزه تربیت بدنی، سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی کار خود را دنبال نمود.

از تفاوت‌های اساسی تشکیلات جدید با تشکیلات معاونت تربیت بدنی سال 1381، ایجاد معاونت در تشکیلات استانی است. به این معنا که تربیت‌بدنی برای نخستین‌بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور در سطح ادارات کل استان‌های کشور نیز دارای معاون مستقل و تخصصی شد. این موضوع بیش از پیش زمینه تقوت[تقویت] و استحکام بنیان اداری تربیت بدنی را موجب گردید.» در ادامه این توضیحات گزارشی عملکردی از معاونت تربیت بدنی ارائه شده که ارتباطی با موضوع گزارش همشهری ندارد.

در بخش دیگری از توضیحات معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش آمده است: «... مزید استحضار، طرح‌های ملی تربیت بدنی در آغاز راه قرار داشته و به‌تدریج با تقویت پشتوانه‌های قانونی، تأمین نیروی مورد نیاز، آموزش مستمر آموزگاران و نیروهای موجود، ‌تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات، تقویت نگرش خانواده‌ها و توسعه مشارکت‌های مردمی، با رفع کامل موانع و مشکلات و نتیجه‌بخشی لازم، در تمامی دوره‌های تحصیلی توسعه و گسترش خواهد یافت.

همواره تلاش شده تا در دستور‌العمل‌های اجرایی، ضوابط و چارچوب‌ها به‌گونه‌ای تعیین شود، ‌تا بار مالی اضافی و زحمات مضاعف بر خانواده‌های محترم وارد نشده و با رغبت و تمایل با فرزندان‌شان در برنامه‌ها همراهی و همکاری نمایند. لازم می‌داند نکات زیر را برای آگاهی بیشتر یادآوری نماید:

در هیچ‌یک از دستورالعمل‌های ابلاغی، شرط ثبت‌نام در پایه تحصیلی بالاتر، ‌ارائه گواهی‌نامه موفقیت در دوره آموزشی سال قبل تعیین نگردیده است.

دریافت وجه بابت اجرای طرح‌های ملی از اولیا ممنوع بوده و همانند دریافت شهریه، از مصادیق تخلف محسوب می‌شود. اولیا ی محترم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف، ‌مراتب را به واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه مربوطه منعکس نمایند.

با وجود اینکه ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌صورت توصیفی بوده و امتحانات پایان سال موضوعیت ندارد، ‌با این حال برگزاری کلاس‌های آموزشی شنا، ژیمناستیک و... در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه توصیه نشده و اجرای آن پس از پایان امتحانات و در فصل تابستان مورد تأکید بوده است.

درخصوص اجرای طرح سباح، در سال تحصیلی 92-91در شهر تهران مقرر گردیده که این طرح فقط در استخرهای تحت پوشش آموزش و پرورش انجام شود. به همین‌خاطر، طول اجرای دوره تا پایان شهریور 92پیش‌بینی گردیده تا کلیه دانش‌آموزان بتوانند از مزایای طرح بهره ببرند.

پیش‌بینی امکانات و تجهیزات مورد نیاز هر یک از طرح‌های ملی و ساعت درس تربیت بدنی ازجمله وظایف مدیران مدارس است، که علی‌القاعده با حمایت شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، از محل اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی قابل تأمین است.»

توضیحات همشهری:

مشخصات مدرسه‌ای که اعلام کرده گواهی آموزش ژیمناستیک برای رفتن به پایه بالاتر ضروری است موجود و درصورت نیاز به بررسی قابل ارائه است، البته دو سال درباره آموزش شنا نیز چنین موضوعی مطرح شد. همچنین مشخصات مدارسی که اعلام کرده‌اند باید برای آموزش شنا شهریه پرداخت شود موجود است، البته موضوع به بازرسی منطقه مربوطه اعلام شده که پاسخ داده شده: «یه جوری با این موضوع کنار بیایید». آموزش پینگ‌پنگ نیز با توجه به نبود یا تهیه دیرهنگام میز پینگ‌پنگ در بسیاری از مدارس مشاهده شده است و خانواده‌هایی که فرزندشان در پایه چهارم دبستان درس می‌خواند موضوع را تأیید می‌کنند. البته اسامی برخی مدارس در این‌باره موجود است.

در توضیحات معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش به برخی نکات مطرح شده در گزارش همشهری پاسخی داده نشده است؛ ‌مانند اینکه چرا پیش از تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز در مدارس، ‌رشته‌های ورزشی اجباری شدند؟ سرانجام طرح ورزش صبحگاهی با نوای مرشد و زورخانه‌ به کجا رسید؟ آموزش ژیمناستیک در چه مرحله‌ای است؟ چند مدرسه سالن ورزشی برای اجرای این طرح دارند؟ ‌آیا آموزش ژیمناستیک هم مانند شنا باید در سالن‌های آموزش و پرورش انجام شود؟

شما هم وعده ساخت‌ چهار هزار سالن ورزشی طی سه سال را داده بودید، آیا اکنون که در پایان دوره مدیریت خود در این پست هستید به وعده خود عمل کرده‌اید؟

همانطور که در توضیحات آموزش و پرورش آمده است، ایجاد پست معاونت تربیت‌بدنی بیش از پیش زمینه تقویت و استحکام بنیان اداری تربیت‌بدنی را موجب شده و تأثیر چندانی در وضعیت ورزش مدارس ایجاد نکرده است. چرا طرح‌های ملی پیش از تأمین حداقل‌های مورد نیاز به اجرا درآمده است؟ آیا اینکه تصریح شده است پیش‌بینی امکانات و تجهیزات مورد نیاز هر یک از طرح‌های ملی و ساعت درس تربیت بدنی ازجمله وظایف مدیران مدارس است که باید علی‌القاعده با حمایت شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان از محل اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی قابل تأمین است، ‌با توجه به پرداخت نشدن سرانه مدارس، تحمیل هزینه ورزش مدارس بر دوش مردم نیست؟ مگر برای طرح‌های ملی اعتبارات ملی درنظر گرفته نمی‌شود؟

کد خبر 212630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز