گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: رشد جمعیت کشور در زمان حاضر حدود1.8درصد است که باید دوبرابر شود و به حدود 3.6 تا 3.8درصد برسد.

نوزاد

بر این اساس به‌طور متوسط هر خانواده ایرانی باید پنج تا شش فرزند داشته باشد. این در حالی است که نرخ رشد جمعیت در ایران براساس گزارش مرکز آمار، بانک جهانی و سازمان ملل بین1.3 تا 1.35گزارش شده و نرخ باروری هم بر همین اساس 1.7است. نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگیش به دنیا می‌آورد؛ یعنی به‌طور متوسط هر زن ایرانی در طول زندگی‌اش کمتر از دو فرزند به دنیا می‌آورد.

علی سنگی دیروز - 11اردیبهشت 92- حکم خود را به‌عنوان رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از معاون وزیر بهداشت دریافت کرد و این نخستین اظهارنظر او پس از تصدی ریاست مرکز سلامت خانواده است.سنگی در حالی از مطلوبیت خانواده‌های پنج و شش فرزندی سخن گفت که پیش از او معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفته بود: توقع وزارت بهداشت این است که هر خانواده ایرانی بیش از دو فرزند داشته باشد اما عواملی مثل افزایش سواد و اشتغال زنان مانع رشد جمعیت است. فاطمه رخشانی به فارس گفت: ‌سیاست جمعیتی وزارت بهداشت دقیقاً در مسیر سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است و قطعاً از این پس با رویکرد جدیدی وارد این موضوع می‌شویم.

‌هزینه کنند، کسی مانع نمی‌شود

علی سنگی رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز دیروز در نخستین اظهارنظر رسانه‌ای خود در سمت تازه‌اش به فارس گفت:‌ سیاست جمعیتی وزارت بهداشت در سال‌های گذشته با محوریت تنظیم خانواده دنبال شد و نتایج مؤثری در کنترل جمعیت و کاهش موالید در کشور داشت. اکنون این سیاست عوض شده و براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت و رشد موالید به سمت تشویق زاد و ولد و افزایش فرزندآوری تغییر می‌کند و بر این اساس طرحی از دو سال پیش در وزارت بهداشت تدوین شده که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون اجتماعی مجلس به‌عنوان کمیسیون فرعی در حال جمع‌بندی نهایی آن هستیم.

سنگی ادامه داد: برای اجرای هرچه دقیق‌تر منویات مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور از نظرات همه صاحب‌نظران و کارشناسان مرتبط بهره خواهیم گرفت و در همین راستا مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دستورالعمل‌های جدیدی را در حال تدوین دارد. رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت‌ وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان‌ها و نهادهای تأثیرگذار مانند صدا و سیما و خبرگزاری‌ها برنامه‌های جدیدی را برای رسیدن به این هدف آرمانی دنبال می‌کند و به‌دنبال این هستیم که روند رشد جمعیت کشور به نرخ رشد معقولی برسد.

وی گفت: تلاش وزارت بهداشت این است که از کاهش رشد جمعیت که متأسفانه در سال‌های اخیر رخ داده جلوگیری کند و برنامه کنترل جمعیت کشور را که قبلاً اجرا می‌شده است را اجرایی کند البته این برنامه اجباری نیست و افرادی که خودشان بخواهند جمعیت خانواده‌شان را کنترل کنند، روش‌های جلوگیری از بارداری با هزینه خودشان برای آنها در کشور وجود دارد و کسی مانع آنها نمی‌شود.

سریع‌ترین در تاریخ بشر

پس از انتشار نخستین نتایج سرشماری سال 90گفت‌وگوها درباره کاهش سریع جمعیت در کشور‌ بالاگرفت. ‌تحلیل نتیجه‌های سرشماری 90نشان داد کاهش نرخ باروری در کشور به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون بیشترین نرخ کاهش جمعیت در منطقه مربوط به ایران است و اعلام شده که ایران سریع‌ترین افت نرخ باروری در تاریخ بشر را دارد. گزارش مؤسسه اینترپرایز آمریکا نشان می‌دهد که باروری در ایران به شکل حیرت‌آوری در طول 30سال گذشته 70درصد کاهش داشته است و یکی از سریع‌ترین افت باروری‌هایی که تا‌کنون در تاریخ بشر ثبت شده متعلق به ایران است.

در سال 80نرخ باروری در ایران به دو تولد به ازای هر زن رسید که این میزان تولد توان لازم برای جایگزینی جمعیت را نداشت، بنابراین نرخ رشد جمعیت با کاهش روبه‌رو شد. گزارش سازمان ملل در سال 2012نسبت به کاهش جمعیت ایران هشدار داده و اعلام کرده بود که در این شرایط ممکن است تا پایان قرن کنونی جمعیت ایران به 50درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر 212069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز