همشهری‌آنلاین: قدرت عملاً دیگر یک مفهوم صرفاً مرتبط به بالا نیست و چون چنین است مدیران سازمان‌ها (و در مواردی هم تیم کارگزاران روابط‌عمومی این مدیریت‌ها) باید از برج‌های خود پائین بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پائین شکل گرفته است.

شکرخواه

به گزارش ستاد خبری همایش روابط‌عمومی الکترونیک، پاراگراف بالا بخشی از چکیده آخرین مقاله دکتر یونس شکرخواه با عنوان باز گرداندن عموم به روابط عمومی: دگرگونی جهانی در رویه‌ها و نظریه‌ها، است که قرار است در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارائه آن بپردازد.

وی با اشاره به ارائه مقاله‌ای با عنوان روابط‌عمومی مدرن: رسانه‌ای‌تر و گلوبال‌تر در تاریخ ۲۲ آبان سال ۱۳۸۸ به همایش تخصصی روابط‌عمومی ۲ در تهران می‌گوید: در آن مقاله تأکید کردم که توجه به فضای آنلاین به یک ضرورت تبدیل شده است و این ضرورت از توجه به این فضا هم فراتر رفته و خود را در قالب ورود روابط‌عمومی‌ به عرصه روابط‌عمومی گلوبال نشان می‌دهد.

دکتر شکرخواه با اشاره به اینکه اگرچه پس از چهار سال که از زمان ارائه آن مقاله می‌گذرد و بسیاری از امور دستخوش تغییر شده و مفاهیمی چون جامعه شبکه‌ای و جامعه اطلاعاتی به مفاهیمی رایج و فراگیر تبدیل شده‌اند تأکید می‌کند: اما یک چیز هنوز تغییر نکرده و آن تعریف روابط‌عمومی از دیدگاه علم ارتباطات است: روابط‌عمومی؛ مدیریت ارتباط و مدیریت روابط برخاسته از همین ارتباط مدیریت شده است.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال ۱۳۸۶ ادامه می‌دهد: هرچند علم ارتباطات در عین حال به عرصه‌های کلاسیک روابط‌عمومی نظیر نفوذ رسانه‌ای روابط‌عمومی، اخلاق روابط‌عمومی، نقش‌های روابط‌عمومی، روابط‌عمومی بین فرهنگی، برنامه‌ریزی روابط‌عمومی و ارزیابی روابط‌عمومی با تکیه به متدهای ارزیابی گوناگون اعم از کمی و کیفی باور دارد و به آن ملتزم است اما در رویکرد ارتباطی به روابط‌عمومی عمدتاً مکانیزم‌های چگونگی اعمال نفوذ و قدرت و نقش فرهنگی طرف توجه است.

عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در مورد مقاله اخیر خود می‌افزاید: در این مقاله کماکان به رویکرد ارتباطی به روابط‌عمومی تکیه می‌کنم؛ با این تفاوت که تأکید می‌کنم در زمانه معاصر سایبر، هم نوع ارتباط تغییر یافته و هم نوع روابط برخاسته از این مدیریت ارتباط. به دیگر سخن، هم زندگی ارتباطی تغییر یافته و هم نوع روابط و مناسبات برخاسته از این زندگی.

دکتر شکرخواه تأکید می‌کند: در این مقاله تلاش می‌کنم یک ریخت‌شناسی از حقایق جاری تکنولوژیک و آنلاین در زندگی معاصر و مناسبات برخاسته از آن داشته باشم و نشان دهم قدرت عملاً دیگر یک مفهوم صرفاً مرتبط به «بالا» نیست و چون چنین است مدیران سازمان‌ها (و در مواردی هم تیم کارگزاران روابط‌عمومی این مدیریت‌ها) باید از برج‌های خود «پائین» بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پائین شکل گرفته است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: به دیگر سخن تلاش می‌کنم با ارائه روندهای جاری بگویم دوران کنترل و فرماندهی برای روابط‌عمومی‌ها رو به افول است و شاید دیگر نتوان با رفتارهای سنتی در قالب مقولاتی چون آموزش دهنده، تسهیل کننده و یا متقاعد کننده، ایفای نقش کرد و تنها راه شاید اتکا به نقش مشارکت کننده روابط‌عمومی‌ها باشد.

اضافه می‌نماید دکتر شکرخواه در مقاله خود به این موضوع نیز که چرا نقش روابط‌عمومی‌ها در جامعه اطلاعاتی بی‌رنگ شده است می‌پردازد.

علاقمندان به حضور در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک می‌توانند از طریق سایت www.eprcenter.ir نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارسال آن اقدام کنند.

این همایش در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه و به عنوان یکی از برنامه‌های نخستین هفته روابط‌عمومی کشور (۲۷ اردیبشهت‌ لغایت دوم خردادماه) با حضور اساتید ارتباطات و روابط‌عمومی، مدیران اجرایی، کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف رسانه و ارتباطات برگزار می‌شود.

کد خبر 212621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز