گروه اجتماعی: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای راهبردی مشوق‌های جدیدی را برای افزایش زاد و ولد تصویب کرد.

بچه

در میان این مشوق‌ها منفعت‌های تازه اقتصادی ازجمله هدیه سکه و وام‌های بلندمدت مسکن وعده داده شده است. براساس بند 13این مصوبه، مشوق‌های تازه از طریق وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی فرزندآوری به‌صورت پلکانی با رعایت سه معیار سن ازدواج، فاصله موالید و تعداد فرزندان اعمال خواهد شد. در میان مشوق‌های 21گانه اقتصادی این مصوبه، پرداخت سکه بهار آزادی به‌عنوان هدیه تولد فرزند به مادر پیش‌بینی شده است. اگر والدین کمتر از 25سال سن داشته باشند و فرزند اول‌شان به دنیا بیاید، نیم سکه هدیه می‌گیرند. همچنان والدین برای فرزند دوم یک سکه و برای فرزند سوم یک و نیم سکه دریافت می‌کنند.

اما اگر کسی قدری دیرتر مادر شود، از جوایز کمتری بهره‌مند خواهد شد. برای فرزند دوم والدین 25تا 29سال نیم سکه، فرزند سوم یک سکه و فرزند چهارم یک و نیم سکه، برای فرزند سوم والدین 30تا 39سال نیم سکه، فرزند چهام یک سکه پیش‌بینی شده است. این مصوبه همچنین سعی دارد با‌ وام قرض‌الحسنه 10میلیون تومانی، زنان و مردان جوان را به پرفرزندی تشویق کند. در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است: پرداخت وام قرض‌الحسنه «فرزند» به مبلغ یکصد میلیون ریال به خانواده‌ها برای فرزندان سوم تا پنجم با بازپرداخت 10ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری توسط بانک‌های عامل بر مبنای نرخ پایه سال 1391. در این مصوبه اما مرجعی برای پرداخت این جوایز اعلام نشده است.

در بخش دیگری از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش جمعیت آمده است: مراکز آموزش عالی موظفند در توزیع و تخصیص وام دانشجویی، وام ودیعه مسکن و همچنین تخصیص خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان متأهل دارای فرزند را در اولویت قرار دهند.

«پرداخت پاداش اولاد به‌صورت ماهانه و به‌صورت پلکانی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی کشور» و «اعطای مشوق‌های مالیاتی به خانواده متناسب با تغییرات در بُعد خانوار از طریق تغییر در واحد مالیاتی از فرد به خانواده‌» براساس مصوبه تازه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مادران شاغل دارای سه فرزند و بیشتر می‌توانند با داشتن هر میزان سابقه کار، علاوه بر میزان سنوات خود به ازای هر فرزند با یک سال افزایش سنوات بازنشسته شوند. همچنین مادران شاغل می‌توانند با هر میزان سابقه کار با همان میزان سنوات بازنشسته شوند.در پایان این مصوبه همچنین تبصره‌ای وجود دارد که تسهیلات مصوبه را منحصر به مادران زیر 39سال می‌کند.

فروش، ممنوع نشده است

این مشوق‌ها در حالی تصویب شده که وزیر بهداشت معتقد است: هیچ‌کاری را به ضرب و زور نمی‌توان انجام داد. تنظیم خانواده از اول به زور نبود و الان هم افزایش جمعیت به زور به مردم تحمیل نمی‌شود. در مورد قرص‌های ضدبارداری هم کمبودی نداریم اما ممکن است برخی داروخانه‌ها بخواهند بازار سیاه درست کنند.

مرضیه وحید دستجردی درباره اینکه برخی خانه‌های بهداشت از دادن وسایل جلوگیری از بارداری خودداری کرده و می‌گویند با توجه به سیاست‌ افزایش جمعیت وسایل پیشگیری از بارداری را نمی‌دهیم و حتی برخی داروخانه‌ها هم اعلام ‌می‌کنند که قرص‌های ضد‌بارداری را توزیع نمی‌کنیم؛ به فارس گفت: تنظیم خانواده همانطور که از ابتدا به زور نبوده الان افزایش جمعیت هم به زور نیست بنابر این هیچ کاری با زور و ضرب نمی‌تواند انجام شود. وحید دستجردی تأکید کرد: تولید داروهای پیشگیری از بارداری به‌ویژه قرص‌های ضد‌بارداری هیچ محدودیتی پیدا نکرده، داروخانه‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند ممکن است بخواهند بازار سیاه راه بیندازند و برنامه خاصی دارند.

او تأکید کرد: ما الان هیچ کمبودی و کسری در زمینه داروهای پیشگیری از بارداری نداریم و همه در اختیار مردم است چون قرص‌های ضد‌بارداری ارزان‌ترین قرص‌هاست و به راحتی قابل تهیه است.وزیر بهداشت در مورد خانه‌های بهداشت هم گفت: منابعی هم که در اختیار خانه‌های بهداشت قرار می‌گرفت همچنان ادامه دارد و همان وسایل قبلی که ارائه می‌شد هنوز هم ارائه می‌شود ولی ما کلاً مسئله تنظیم خانواده را در وزارت بهداشت به سمت سلامت باروری سوق داده‌ایم یعنی فاصله‌گذاری بین فرزندان به‌طور مناسب، سلامت کودک و مادر، تغذیه مناسب کودک و درمان نازایی جزو سرفصل‌های ماست.

وحید دستجردی از مردم خواست هر جایی چنین مسائلی را مشاهده کردند نام و نشانی داروخانه‌ها را به روابط عمومی وزارت بهداشت یا معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود اطلاع دهند تا با آن داروخانه برخورد شود.

با احساس تکلیف

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره ترمیم کاهش جمعیت تأکید کرد: همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت علوم و وزارت بهداشت باید در این زمینه با احساس تکلیف وارد کار شوند.محمدرضا مخبر دزفولی در سخنانی که مهر آن را منتشر کرد، ادامه داد: ما با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در یک جلسه سه ساعته با شورای‌عالی مدیریت حوزه علمیه، موضوع کاملا برای آنها تشریح شد و اعضای این شورا برای هرگونه همکاری در این زمینه ابراز آمادگی کردند.

او گفت: اصلاح قوانین نامناسبی که در دو دهه اخیر به‌منظور کاهش جمعیت تصویب شد، باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی باشد.دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در این‌باره باید کار فرهنگی انجام شود، تا تشکیل خانواده و تولید نسل به یک گفتمان غالب و ارزش تبدیل شود.

مخبر دزفولی ادامه داد: هم‌اکنون جلسات مشترکی بین دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون‌های فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس درخصوص موضوع تحولات جمعیتی در حال برگزاری است که امیدواریم ماحصل این جلسات به‌زودی در صحن مجلس شورای اسلامی به‌تصویب برسد.

کد خبر 188211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز