گروه اجتماعی: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی‌ کاهش نرخ فرزند‌آوری را یک تهدید خواند.

مخبر دزفولی درحالی چنین گفت که زوج‌هایی که مایل به فرزندآوری هستند، با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به عبارت دیگر، زوج‌هایی که به‌دلیل ناباروری، فاصله درمانی دشوار و پرهزینه را تا فرزندآوری دارند، ‌نسبت به سایر زوج‌ها با مشکلات بیشتری مواجهند.

از آنجایی که تأکید کارشناسان در اصلاح الگوی فرزندآوری بر فرزندآوری زوج‌های بی‌فرزند و افزایش در خانواده‌های تک‌فرزند از یک به 2فرزند است، تسهیل فرزندآوری در زوج‌های نابارور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.از سوی دیگر درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری در زیست‌فناوری داشته است به‌عنوان قطب درمان‌های نوین ناباروری در خاورمیانه مطرح است اما هزینه‌های درمان ناباروری برای زوج‌های تحت درمان کمرشکن است.

این مسئله اعتراض دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را هم در پی داشت.فتاحی در این‌باره به مهر گفت: باتوجه به تفاوت نرخ ریال و ارز خارجی هزینه‌های درمان برای گردشگرانی که با هدف درمان به ایران سفر می‌کنند بسیار کم است به‌طوری‌که این افراد با هزینه‌های کم در کشور ما از بهترین خدمات پزشکی بهره‌مند می‌شوند این درحالی‌که همین خدمات برای مردم کشورمان چندین برابر هزینه به همراه دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه پژوهشکده رویان از بهترین مراکز درمانی دنیا محسوب می‌شود، تأکید کرد: امروزه هزینه‌های درمان برای بیماران نابارور بسیار سنگین است و متأسفانه درحوزه سلامت این گرانی‌ها بسیاری از مردم را به خط فقر ‌کشانده است چراکه در هر بخشی از بهداشت و درمان هزینه‌ها چندین برابر شده است.

او با انتقاد از حمایت‌نکردن بیمه‌ها در حوزه درمان ناباروری در کشور گفت: براساس قانون ۳۰ درصد هزینه‌های درمانی باید
بر عهده مردم باشد اما امروزه به‌دلیل نبود مدیریت قوی و کارآمد و همچنین حمایت نکردن بیمه‌ها، این هزینه‌ها برای مردم به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.اواخر مرداد سال 90با قراردادی که بین سازمان بیمه خدمات درمانی و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا منعقد شد، برخی خدمات درمانی، تشخیصی و دارویی ناباروری این مرکز تحت‌پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفت.

در زمان انعقاد این قرارداد دکتر محمد مهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری اظهار امیدواری کرد که سایر سازمان‌های بیمه گر نیز همانند سازمان تأمین اجتماعی نسبت به انعقاد چنین قرارداد و همکاری مشابهی برای برخورداری از مزایای مذکور جهت بیمه‌شدگان تحت پوشش اقدام کنند.با این اقدام سازمان بیمه خدمات درمانی در مورد تحت پوشش قرار گرفتن بخشی از هزینه‌های درمان ناباروری‌، تقاضای همیشگی بیماران نابارور به تحقق کامل نزدیک شد. اما عدم‌تداوم این روند در سایر بیمه‌های درمانی، کماکان مشکلات زوج‌های نابارور را باقی نگه داشته است.

این در حالی است که نرخ شیوع ناباروری در ایران20.2درصد است که با میانگین جهانی که 12تا 15درصد است، فاصله زیادی دارد.
چندی پیش رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با تأیید این آمار از پایان اجرای طرح ملی بررسی میزان شیوع ناباروری خبر داد و گفت: سال‌ها قبل با ارائه روش لقاح خارج رحمی نخستین کودک آزمایشگاهی به دنیا آمد و 10سال پس از آن با راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری در کشور اقدام به ارائه روش‌های متنوع درمان ناباروری شد.

دکتر محمد مهدی آخوندی در نشست خبری، با اشاره به سابقه درمان ناباروری در دنیا از اجرای طرح ملی در زمینه ناباروری خبر داد و اظهار داشت: این طرح ملی با هدف بررسی وضعیت ناباروری و میزان شیوع آن در کشور از 2سال قبل آغاز شده است. این طرح ابتدا در تهران و پس از آن در کل کشور اجرایی شد.او با بیان اینکه در این طرح 17هزار زوج مورد مطالعه قرار گرفتند، ادامه داد: به‌منظور انتخاب تصادفی جامعه مورد مطالعه از کدهای پستی آنها استفاده شد و بر این اساس زوج‌های مورد نظر با تکمیل پرسشنامه‌های ویژه‌ای که برای این منظور طراحی شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند.

آخوندی با بیان نتایج این تحقیقات، خاطرنشان کرد: به‌منظور استخراج 17هزار پرسشنامه، نرم‌افزاری طراحی و تولید شد و براساس آن داده‌های پرسشنامه‌ها استخراج شد. او ادامه داد: طبق داده‌هایی که از این مطالعات به‌دست آمد میزان شیوع ناباروری در کل کشور 20.2است که در شهرها نرخ شیوع 9.19 و در روستاها 22درصد است. این میزان شیوع کل کشور درصد بالایی است، چراکه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین ناباروری در دنیا 12تا 15درصد گزارش شده است.

کد خبر 216426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز