گروه اجتماعی - مینا شهنی: دفترچه‌های درمانی یکسان که قرار است در اختیار تمامی جمعیت ایران قرار بگیرد هنوز، آماده نشده‌است.

بیمه

سازمان تازه‌تاسیس بیمه سلامت که زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌فعالیت می‌کند،‌ مسئولیت هماهنگی، تهیه و توزیع این دفترچه‌ها را بر عهده‌دارد اما تاکنون نتوانسته این کار را انجام بدهد.با این‌حال عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ در آخرین حضورش میان خبرنگارها، فعالیت سازمان بیمه سلامت را قابل‌قبول و راضی کننده، اعلام کرد. او در پاسخ به اینکه چرا دفترچه‌ها تا‌کنون توزیع نشده گفت: این سازمان نوپاست و مسئولیت بسیار بزرگی هم دارد و از آنجایی که برای انجام این کار می‌بایست سازمان‌‌ها و صندوق‌ها ‌ در یک سازمان ادغام شوند، انجام این کار ظرافت و صرف وقت لازم دارد.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر کمبود بودجه در سازمان بیمه سلامت منتشر شده بود اما شیخ‌الاسلامی معتقد است: کمبود بودجه که ما همیشه گفته‌ایم که داریم و دیگران هم همیشه این را می‌گویند اما این موضوع مانع از اجرای وظایف نخواهد شد.
دفترچه خدمات درمانی‌ برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است، آنها معمولا دفترچه‌های درمان را رده‌بندی می‌کنند،‌ مثلا به اعتقاد بسیاری از آنها دفترچه‌های تأمین اجتماعی‌ خیلی بهتر است.

این بهتر بودن به معنی آن است که کسانی که صاحب دفترچه تأمین اجتماعی هستند از خدمات بهتری برخوردار هستند. در مقابل مقامی که دفترچه‌های تأمین اجتماعی دارند، دفترچه‌های درمان بیمه خدمات درمانی از ارزش کمتری نزد مردم برخوردارند و معمولا صاحبان این دفترچه‌ها معتقدند که داشتن و نداشتن دفترچه‌ در هزینه درمانشان نقش چندانی ندارد. البته مقام نخست دفترچه‌های درمانی از آن شرکت نفت و بانک‌هاست که به اعتقاد مردم بهترین خدمات را معمولا به‌صورت رایگان رائه می‌دهند.

یکی از صاحبان دفترچه تأمین اجتماعی در واکنش به خبر یکسان شدن دفترچه‌های درمان گفت:در این صورت در حق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی اجحاف می‌شود، ما الان می‌توانیم به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی برویم و بدون اینکه پول بپردازیم، کارهای درمانی‌مان را انجام بدهیم، اگر قرار باشد همه دفترچه‌ها مثل هم بشود، ‌آنوقت تکلیف ما چه می‌شود؟ درمان رایگانمان از بین می‌رود؟

او معتقد است که درمان رایگان یکی از حقوق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است و نگرانی‌اش از این است که اگر قرار باشد دفترچه تأمین اجتماعی نداشته باشند، پس حتما نمی‌توانند از درمان رایگان در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استفاده کنند و به همین دلیل با از دست دادن دفترچه‌اش مخالفت جدی دارد.

بیمه‌شدگان بانک‌ها‌،‌ شرکت نفت وپتروشیمی و شرکت‌های فولاد نیز حاضر نیستند که دفترچه‌های درمانشان را با دفترچه‌‌ای که میان همه‌ مردم توزیع شده‌است عوض کنند، آنها ترس این را دارند که تمامی خدمات درمانی‌شان را از دست بدهند و برای انجام کارهای درمانی خود و خانواده‌شان از حمایت سازمان‌ محل خدماتشان بهره‌مند نشوند.

زنی 40ساله که دفترچه درمان یکی از شرکت‌های تابع وزارت نفت را دارد و پیش از این با استفاده از امکاناتی که بخش درمانی سازمانش در اختیارش قرارداده در یکی از بیمارستان‌های درجه یک تهران جراحی قلب انجام داده، می‌گوید:چرا من باید دفترچه‌ام را از دست بدهم؟به هر حال با امکانات خوبی که در اختیار دارم‌،‌ در حال حاضر برای مشکلات احتمالی و بیماری‌هایی که ممکن است برای خودم و خانواده‌ام پیش بیاید هیچ نگرانی‌ای ندارم، خب در این شرایط چرا باید راضی باشم که دفترچه‌ درمانی‌‌ام را از دست بدهم؟

برای این پرسش‌ها هنوز پاسخی نیست،‌ همانطور که از دفترچه‌های یکسان هم خبری نیست اما به هر حال نگرانی مردم را می‌توان یکی از عوامل مؤثر بر تأخیر اجرای طرح توزیع دفترچه‌های یکسان میان آنها دانست. خبر توزیع دفترچه‌های یکسان تا‌کنون چندبار اعلام شده اما هنوز از توزیع دفترچه‌های جدید بیمه‌درمان خبری نیست.

این دفترچه‌ها را قرار بود که ‌سازمان تازه تاسیس بیمه سلامت آماده کند و از طریق صندوق‌های بیمه‌ای در سراسر کشور‌ در اختیار مردم قرار دهد تا مردم با در دست داشتن آنها‌ از خدمات درمانی یکسان بیمه پایه استفاده کنند. بیمه پایه‌ می‌بایست خدماتی را تحت پوشش قرارد دهد که به نام خدمات پایه درمان شناخته می‌شوند.

خدمات پایه درمان در ماده 10قانون بیمه همگانی به‌گونه‌ای تعریف شده که حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو شامل خدمات پزشکی اورژانس، عمومی و تخصصی (سرپایی و بستری) که انجام و ارائه آن در نظام بیمه خدمات درمانی به‌عهده سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد را در بر گیرد.

اردیبهشت 91سیدعبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که یک کارگروه برای بازنگری بسته خدمات پایه درمان تشکیل شده تا تعیین کنند که چه خدماتی باید در نظام پایه سلامت قرار بگیرد. از نتیجه‌ کار این گروه خبر دیگری منتشر نشد و با گذشت هشت‌‌ماه از انتشار این خبر هنوز مشخص نشده که این بسته تعریف شده است یا نه؟ 

کد خبر 198198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز