طبق لایحه بودجه امسال 1500میلیارد تومان برای مشوق‌های فرزندآوری اختصاص یافته که البته در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی است و با رفع مشکلات موجود این ردیف بودجه، پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در نشست خبری دیروز خود که در مرکز امور زنان برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: از جمله این مشوق‌ها، بازنشستگی پیش از موعد زنان شاغل با سابقه 10سال فعالیت است.مریم مجتهدزاده در راستای مشوق‌های فرزندآوری به حمایت از مادران 3 دهک پایین جامعه در دوران بارداری اشاره کرد و گفت:

دولت مکلف است مواد پروتئینی و مکمل‌های غذایی برای مادران 3‌دهک پایین جامعه را فراهم کند و طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت مکلف شد که این اقدام را با همکاری سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت کشور انجام دهد که در حال حاضر با مشخص‌شدن تعداد مادران 3 دهک‌ پایین جامعه، اقدامات لازم جهت اجرایی‌شدن این طرح صورت می‌گیرد.او یکی دیگر از اقدامات برای بهبود شرایط زندگی زنان را بیمه زنان خانه‌‌دار عنوان کرد و افزود:

طبق مصوبه جلسه ستاد ملی زن و خانواده در مورد بیمه زنان خانه‌دار مقرر شد که سازمان بهزیستی و کمیته امداد اسامی زنان سرپرست خانوار را ارائه داده و در مرحله دوم برای سال‌جاری 100تا 200هزار نفر از زنان خانه‌دار در کل کشور بیمه شوند، ضمن اینکه قرار است طبق برنامه پنجم توسعه تا پایان این برنامه، یک میلیون نفر از زنان خانه‌دار بیمه شوند. همچنین در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه یعنی تا 12سال آینده باید تمامی زنان خانه‌داری که تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند،

بیمه شوند.مجتهدزاده با بیان اینکه سهمی از هزینه‌ بیمه زنان خانه‌دار در مرحله اول از سوی دولت پرداخت می‌شود، تصریح کرد: قرار است تا بیمه را در قالب فعالیت صندوق‌ها که خود درآمدزایی دارند، تعریف کنیم و به مرور کمک دولت قطع شود و از سوی صندوق‌ها ادامه یابد. همچنین جلساتی با بخش‌های خصوصی گذاشته شده است و در این راستا امروز جلسه نهایی در این زمینه گذاشته خواهد شد تا مدل اصلی برای نحوه پرداخت بیمه زنان خانه‌دار درنظر گرفته شود و برای همه نیز قابل‌قبول باشد.رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد:

تصویب یک درصد از بودجه دستگاه‌ها برای اختصاص به امور زنان از اقدامات دیگر مرکز امور زنان است که با وجود اینکه دستگاه‌ها مجاز به اختصاص این یک درصد شده‌اند، اما باز جای امیدواری دارد که طرح‌های این مرکز در این حوزه بی‌نتیجه نمانده است.مجتهدزاده خاطرنشان کرد: طبق این قانون دستگاه‌ها موظفند تا هر 6‌ماه یک‌بار اقدامات لازمی را که در راستای اختصاص یک درصد از بودجه خود به امور زنان انجام می‌دهند گزارش کنند. بنابراین جای امیدواری است که با پیگیری‌های مرکز امور زنان، دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، بیست و یکم خرداد‌ماه مرکز رصد زنان به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد. در این مرکز تمام مسائل مربوط به زنان رصد شده و مشکلات و مسائل آنان پیگیری خواهد شد. راه‌اندازی این مرکز کمک به اجرای ماده 230قانون برنامه پنجم توسعه و پیرو آن اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به امور مربوط به زنان است.

کد خبر 217826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز