چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: توت‌فرنگی کلسترول خون را کاهش داده و نقش بسزایی در کنترل فشار‌خون دارد.

توت‌فرنگی کلسترول خون را کاهش می‌دهد

فرزاد بابایی در گفت وگو با ایسنا، توت‌فرنگی را به عنوان منبع سرشار ویتامین «ث» معرفی کرد و افزود: این میوه حاوی فیبرهای محلول در آب فراوان است که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، پتاسیم فراوانی در توت‌فرنگی وجود دارد که در کنترل فشار‌خون موثر است و مایعات خون را نیز تنظیم می‌کند.

بابایی اظهار داشت: قندهای توت‌فرنگی شامل فروکتوز و گلوکز هستند که چون میزان گلوکز آن کمتر است برای افراد دیابتی منع مصرف ندارد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مقادیر بالای اگزالات در توت فرنگی، خاطرنشان کرد: افرادی که سنگ کلیه اگزالاتی دارند بهتر است کمتر از توت فرنگی استفاده کنند.

وی یادآور شد: ممکن است توت‌فرنگی برای برخی افراد آلرژی‌زا باشد و باعث ایجاد کهیر و عوارض پوستی خصوصا در ناحیه اطراف دهان شود و چنانچه این مشکل با دارو مرتفع نشود مصرف این میوه به افراد دارای حساسیت توصیه نمی‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، به دلیل آلرژی‌زا بودن توت‌فرنگی استفاده آن برای کودکان زیر یک سال نیز مناسب نیست.

بابایی تصریح کرد: توت‌فرنگی از جمله خوش خوراک‌ترین میوه‌هاست که با ذائقه اکثر افراد هماهنگی دارد و از آن در تهیه انواع شربت‌ و مربا هم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رشد توت‌فرنگی به صورت بوته‌ای، ادامه داد: به دلیل تماس این میوه با خاک احتمال آلوده شدن آن به انواع انگل از جمله فاسیولا هپایتیکا که انگل مشترک انسان و دام است، وجود دارد.

این کارشناس تغذیه معتقد است: توت‌فرنگی محل تجمع اکثر میکروب‌ها در این میوه است و توصیه می‌شود قبل از مصرف برگ توت‌فرنگی کاملا جدا شده و خود آن مدتی در آب قرار گیرد تا لارو انگل‌های احتمالی موجود در آن خارج شود.

کد خبر 211931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز