همشهری آنلاین: رئیس گروه نظارت بر درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد تامین اجتماعی مشمول پرداخت فرانشیر می‌شوند.

درمان بیمارستان بستری

محمد فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اساسا درمان به دو بخش سرپایی و بستری تقسیم می‌شود، در مورد هزینه‌ کردهای بخش سرپایی و بستری این سازمان در بخش درمان غیرمستقیم سال گذشته اظهار کرد: 45 درصد اعتبارات و پرداخت‌ها مربوط به بخش سرپایی و 55 درصد آن مربوط به بخش بستری بوده است.

وی همچنین در مورد آخرین پرداخت‌های تامین اجتماعی به بخش‌های مختلف طرف قرارداد با بخش درمان غیرمستقیم این سازمان بیان کرد: پرداخت‌هایمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان شهریور ماه 91 انجام گرفته، در مورد مراکز خصوصی نیز بر اساس استان و اعتبار این زمان متفاوت است، اما آخرین تسویه حساب مربوط به آذرماه سال گذشته است.

فروزانفر در پاسخ به این پرسش که نحوه پرداخت سازمان تامین با توجه به تاخیر دولت در ابلاغ تعرفه‌ها در سال جدید چگونه محاسبه می‌شود، گفت: اصول و قاعده در سالیان اخیر اینگونه است که تعرفه به طور رسمی از اوایل خرداد یا تیرماه اعمال می‌شود، بنابراین سازمان تامین اجتماعی ما به التفاوت را به بخش‌های مختلف طرف قرارداد خود پرداخت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مراد از تعرفه درمان در سازمان تامین اجتماعی همان تعرفه دولتی است.

رئیس گروه نظارت بر درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی حدود 80 بیمارستان ملکی را در تملک خود دارد، اظهار کرد: حتی در درمان مستقیم هم تعرفه به شکل دولتی محاسبه می‌شود و سازمان برای پزشکان، بخش‌های پاراکلینیک و ... همان تعرفه دولتی را لحاظ می‌کند.

فروزانفر در مورد نحوه دریافت فرانشیز نیز عنوان کرد: درصد فرانشیز عددی ثابت است و تغییر نمی‌کند، چرا که دارای مصوب کشوری است و هر ساله نیز دولت در تعرفه‌ها قید می‌کند که فرانشیز بخش سرپایی 30 درصد و فرانشیز بخش بستری 10 درصد است.

وی ادامه داد: اگر کسی به مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و بیمه شده اجباری سازمان باشد، معاف از فرانشیز است، اما بیمه شدگان اختیاری یا بیمه شدگان مشاغل آزاد در صورت مراجعه به مراکز ملکی تامین اجتماعی مشمول پرداخت فرانشیز می‌شوند و باید بابت 30 درصد خدمت سرپایی و 10 درصد خدمت بستری، فرانشیز پرداخت کنند.

به گفته وی، در دفترچه‌های درمان افراد نوع بیمه اعم از اجباری، اختیاری یا مشاغل آزاد قید شده است.

رئیس گروه نظارت بر درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پایان در مورد چگونگی افزایش فرانشیز خاطر نشان کرد: طبعا زمانی که تعرفه‌های درمان افزایش می‌یابند فرانشیز نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 211668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز