گروه دانش و سلامت: برنامه تلویزیونی ثریا در هفتمین برنامه از سری دوم خود به بررسی موضوع جمعیت در کشور پرداخت.

جمعیت

قاضی‌زاده سخنگوی کمیسیون اجتماعی و رئیس کمیته جمعیت مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: نظام اداری و تحصیلی ما ضد‌باروری است و اگر قرار است که این سیاست‌ها در نظام اداری و تحصیلی ادامه پیدا کند به ما هیچ کمکی نمی‌کند، لذا باید نقش‌های مختلف به‌خصوص دختران یعنی مادری، دختری و همسری در این نظام‌ها به رسمیت شناخته شود و برای آنها برنامه‌ریزی شود.

به گفته وی در کشور‌های پرجمعیت مانند چین نیز سیاست‌های تحدید نسل مورد بازبینی قرارگرفته و ممنوعیت‌های گذشته برداشته شده است و حتی در این کشور داشتن دو فرزند را مجاز شمرده‌اند. در حال حاضر منابع انسانی هم به‌عنوان تولید‌کننده هستند و هم به‌عنوان مصرف‌کننده که باعث کشش اقتصادی می‌شوند و می‌توانند تا 80درصد تولید ناخالص داخلی یک کشور را تأمین کنند. وی گفت: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی راهبردهایی را در حوزه جمعیت مصوب کرده که ابلاغ شده است.

این راهبردها در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است که تبدیل به قانون شود. یکی از پیشنهادهایی که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جریان است تشکیل یک نهاد بالادستی زیرنظر بالاترین مقام اجرایی کشور است که روندهای جمعیتی کشور را رصد کند و در مواقع لزوم سیاست‌ها و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

قاضی‌زاده در انتها تأکید کرد که، باید تلاش کنیم در کنار حفظ شاخص‌های سلامت بارداری که در آن لازم است دوره بارداری و شیردهی سه سال طول بکشد به بیش از پنج سال نرسد تا بتوان رشد جمعیت را تأمین کرد. اولویت ما رساندن نرخ باروری به 2.5درصد است.

محمودی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه نیز در برنامه تلویزیونی ثریا گفت: در برنامه اول توسعه کشور بنا بود که در سال90 از شش فرزند به چهار فرزند در خانواده برسیم، ولی در سال91 به1.7درصد رسیده‌ایم که این باعث چالش‌هایی شده است.

محمودی با اشاره به اینکه باروری میزان فرزندی است که هر مادر در دوران باروری به دنیا می‌آورد، گفت: این میزان در حال حاضر به 1.7 تا 1.8درصد رسیده است و این اعداد بسیار خطرناک است و دست‌اندرکاران باید به این نتیجه رسیده باشند که به شرایط بحرانی بارداری و زیر حد جانشینی رسیده‌ایم.

الان نرخ رشد جمعیت مثبت و خوب است اما نرخ باروری اصلا خوب نیست و از حد بحرانی عبور کرده است و حتی اگر این عدد ثابت هم باشد باز هم در آینده در سال1415 نرخ رشد صفر شده و رشد جمعیت متوقف می‌شود و بحران نیروی کار ایجاد خواهد شد. یعنی هم نیروی کار جوان کم خواهد شد و هم تعداد سالمندان افزایش پیدا خواهد کرد.

در انتهای برنامه ثریا دکتر محمودی تأکید کرد: ما قطعا توان داشتن جمعیت بیش از 150میلیون نفر را داریم. البته این به این معنا نیست که ما در همه زمینه‌ها این توانایی را داریم در برخی زمینه‌ها توان پایین‌تر و در برخی حوزه‌ها مانند انرژی توان بالاتر است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که روند نیز به سمت افزایش جمعیت تغییر کند با نرخ باروری 2.5 هم جمعیت کشورمان تا سال1440 به بیش از 110میلیون نفر نخواهد رسید.

باید از توان باروری موجود به خوبی استفاده کرد زیرا که در حال حاضر تعداد دختران 20تا 35سال که در سن باروری هستند 14میلیون نفر است و این عدد در سال1404 به 12میلیون کاهش پیدا می‌کند و همین الان هم برای اتخاذ سیاست‌های جمعیتی دیر است. با روند کنونی هر سال حدود 65هزار تولد را از دست می‌دهیم.

کد خبر 198190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز