همشهری آنلاین: براساس تحلیل‌های جدید آماری جمعیت جهان تا سال 2100 به 11 میلیارد نفر می‌رسد

تا سال 2100 جمعیت جهان به 11 میلیارد نفر می‌رسد

به گزارش مهر، تحلیل‌های آماری جدید نشان می‌دهد که جمعیت جهان 800 میلیون نفر نسبت به پیش بینی‌های جمعیت جهانی سال 2011 افزایش خواهد داشت. قسمت اعظم این افزایش به علت عدم کاهش سرعت نرخ تولد در آفریقا است.

پیش از این پیش بینی شده بود که نرخ تولد در آفریقا آهسته خواهد شد.

آدرین رافتری کارشناس آمار دانشگاه واشنگتن به عنوان یکی از نویسندگان این تحقیق طی بیانیه‌ای اظهار داشت: کاهش روند باروری در آفریقا تا حد زیادی نسبت به پیش بینی‌های گذشته متفاوت بوده است و در نتیجه عدم کاهش بارداری‌ها جمعیت آفریقا افزایش می‌یابد.

سازمان ملل گزارش داده بود که جمعیت جهان در اکتبر 2011 از مرز 7 میلیارد نفر عبور می‌کند. این افزایش نسبت به 5 میلیون نفری که در سال 8 هزار قبل میلاد مسیح در سیاره زمین زندگی می‌کردند و یا یک میلیارد نفری که در سال 1805 در کره زمین حضور داشتند، بسیار چشمیگر است.

این افزایش جمعیت موجب می‌شود که جمعیت شهرهای بزرگ نیز افزایش یابد که خود می‌تواند عاملی برای وخیم‌تر شدن مشکلات زیست محیطی و قرار گیری جمعیت زیاد در یک منطقه جغرافیایی کوچک باشد.

درحال حاضر جمعیت آفریقا 1.1 میلیارد نفر است اما انتظار می‌رود که این جمعیت تا سال 2100 چهار برابر شده و به 4.2 میلیارد نفر برسد.

براساس این تحلیل آماری انتظار نمی‌رود که سایر قسمت‌های جهان شاهد تغییرات چشمگیری نسبت به پیش بینی‌ها قبلی باشد.

ممکن است اروپا یک کاهش جزئی را در جمعیت خود شاهد باشد و علت آن رشد منفی جمعیت است به این معنا که تعداد مرگ و میر در این قاره از تولد بیشتر است.

این تحلیل جدید از یک شیوه پیچیده‌تر برای پیش بینی طول عمر، باروری و اطلاعات جدید جمعیتی استفاده کرده است.

این مدل پیش بینی می‌کند که احتمال دارد جمعیت جهان تا سال 2100 بین 9 تا 13 میلیارد نفر باشد. این درحالی است که سازمان ملل پیش بینی می‌کند تا پایان این قرن جمعیت جهان بین 7 تا 17 میلیارد نفر باشد.

نتایج این تحقیقات پیشنهاد کرده است که کارشناسان باید تلاش‌های خود را به منظور ممانعت از رشد جمعیت در آفریقا دوبرابر کنند.

رافتری در این بیانیه آورده است: این نتایج نشان می‌دهد که ما نیاز به بازبینی سیاست‌ها و افزایش دسترسی مادران آفریقایی به برنامه‌های تنظیم خانواده داریم تا بتوانیم رشد سریع جمعیت در آفریقا را حل کنیم.

کد خبر 219032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز